حق شناس ؛ نامی که در دانش و فرهنگ کردستان ماندگار شد


‌محی‌الدین حق‌شناس با تدوین اثر با ارزش شاره‌که‌م سنه تاریخ شفاهی کردستان و به‌ ویژه سنندج را شناسنامه‌دار کرد.

‌به گزارش ایسنا، درگذر زمان و در هر عصر و در هر نسلی، انسان هایی قدم به عرصه وجود نهاده اند که یک سر و گردن از سایر هم عصران خود بالاتر بوده اند.

عده ای با علم و عده ای با ایمان، عده ای با هنر و عده ای هم با ذوق شاعری پا به این عرصه گذاشته اند و در کردستان از این دست هنرمندان و صاحب نظران افتخار آفرین زیاد دیده می شود.

یکی از این چهره های ماندگار کردستانی، شادروان محی‌الدین حق‌شناس خالق اثر "شاره که م سنه" است که نام خویش را در کنار دانش و فرهنگ کردستان حک کرد و ماندگار شد.

استاد حق شناس در روز ۲۲ دی ماه سال ۱۳۰۳ در محله‌ قطارچیان و محوطه "بان یه خه چال" چشم به جهان گشود و در پنج سالگی به مکتب رفت و با فراگیری قرآن مجید، گلستان و بوستان سعدی چشم به دنیای خواندن و نوشتن روشن کرد.

وی از دوران کودکی به شعر علاقه زیادی داشت و "مه یان ئیقبال" اولین شعر کردی بود که در حدود ۵۰ سال پیش در برنامه رادیویی سنندج به نام شعر و سخن شیرین سرود.

یکی از آثار برجسته این شاعر کردستانی کتاب شعری است با عنوان شاره ‌که‌م سنه، که خود در رابطه با نوشتن این اثرش گفته بود من برای نوشتن "شاره که‌م سنه" به هیچ ماخذی مراجعه نکردم و تنها حافظه ام مرا یاری کرد و باعث شد سنندج را به صورت ماخذ و مرجعی معرفی کنم.

شاره که‌م سنه، بیوگرافی و داستان صد ساله‌ فرهنگ، آداب و فولکلور این شهر است که حق شناس بارها بیان داشته بود که حدود 60 سال از فرهنگ و آداب مردم سنندج را خود به یاد داشتم و مابقی را از زبان پدرم و ریش سفیدان آن زمان شنیدم و به حافظه سپردم.

مجموعه اشعار شاره که‌م سنه به صورت کتاب و همچنین به شکل نوار صوتی با صدای خود ماموستا حق شناس منتشر شد.

استاد محی الدین حق شناس مهرماه سال ۹۲ به دلیل بیماری و کهولت سن، زندگی این دنیا را وداع گفت و به دیار باقی شتافت.

هم اکنون سردیسی از این شاعر نامدار در مجموعه تفریحی و گردشگری خضر زنده واقع در کوه آبیدر شهر سنندج به هنرمندی پیکره ساز نامدار استاد هادی ضیاالدینی نصب شده است.


انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کردستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس | قابی دیدنی از بازیگر زن پُرحاشیه در حرم امام رضا(ع)