علائم پارگی پرده گوش: 19 مهمترین علایم، علل و درمان پارگی گوش


علائم پارگی پرده گوش: 19 مهمترین علایم، علل و درمان پارگی گوش

پارگی پرده گوش، مثل فرود آمدن یک صاعقه، می‌تواند ناگهانی اتفاق بیفتد. ممکن است درد شدیدی در گوش‌تان احساس کنید، یا گوش دردی داشته‌اید که بعد از مدتی ناگهان از بین رفته است. همچنین این امکان هست که نشانه‌ای دال بر پارگی پرده‌ گوش در شما وجود نداشته باشد. در ادامه این نوشتار با علائم پارگی پرده گوش بیشتر آشنا می شویم و 19 مهمترین علایم، علل و درمان...

پارگی پرده گوش، مثل فرود آمدن یک صاعقه، می‌تواند ناگهانی اتفاق بیفتد. ممکن است درد شدیدی در گوش‌تان احساس کنید، یا گوش دردی داشته‌اید که بعد از مدتی ناگهان از بین رفته است. همچنین این امکان هست که نشانه‌ای دال بر پارگی پرده‌ گوش در شما وجود نداشته باشد. در ادامه این نوشتار با علائم پارگی پرده گوش بیشتر آشنا می شویم و ۱۹ مهمترین علایم، علل و درمان پارگی گوش را میشناسیم.

علائم پارگی پرده گوش: 19 مهمترین علایم، علل و درمان پارگی گوش

پارگی پرده گوش – که با عنوان سوراخ شدن گوش یا سوراخ شدن پرده‌ی تمپان نیز شناخته می‌شود – می‌تواند به ناراحتی‌هایی مانند عفونت گوش میانی و نقص شنوایی منجر شود. همچنین ممکن است برای ترمیم آسیب پرده گوش به عمل جراحی نیز نیاز باشد. اما عموما، و به خصوص اگر از گوش‌تان خوب مراقبت کنید پارگی پرده گوش به خودی خود بدون درمان ظرف یکی دو ماه خوب خواهد شد.

پارگی پرده گوش چیست؟

پارگی پرده گوش به وجود آمدن شکافی در غشاء نازکی است که گوش خارجی را از گوش داخلی جدا می‌کند. این غشاء، با عنوان غشاء تمپانی شناخته می‌شود که از بافتی شبیه به پوست درست شده است.

پرده‌ی گوش دو کار مهم در گوش شما انجام می‌دهد. این پرده امواج مرتعش صدا را احساس و آن‌ ارتعاشات را به پالس‌های عصبی تبدیل می‌کند که صدا را به مغز شما منتقل می‌کنند. همچنین از گوش میانی در برابر باکتری‌ها و همچنین آب و اجسام خارجی محافظت می‌کند. معمولا، گوش میانی پاک و استرلیزه است. اما وقتی پرده‌ی گوش پاره می‌شود، باکتری‌ها می‌توانند به گوش میانی وارد و باعث عفونتی شناخته شده به نام عفونت گوش میانی بشوند.

علل پارگی پرده گوش

۱. عفونت گوش

تعدادی از چیزهایی که می‌توانند باعث پارگی پرده گوش بشوند؛ یکی از شایع‌ترین علت‌ها عفونت گوش است. وقتی گوش میانی دچار عفونت می‌شود، فشار ایجاد می‌شود و به پرده‌ی گوش نیرو وارد می‌کند. وقتی فشار بیش از حد زیاد شود، می‌تواند باعث سوراخ شدن پرده‌ی گوش بشود. وقتی این اتفاق بیفتد، ممکن است متوجه شوید درد و فشاری که از عفونت احساس می‌کردید ناگهان متوقف می‌شود و چرک از گوش بیرون می‌زند.

۲. ورود جسم خارجی به گوش

علت رایج دیگری که پرده‌ی گوش را پاره می‌کند وارد کردن جسم خارجی در گوش است، مانند گوش پاک کن یا سنجاق سر که برای تمیز کردن چرک از کانال گوش استفاده می‌شود. گاهی کودکان ممکن است با فرو کردن یک تکه چوب یا قسمتی از اسباب بازی در گوش‌شان باعث پاره شدن پرده‌ی آن بشوند.

۳. ترومای فشاری

بعضی از پارگی‌های پرده‌ی گوش در نتیجه‌ی چیزی اتفاق می‌افتند که به آن باروتروما (ترومای فشاری) می‌گویند. این اتفاق زمانی رخ می‌دهد که فشار داخل گوش و فشار خارج آن با هم برابر نباشند. این اتفاق به طور مثال ممکن است وقتی رخ بدهد که ارتفاع پرواز هواپیما تغییر پیدا می‌کند، که باعث می‌شود فشار داخل کابین افت کند یا افزایش یابد. تغییر در فشار مشکل رایج غواص‌ها نیز هست.

۴. آسیب به سر یا سیلی زدن

آسیب به سر یا سیلی زدن نیز می‌توانند باعث پاره شدن پرده‌ی گوش شوند. بنابراین ممکن است یک ترومای اکوستیک بر اثر صدای بلند ناگهانی، مانند انفجار یا پخش شدن یک قطعه موسیقی با صدای بلند ایجاد می‌شود.

علائم پارگی پرده گوش

۱. احساس ناراحتی کلی در گوش

بعضی از آدم‌ها متوجه هیچ یک از علائم پارگی پرده گوش نمی‌شوند. سایر آن‌ها هم چند روز بعد از ناراحتی کلی که در گوش‌شان احساس می‌کنند و این احساس که «مشکلی در گوش آن‌ها به وجود آمده است» به پزشک مراجعه می‌کنند.

۲. شنیدن صدای هوا از داخل گوش

بعضی از آدم‌ها وقتی بینی‌شان را پاک می‌کنند از صدای هوایی که از گوششان بیرون می‌آید تعجب می‌کنند. فین کردن شدید باعث می‌شود هوا برای پر کردن فضای موجود در گوش میانی‌تان جمع شود. معمولا این باعث خواهد شد پرده گوش رو به بیرون حرکت کند. اما اگر سوراخی در پرده‌ی گوش‌تان ایجاد شود، هوا با فشار بیرون می‌زند. گاهی صدا آنقدر بلند هست که سایر افراد آن را بشنوند.

سایر علائم پارگی پرده گوش شامل موارد زیر می‌شوند:

۳ – درد گوش شدید و ناگهانی یا کاهش ناگهانی درد گوش ۴ – ترشح از گوش که ممکن است خون‌آلود، تمیز یا شبیه به چرک باشد ۵ – صدای گوش یا وز وز ۶ – نقص شنوایی که ممکن است در گوش آسیب دیده به صورت جزئی یا کامل به وجود بیاید ۷ – عفونت‌های اپیزودیک گوش ۸ – ضعف صورت یا سرگیجه

تشخیص پارگی پرده گوش

اگر هر یک از علائم پارگی پرده گوش در شما وجود داشته باشد، پزشک یک آزمایش اتوسکوپی انجام خواهد داد. اتوسکوپی وسیله‌ای چراغ دار است که برای نگاه کردن به داخل گوش از آن استفاده می‌شود. در اکثر موارد، اگر سوراخ یا پارگی در پرده‌ی گوش وجود داشته باشد پزشک می‌تواند آن را ببیند.

گاهی ممکن است چرک یا ترشح گوش بیش از حدی باشد که پزشک بتواند پرده‌ی گوش را به وضوح ببیند. اگر چنین موردی باشد، پزشک ممکن است کانال گوش را پاک کند یا برای کمک به پاکسازی آن قطره‌ی گوش جهت استفاده‌تان تجویز کند. گاهی، پزشک از یک لامپ لاستیکی متصل به دستگاه اتوسکوپی برای دمیدن حجمی از هوا در گوش استفاده می‌کند. اگر پرده‌ی گوش پاره نشده باشد، وقتی هوا با آن برخورد می‌کند حرکت خواهد کرد. اگر پاره شده باشد، حرکت نمی‌کند.

همچنین ممکن است پزشک برای تعیین میزان تاثیری که پرده‌ی گوش پاره شده بر شنوایی‌‌تان گذاشته است شنوایی سنجی نیز انجام دهد؛ او از یک دیاپازون (دو شاخه) برای انجام این کار استفاده می‌کند. همچنین ممکن است پزشک از شما بخواهد تست شنوایی نیز بدهید، که در آن از یک سری اصوات استفاده می‌شود و از شما می‌خواهند از طریق هدفون سطح شنوایی‌تان را تعیین کنید. اکثر نواقص شنوایی به خاطر پارگی پرده‌ی گوش موقتی هستند. شنوایی عادی معمولا بعد از التیام یافتن پرده‌ی گوش باز می‌گردد.

درمان پارگی پرده گوش

۱. مصرف داروهای آنتی بیوتیک یا مسکن

عموما، هیچ درمان خاصی برای پارگی پرده‌ی گوش لازم نیست؛ اکثریت پرده‌های گوش پاره شده ظرف سه ماه التیام پیدا می‌کنند. پزشک‌تان ممکن است برای‌تان آنتی بیوتیک تجویز کند – چه به صورت خوراکی یا به صورت قطره‌ی گوش – تا از عفونت گوش پیشگیری یا عفونت موجود را درمان کند. اگر پارگی پرده گوش باعث درد کشیدن‌تان شده باشد، ممکن است پزشک داروهای ساده‌ای مانند استامینفون و ایبوپروفن را به شما تجویز کند. برای از بین بردن این احساس ناراحتی ممکن است از گرما نیز استفاده شود.

۲. ترمیم پرده گوش توسط جراح

اگر روند التیام پرده‌ی گوش کند باشد، شاید ترجیح بدهید با متخصص گوش و حلق و بینی مشورت کنید که ممکن است روی پرده‌ی گوش‌تان یک پچ (مشمع) قرار بدهد. در بعضی از موارد، ممکن است برای تعمیر پرده‌ی گوش پاره شده به عمل جراحی نیاز باشد. در طول این روش، که معمولا یکی دو ساعت طول می‌کشد، پزشک یک تکه از بافت خودتان را به پرده‌ی گوش پیوند می‌زند تا آن را ترمیم کند. از عمل جراحی بیشتر برای سوراخ‌های بزرگ، و سوراخ‌هایی که لبه‌ی پرده‌ی گوش را نیز در بر می‌گیرند استفاده می‌شود، یا برای پرده‌های گوشی که بر اثر عفونت دچار پارگی شده‌اند.

۳. خشک نگه داشتن گوش

مادامی که پرده‌ی گوش در حال التیام است، لازم خواهد بود که گوش‌تان را خشک نگه دارید. این یعنی تا زمانی که پزشک اعلام نکرده است که گوش شما درمان شده است اجازه‌ی شنا کردن یا غواصی ندارید. همچنین باید از کلاه حمام استفاده کنید یا در قسمت خارجی گوش‌تان پنبه‌ی آغشته به ژله پترولیوم قرار دهید.

نکات احتیاطی برای درمان پارگی پرده گوش

۴ – استفاده نکردن داروهای دیگری برای گوش بجز داروهای تجویز شده توسط پزشک‌تان

۵ – مصرف یا استفاده کردن تمام داروهای تجویزی پزشک

۶ – حفاظت از گوش در برابر هوای سرد

۷ – اجتناب از فین کردن زمانی که دوره‌ی درمان را می‌گذرانید.

پیشگیری از پارگی پرده گوش

دو مورد از مهم‌ترین اقداماتی که می‌توانید برای پیشگیری از پارگی پرده‌ی گوش انجام دهید اجتناب از وارد کردن اشیاء در گوش – حتی برای پاک کردن آن – و درمان کامل عفونت‌های گوش است. همچنین مهم است که برای بیرون آوردن جسم خارجی از گوش‌تان به جای آنکه خودتان دست به کار شوید به پزشک مراجعه کنید.

ترجمه: تحریریه سایت کسب و کار بازده- کامروا ابراهیمی

منبع: webmd

علائم پارگی پرده گوش: ۱۹ مهمترین علایم، علل و درمان پارگی گوش

نوشته های مرتبط

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نامه به دوست صمیمی ؛ 7 نمونه متن نامه به دوست ،جدید و محبت آمیز