تلگرام

خطرناک‌ترین گردنه برف گیر کشور راهدارخانه ندارد


راه اندازی راهدارخانه در مسیر طرزم – قینر شهرستان مرند به دغدغه مردم شهرستان‌های مرند و ورزقان تبدیل شده، اما این طرح در مسیر بدقولی مسئولان گرفتار مانده است.

تبليغ

به گزارش ایران اکونومیست، مسیر ارتباطی ارزیل- قینر- تبریز و مرند، نزدیک‌ترین مسیر ارتباطی محال دیزمار بویژه بخش خاروانا با مرکز استان و شهر‌های تبریز و مرند است. فاصله شهر خاروانا با تبریز از این مسیر کمتر از ۹۰ کیلومتر است که در مقایسه با مسیر خاروانا- ورزقان- تبریز، حداقل ۵۰ کیلومتر کوتاه‌تر می‌شود؛ البته این اختلاف مسافت در روستا‌های دهستان ارزیل به حداقل ۷۵ کیلومتر افزایش می‌یابد.

همین عامل از یکسو و سکونت چندین هزار نفری دیزماری‌ها در شهر مرند از سوی دیگر سبب شده تا اهالی بخش خاروانا همیشه مسیر ارزیل- قینر- تبریز و مرند را به مسیر خاروانا- ورزقان- تبریز ترجیح دهند.

اما این مسیر هم سختی‌ها و مشکلات خاص خود را دارد که نامناسب بودن جاده، نبود حایل یا همان گاردریل در حواشی جاده و مهم‌تر از همه مسدود بودن گردنه طرزم - قینر در اغلب روز‌های فصول پاییز و زمستان و حتی بهار از آن جمله است؛ خواسته دیرینه اهالی منطقه برای حل این مشکل، ایجاد راهدارخانه در نزدیک‌ترین نقطه به گردنه طرزم می‌باشد که تاکنون بنا به دلایلی محقق نشده و تلاش‌های معتمدین و شورا‌های اسلامی منطقه در این خصوص هم بی نتیجه مانده است.
بازدید مسئولان از گردنه طرزم

چندی پیش محمد حسن نژاد نماینده مردم مرند و جلفا در مجلس و داود گرشاسبی فرماندار شهرستان ویژه مرند از گردنه طرزم بازدید کرده و موضوع احداث راهدارخانه در این مسیر را از نزدیک بررسی کردند که نتیجه این بازدید و بررسی ها، برگزاری جلسه مشترک نمایندگان، فرمانداران و مدیران ادارات راهداری و راه و شهرسازی شهرستان‌های مرند و ورزقان با سلطانی مدیرکل پیشین راه و شهرسازی استان آذربایجان شرقی بود.

در این جلسه موضوع ایجاد راهدارخانه در مسیر طرزم - قینر مطرح و بر لزوم احداث آن تاکید شد، در ادامه به پیشنهاد مدیرکل پیشین راه و شهرسازی آذربایجان شرقی مقرر شد هر کدام از نمایندگان مردم شهرستان‌های ورزقان و مرند و جلفا مبلغ ۳۰۰ میلیون تومان برای ایجاد راهدارخانه در این مسیر کمک کنند؛ همچنین مقرر شد با هماهنگی اداره کل راهداری استان، مقدمات احداث راهدارخانه فراهم و عملیات اجرایی آن آغاز شود.
استقرار تجهیزات ثابت راهداری در مسیر قینر

اما اهالی منطقه می‌گویند مسئولان اعلام کرده اند که مسیر قینر – طرزم را در زمستان، بازگشایی نخواهند کرد و در این زمینه صورت جلسه‌ای نیز امضا شده است، مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان آذربایحان شرقی،، در این باره گفت: ما چنین چیزی نداریم اگر مسئولان شهرستان چنین سخنی گفته اند باید از خودشان سوال کنید.

اروجعلی علیزاده همچنین افزود: دستگاه‌های راهداری هم اکنون در جاده قینر – طرزم مشغول به کار هستند تا این مسیر را که به علت طوفان، موجب برف گرفتگی شده بازگشایی کنند، وظیفه ما این است که تا جایی که امکانات اجازه می‌دهد، نباید هیچ جاده‌ای به علت برف و بوران بسته بماند.

وی خاطرنشان کرد: زمستان امسال در این مسیر دستگاه و تجهیزات ثابت راهداری جهت بازگشایی مسیر، مستقر خواهد شد.
گردنه قینر – طرزم منطقه‌ای بی طرف

رفیعی رئیس راهداری شهرستان مرند درخصوص پیرامون بسته ماندن جاده قینر – طرزم در فصل زمستان گفت: این صورتجلسه به امضای معاون مدیرکل راهداری استان، رئیس ستاد مدیریت بحران و روسای راهداری شهرستان‌های مرند و ورزقان و شبستر رسیده است که مقرر شد به استانداری نیز اعلام شود.

وی با اشاره به دلیل تکذیب این خبر از سوی مدیرکل راهداری استان افزود: هنگام امضای این صورت جلسه، مدیرکل راهداری آذربایجان شرقی در ماموریت تهران بود و شاید خبری از این مصوبه ندارد!

وی همچنین تاکید کرد: مسیر قینز – طرزم در هنگام بارندگی، مانند منطقه بی طرفی است که راهداری‌های مرند و شبستر و ورزقان، هیچ کدام نمی‌توانند به طور کامل آن را پوشش دهند.

رئیس راهداری شهرستان مرند ادامه داد: دستگاه ثابت راهداری می‌تواند در این منطقه مستقر شود، اما به علت اینکه این مسیر همیشه با برف و کولاک روبه روست، اگر راهداری در این منطقه راه اندازی نشود، با مشکل روبه رو خواهیم شد.

رئیس راهداری شهرستان ورزقان نیز اظهار داشت: مسیر طرزم از سمت ورزقان باز است، اما به علت ییلاقی بودن بخشی از جاده طرزم و کولاکی بودن آن، هرساله صورتجلسه‌ای بین روسای راهداری شهرستان‌های ورزقان، مرند و شبستر به امضا می‌رسد تا این جاده به علت خطرات پیش رو، در فصل زمستان بسته بماند.

جابر حبیبی افزود: در بارندگی‌های عادی، این مسیر بازگشایی می‌شود، اما در کولاک شدید، صورتجلسه سه جانبه اجرا می‌شود.

وی با اشاره به کمبود تجهیزات راهداری عنوان کرد: شهرستان ورزقان با دارا بودن ۱۶۰ روستا، تنها ۲ دستگاه لودر در اختیار دارد و مسیرگشایی همزمان جاده طرزم به سمت مرند و ورزقان و شبستر با این وضعیت امکانات امکان پذیر نیست.

رئیس راهداری شهرستان ورزقان در ادامه با اشاره به وضعیت احداث راهدارخانه گفت: قرار بود ۳۰۰ میلیون از محل اعتبارات در اختیار نماینده مرند و ۳۰۰ میلیون تومان از محل اعتبارات در اختیار نماینده ورزقان جهت احداث راهدارخانه قینر اختصاص پیدا کند که تاکنون این اعتبار اختصاص پیدا نکرده است.

حبیبی ادامه داد: نامه‌ای نیز به وزرات راه و شهرسازی ارسال کردیم که با پاسخ منفی اختصاص اعتبار مواجه شدیم، برهمین اساس، نمایندگان تلاش کردند تا احداث راهدارخانه را پیگیری کنند، اما تاکنون به نتیجه‌ای نرسیده است.

با همه این تفاسیر، اهالی منطقه، امیدوارند در آینده نزدیک شاهد تحقق آرزوی دیرینه در احداث راهدارخانه در مسیر طرزم – قینر باشند، بی شک این مهم محقق نخواهد شد مگر با پیگیری مداوم اهالی، معتمدین و اعضای شورا‌های اسلامی و دهیاران روستا‌های منطقه و مهم‌تر از همه، تلاش نمایندگان مردم مرند – جلفا و ورزقان در مجلس شورای اسلامی تا این قول مساعد مسئولان، در مسیر بدقولی مدیران، گرفتار نشود.



تبليغ

کامنت‌ها (0)

امتیاز 0 از 5 بر اساس نظر 0 نفر
کامنتی درج نشده

کامنت بگذارید

  1. ارسال کامنت بدون عضویت. عضویت یا ورود به سایت.
امتیاز دهید:
0 کارکتر
Attachments (0 / 3)
Share Your Location
تبليغ