تجاوز آشکار به حریم رودخانه‌های مازندران


تجاوز آشکار به حریم رودخانه‌های مازندران

رئیس کل دادگستری مازندران، خواسته مردم مبنی بر اصلاح بستر و ساماندهی رودخانه‌های غرب مازندران را درست و به حق عنوان کرد و گفت: این مساله باید ظرف مدت یک هفته تعیین تکلیف شود و مسئولان قضایی و اجرایی باید طی این مدت نظرات خود را در این خصوص اعلام کنند.

به گزارش ایسنا، حجت الاسلام والمسلمین محمدعلی تقوی فرد در بازدید از رودخانه های غرب استان در تنکابن، در جمع خبرنگاران اظهار کرد: امیدواریم در اسرع وقت خسارات و آسیب هایی که در اثر سیل به منازل مسکونی، اراضی کشاورزی و باغ های منطقه وارد شده جبران شود.

وی ادامه داد: تحقق این مهم نیازمند تلاش نماینده مردم منطقه در مجلس شورای اسلامی، دادستان مرکز استان، فرماندار تنکابن، مدیریت آب منطقه ای استان، ستاد مقابله با بحران و مسئولین قضایی و اجرایی استان است و باید با همت آنها در این خصوص تصمیم عاجل اتخاذ شود.

رئیس کل دادگستری مازندران تصریح کرد: خواسته مردم، کاملاً به حق است و در بازدید از روستاها مشاهده کردیم که خسارت زیادی به اراضی کشاورزی، منازل مسکونی، راه و باغ ها وارد شده که باید نسبت به حل مشکلات مردم این منطقه اقدام شود.

رئیس شورای حفظ حقوق بیت المال استان مازندران خواسته مردم منطقه تنکابن را ساماندهی و اصلاح بستر رودخانه دانست و گفت: دیواره سازی برای کنترل مسیر آب و جلوگیری از خسارت بعدی هم دیگر درخواست مردم است که باید مورد توجه قرار گیرد. در این خصوص برخی برداشت‌های حقوقی هم مطرح بود که در این راستا مسئولان قضایی و اجرایی استان از منطقه بازدید کردند تا با هماهنگی حقوقی و اجرایی در اسرع وقت نتیجه مطلوب حاصل شود.

رئیس کل دادگستری مازندران تصریح کرد: اعتقاد دارم دادستان مرکز استان، اداره کل بازرسی و متولیان و مسئولان اجرایی استان باید ظرف مدت یک هفته نظر خود را در این خصوص اعلام کنند چراکه در غیر این صورت، اگر سیل دیگری بیاید خسارات ناشی از آن متوجه مسئولان قضایی و اجرایی استان خواهد بود.

تقوی فرد با بیان اینکه باید وظایف هر اداره و سازمان برای ساماندهی وضعیت موجود رودخانه‌های غرب استان مشخص شود، خاطرنشان کرد: انتظار دارم تا پنجشنبه جاری مسئول، مجری و پیمانکار ساماندهی رودخانه‌ها، مشخص و نسبت به اعلام مساله شفاف سازی شود.

مدیرکل بحران استان مازندران نیز طی بازدید از روستاهای آسیب دیده شهرستان تنکابن بر ضرورت ساماندهی رودخانه های غرب استان تاکید کرد.

به گزارش ایسنا، علی اصغر احمدی در نهمین جلسه شورای اداری شهرستان تنکابن، عمده خسارت سیل را تجاوز به حریم رود دانست و اظهارکرد: آنچه به وضوح مشهود است تجاوز آشکار به حریم رود بوده که سبب تخریب 27 واحد مسکونی شده است.

وی از جزئیات خسارت 705 میلیارد تومانی سیل اخیر در مازندران سخن گفت و تصریح کرد: از این مقدار 505 میلیارد تومان به تاسیسات و زیرساخت ‎‌ها، 180 میلیارد به بخش های کشاورزی و 20 میلیارد تومان به واحدهای مسکونی خسارت وارد شده است.

مدیرکل بحران مازندران از ابلاغ تسهیلات به تمامی بخش های آسیب دیده خبر داد و یادآورشد: 50 میلیارد تومان اعتبار در حوزه زیرساخت، 35 میلیارد در حوزه روستایی، 85 میلیارد تسهیلات مسکن و 26 میلیارد تومان اعتبار بلاعوض برای جبران خسارات وارده در نظر گرفته شده است.

احمدی خطاب به دهیاران، بخشداران و شهرداران بر لزوم رعایت تمام حریم ها جهت صدور مجوز تاکید و خاطرنشان کرد: همه متولیان صدور و اعطای مجوزها باید متعهد به ساخت و ساز با رعایت حریم باشند تا شاهد تکرار چنین حوادث و خساراتی نباشیم.

وی با اشاره به وجود 7000 کیلومتر مسیر رودخانه که 500 کیلومتر از آن در محدوده روستاها قرار دارد، گفت: برای ایمن سازی دو طرف مسیر رودخانه در مجاورت روستاها به احداث دیواره به طول 1000 کیلومتر نیاز است.

مدیرکل بحران مازندران در ادامه افزود: احداث چنین دیواره هایی تضمین کننده ایمنی روستاهای محدوده رودخانه نبوده چرا که اقلیم مازندران همواره با بارندگی و طغیان رودخانه ها مواجه است بنابراین رعایت حریم و فاصله مطمئن از مسیر رود بهترین شیوه پیشگیری از حوادث احتمالی است.

پیش از این اسماعیل طلوعی، کارشناس حوزه آب و سازه‌های هیدرولیکی، تجاوز و محدود کردن رودخانه‌ها را دلیل بروز سیل دانسته و گفته، ورود به حریم سیلابی رودخانه‌ها که برای سیل های چندساله و مهار انرژی آنان به وجود آمده بودند باعث پیدایش خسارت می‌شود در غیر این صورت رودخانه‌ها در حال حفظ شرایط طبیعی خود بوده و تجاوز انسان‌ها خسارت به ارمغان آورده است.

وی در نشست هم اندیشی "سیل اخیر غرب مازندران، موانع و مشکلات و راهکارهای پیشگیری که در دفتر ایسنا برگزار شد، با بیان دلایل و چرایی وقوع سیلاب اظهار کرده، رودخانه‌ها موجودات زنده‌ای هستند که قابلیت کندن، حمل کردن، بارگیری و رسوب گذاری داشته و شرایط محیطی را برای حفظ بقا و تعادل خود حفظ می‌کنند. تغییر شرایط محیطی برای بقا را منجر به وقوع سیلاب است و از آنجایی که سیل‌ها دارای دوره زمانی برگشت پذیر هستند، بنابراین رودخانه‌ها حق خود را مطالبه کرده و این اتفاقات برای رودخانه‌ها امری طبیعی است.

کارشناس راه و ساختمان با گرایش منابع آب و سازه های هیدرولیکی، تجاوز به هر نحو در مسیر رود را منسوخ خوانده و گفته، در نگاه کلی تجاوز به منابع طبیعی و محیط زیست چه به صورت خواسته یا ناخواسته و چه به صورت سیستمی یا غیرسیستمیک صورت گیرد پیامدهای ناگواری در پی خواهد داشت.

طلوعی با اشاره به اینکه در تمامی دنیا حوزه‌های آبریز دارای یک متولی خاص بوده و به صورت مستقل و بدون مرز جغرافیای اداره می‌شود، تصریح کرد: متاسفانه در کشور ما این موضوع چند متولی مربوط داشته مضاف بر اینکه برخی رودهای بزرگ کشور چندین استان را درنوردیده که در نتیجه این مورد وخامت اوضاع را افزایش می‌دهد.

وی با تاکید بر اینکه باید حوضه‌های آبریز و رودخانه ها یک متولی داشته و تحت نظارت یک ارگان باشد، گفت: طبیعت مرز جغرافیایی نمی‌شناسد و تنش‌ها بر سر حوضه های آبریز تنها چالش بین انسان ها بوده و باید رودخانه از نقطه شروع تا پایان در اختیار یک مسئول باشد.

استاد دانشگاه آزاد تنکابن، اعطای مجوز برداشت از رود بدون نظارت و عمل نکردن پیمانکاران به قراردادها را ضربه بزرگ به ذخایر آبی رودخانه دانست و تاکید کرد: با این شیوه برداشت مصالح تمام ذخایر آبرفتی رودخانه از بین رفته و خشکسالی پیامد آن است.

حسین منفردی، مدیرکل پدافند غیرعامل استان مازندران نیز در این جلسه با اشاره به اینکه با تداوم گرم شدن زمین، شاهد افزایش وقوع سیل های عظیم خواهیم بود، اظهار کرده، از سال 1390 تا 1394، 552 مورد سیل در کشور رخ داد این آمار حکایت از آن دارد که در هر سال 138 مورد سیل اتفاق افتاده است.

وی با اشاره به اینکه آمار خسارت به وجود آمده از سیل بسیار بالاست، یادآور شده، اعتباراتی که برای بهسازی در اختیار مناطق سیل خیز قرار می‌گیرد، تنها 70 درصد می‌تواند جبران خسارت کند و این فرآیند اگر طولانی شود در طول سال‌ها بازتوانی منطقه سیل زده هزینه گزافی خواهد داشت.

مدیرکل پدافند غیر عامل استان مازندران با بیان اینکه طبق آمارهای دو دهه گذشته سیل آسا شدن باران ها در کشور به 250 درصد یعنی 2.5 برابر رسیده است، خاطرنشان کرد: باید با نگاهی جدی به این موضوع توجه شود و پیش از همه آموزش در اولویت قرار گیرد.

وی، میزان خسارت وارده از سیل اخیر در غرب استان را بیش از 630 میلیارد تومان دانسته و افزوده، به دلیل عدم برنامه ریزی درست و نبود مدیریت، سیل برای ما تبدیل به یک تهدید بزرگ شده است، اگر رویکردها تغییر یابد این پدیده طبیعی می تواند یک فرصت تلقی شود.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مازندران

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دیکته شب | دیکته کلاس اول دبستان