کمکاری آموزش و پرورش در تربیت مهدی باوران


کمکاری آموزش و پرورش در تربیت مهدی باوران

حجت الاسلام صدوقی با بیان اینکه مهدویت اصل اسلام است نه بخشی از آن، گفت: اگرچه باید رابطه ما با امام زمان (عج) در عصر غیبت توسط آموزش و پرورش تبیین شود اما متاسفانه در کتب درسی ما ردّپایی از حضور امام و توجه به امامت مشاهده نمی شود.

حجت الاسلام «علی صدوقی» در گفت وگو با خبرنگار مهدویت و غدیر خبرگزاری شبستان و در پاسخ به این سوال که مهدویت و آشنایی دانش آموزان با امام عصر(عج) چه جایگاه و تعریفی در کتب درسی ما دارد، اظهار کرد: برای بررسی و پرداخت صحیح به این موضوع باید بدانیم که آیا مسئله امامت، بخشی از متون درسی دوره های تحصیلی است یا روح حاکم بر تمام دروس؟.

کارشناس مرکز تخصصی مهدویت تصریح کرد: متاسفانه، در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش معارف مهدوی به عنوان بخشی از معارف و علوم مدنظر قرار گرفته شده از دین اسلام، تعریف شده و این بزرگترین خطای راهبردی آموزش و پرورش است زیرا زمانی که صرفا یک بخش به موضوع مهدویت اختصاص بیابد یعنی بخش های دیگر رنگ و بوی مهدوی نخواهند داشت و این اشتباهی بزرگ است.

وی ادامه داد: مهدویت به معنای توجه جامع و کامل به اسلام ناب محمدی است، بنابر این، مهدویت بخشی از اسلام نیست بلکه خود اسلام است که اگر این را بپذیریم باید گزاره های اسلامی را به گونه ای مطرح کنیم که مبتنی بر مسئله امامت باشد تا امام نهادینه شود و در گام بعدی نیز رابطه ما با امام زمان (عج) در عصر غیبت باید توسط آموزش و پرورش تبیین شود.

صدوقی با بیان اینکه معرفت امام زمان (عج) براساس روایت «مَنْ ماتَ وَ لَمْ یَعْرِفْ إمامَ زَمانِهِ مَاتَ مِیتَةً جَاهِلِیَّة» از انسان جهل زدایی می کند، تاکید کرد: معرفت به امام عصر(عج) به این معناست که نسبت و رابطه خود با امام را بشناسیم و نسبت و رابطه ایشان را نیز با خود درک کنیم که متاسفانه در نظام آموزش و پرورش کشور، معرفت به امام عصر(عج) با این تعریف و هدف عینیت و جایگاهی ندارد.

این کارشناس اخلاق در ادامه بیان کرد: اگر خوشبینانه نگاه کنیم در آموزش و پرورش کنونی جامعه، دانش افزایی در حوزه شناختی در حال پدید آمدن است که با دانش افزایی در حوزه بینش و منش اسلام متفاوت و متمایز است؛ در این آموزش و پرورش، دانش آموز درس می خواند تا مهارت شغلی پیدا کند یعنی درس می خواند تا دنیای خود را تثبیت کند و درس نمی خواند که دنیا را مدیریت کند تا آخرتی نیکو داشته باشد.

وی اضافه کرد: در کتب درسی دینی دوره ابتدایی و یا در 11 حوزه یادگیری سند برنامه درسی ملی تنها در حوزه امور دینی و یا آداب و مهارت زندگی می توان موضوع امامت و مهدویت را مشاهده کرد که آن هم بسیار ضعیف است.

صدوقی با بیان اینکه در کتب دینی تمام مقاطع تحصیلی تنها در یک بخش آن هم به صورت داستانی به موضوع امام می پردازد، ابراز کرد: در درس قرآن در دوره ابتدایی بیشتر به روخوانی و درست خوانی توجه می شود در صورتی که قرآن با تکیه به امام باید باطن خود را آشکار کند اما در کتب درسی ما ردپایی از حضور امام و توجه به امامت مشاهده نمی کنیم.

کارشناس مرکز تخصصی مهدویت در پایان خاطرنشان کرد: اگر بخواهیم به عملکرد آموزش و پرورش در زمینه آموزش مباحث مهدوی در کتب درسی نمره ای بدهیم نمره ای بالاتر از ۱۴ نمی گیرد.

پایان پیام/376

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مهدویت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جملات و متن تبریک روز جهانی خلبان به همسرم و عشقم + عکس نوشته و استوری