شرکت بیش از پنج هزار نفر در مسابقات دارالقرآن امام علی(ع)


شرکت بیش از پنج هزار نفر در مسابقات دارالقرآن امام علی(ع)

نجفی قدسی با بیان اینکه مسابقات دارالقرآن امام علی(ع) دارای هفت ویژگی منحصر به فرد است، از شرکت پنج هزار و 322 نفر در این مسابقات خبر داد.

به گزارش خبرگزاری شبستان از قم به نقل از ستاد خبری دارالقرآن امام علی(ع)، «مرتضی نجفی قدسی» مدیر دارالقرآن علامه طباطبایی در حاشیه دوازدهمین دوره مسابقات دارالقرآن امام علی(ع) که در مجتمع یاوران مهدی جمکران قم در حال برگزاری است، اظهارداشت: این مسابقات از ویژگی های منحصر به فردی برخوردار است.

ویژگی های مسابقات دارالقرآن امام علی(ع)

مسئول برگزاری مسابقات امام علی(ع) با بیان اینکه مسابقات دارالقرآن امام علی(ع) چند سالی است که تبدیل به پرشورترین عرصه رقابت های کشوری در سطوح مختلف حافظان و قاریان قرآن در دو بخش آقایان و بانوان شده، افزود: این مسابقات از چند ویژگی برخوردار است که آن را از سایر مسابقات متمایز می کند؛ نخست اینکه امکان شرکت برای همه علاقه‌مندان در یک رقابت کشوری فراهم است.

نجفی قدسی ادامه داد: همه حافظان قرآن می توانند در رشته های ۱۰جزء و ۲۰ جزء و حفظ کل قرآن و تحقیق و قرائت شرکت کنند.

وی تصریح کرد: هیچ مانعی برای شرکت علاقه‌مندان وجود ندارد درصورتی که در بیشتر مسابقات سراسری تنها نفرات برگزیده استان ها به مسابقات راه پیدا می کنند و سایر افرادی که مستعد هستند فرصت حضور در سایر مسابقات را پیدا نمی کنند.

مدیر دارالقرآن های امام علی(ع) ابرازداشت: این موانع در مسابقات دارالقرآن کریم امام علی(ع) برداشته شده و فرصت برای طیف وسیعی که علاقه‌مند به شرکت در مسابقات کشوری هستند فراهم است.

نجفی قدسی به دومین ویژگی منحصر به این مسابقات، اشاره کرد و گفت: هر شرکت‌کننده می تواند مانند انتخاب واحدهای دانشگاهی، رشته، روز و ساعت حضور در این مسابقه را هم انتخاب کند.

وی خاطرنشان کرد: مهمترین وجه امتیاز منحصر به فرد مسابقات دارالقرآن امام علی(ع) با سایر مسابقات این است که در این مسابقه علاوه بر نفرات اول تا سوم که مورد تقدیر ویژه قرار می گیرند همه کسانی که حد نصاب نمرات را اخد می کنند مشمول دریافت جایزه می شوند.

مسئول برگزاری مسابقات امام علی(ع) یادآور شد:‌ در سایر مسابقات تنها نفرات اول تا سوم و در نهایت تا پنجم مورد تقدیر قرار می گیرند و سبب دلسردی افرادی می شود که چه بسا فاصله چندانی هم با نفر سوم ندارند؛‌ این نقیصه در این مسابقات به صورت ضابطه‌مند برطرف شده است.

لشکر قرآنی راه‌اندازی می کنیم

نجفی قدسی تاکید کرد: هدف دست‌اندرکاران این مسابقه بزرگ،‌ جذب حداکثری است و قصد داریم لشکر قرآنی راه‌اندازی کنیم لذا همواره به بدنه جامعه قرآنی توجه خاص داشته و رضایت‌مندی همه شرکت‌کننده ها را مدنظر قرار می دهیم.

وی در مورد جوایز این مسابقات هم گفت: کسانی که در رشته قرائت حداقل ۷۰ امتیاز و در رشته حفظ امتیاز ۸۵ به بالا را کسب کنند مشمول دریافت جایزه می شوند که معمولا ۷۰ درصد شرکت کننده ها این امتیازات را کسب می کنند.

مدیر دارالقرآن علامه طباطبایی به چهارمین وجوه امتیاز این مسابقات اشاره کرد وگفت: این مسابقات محدودیت سنی و ملیتی ندارد و در آن از کودک شش ساله تا شرکت کننده ۶۷ ساله در دو مقطع سنی کمتر و بیشتر از ۱۶ سال به رقابت می پردازند.

نجفی قدسی گفت: به این دلیل که قرآن برای همه است و تفاوتی بین ملیت ها قائل نشده و سفره برکت گسترده دارد، ما هم فراخوان عمومی دادیم و هر کس با هر ملیتی می تواند در این مسابقات شرکت کند.

وی گفت: بسیاری از برادران افغانستانی ما که در ایران زندگی می کنند از شرکت در مسابقات محروم هستند زیرا مسابقات کشوری معمولا برای ایرانیان است حال آنکه مانعی برای شرکت آنان در این مسابقات نیست و بسیاری از طلاب بین‌الملل جامعه المصطفی‌العالمیه و افراد مقیم کشور در مسابقات شرکت کردند و سال گذشته در بخش برادران بیش از۵۰۰ شرکت کننده بین‌الملل داشتیم.

شرکت بیش از پنج هزار نفر در مسابقات امام علی(ع)

مدیر دارالقرآن امام علی(ع) در ادامه آماری از شرکت کننده ها در این مسابقات ارائه داد و گفت: در رشته حفظ کل ۷۷۶ نفر، در رشته حفظ ۲۰ جزء، ۸۷۷ نفر، در رشته حفظ ۱۰ جزء سه هزار و۳۶ نفر، در رشته تحقیق ۱۱۴ نفر و در رشته ترتیل ۵۱۹ شرکت کردند و در مجموع پذیرای پنج هزار و ۳۲۲ نفر هستیم.

نجفی قدسی گفت: از کشور افغانستان ۱۷۴، پاکستان ۱۷، تاجیکستان هفت، عراق ۱۵ و از کشور لبنان و هندوستان هر کدام دو نفر در این مسابقات شرکت کرده اند.

وی گفت: جوان‌ترین شرکت‌کننده در این دوره از مسابقات، یسنا کریمی متولد سال ۹۱ از قزوین و مسن‌ترین آنان ۶۷ ساله از استان فارس در رشته حفظ ۲۰ جزء است.

مسابقات دارالقرآن امام علی(ع) سبب هم افزایی جامعه قرآنی است

مسئول برگزاری مسابقات امام علی(ع) در مورد پنجمین حسن این مسابقات گفت: به حمدالله این مسابقات صحنه های پرشور و باشکوهی را پدید آورده و فرصتی برای حفاظ و قاریان بوجود آمده تا با همتایان خود از سراسر کشور و حتی خارج از کشور آشنا شوند و با روش ها و نحوه قرائت ها آشنا شوند.

نجفی قدسی گفت: معمولا در رقابت های کشوری یک حافظ با تعداد محدودی از حافظان در رقابت است اما در این مسابقات یک حافظ با ۸۰۰ حافظ کل قرآن کریم رقابت می کند و چنین فرصتی تنها یک بار در سال رخ می دهد و از برکات این مسابقات است و این ارتباطات، هم افزایی و همسویی بین جامعه قرآنی را شکل می دهد.

وی بیان کرد: ششمین ویژگی این مسابقات این است که بسیاری از چهره های ناشناس و یا کمتر شناخته شده در این مسابقات بروز وظهور پیدا می کنند کما اینکه ما در این مسابقات خردسالانی را شاهد هستیم که برای نخستین بار در این عرصه رقابت کشوری آمدند و درخشیدند به عنوان مثال یک حافظ هشت ساله قرآنی از نیشابور آمده بود که ۲۲ جزء قرآن را حفظ بود.

مسئول برگزاری مسابقات امام علی(ع) ادامه داد:‌ این ظرفیت ها در کشور وجود دارد منتهی این مسابقات این فرصت را پدید آورده که چهره های برجسته از شهرهای مختلف بتوانند در مسابقه شرکت کنند و شناخته شوند.

حضور 50 داور برجسته قرآنی در مسابقات امام علی(ع)

نجفی قدسی به هفتمین ویژگی این مسابقات اشاره کرد و گفت: این مسابقات جنبه مردمی دارد و درآن از هیچ بودجه دولتی استفاده نمی شود و هزینه ها صرفا توسط خیرین قرآنی تامین می شود.

وی گفت: تمام عوامل و کسانی که خدمتگزاری این مسابقات را انجام می دهند با عشق وعلاقه خدمتگزاری می کنند و به دلیل کثرت شرکت کننده ها از هشت صبح تا ۱۱ شب این مسابقات برپا است و هیئت داوران با تمام وجود برای این مسابقات مایه گذاشته اند.

مدیر دارالقرآن امام علی(ع) گفت:۵۰ داور برجسته کشوری و بین المللی قضاوت این دوره از مسابقات را بر عهده دارند و گروه های فنی، عوامل اجرایی و خدماتی در خدمت متسابقین هستند و مسابقات دارالقرآن امام علی(ع) عرصه خدمت به جامعه قرآنی است.

10 گروه داوری در مسابقات قرآنی امام علی(ع)

نجفی قدسی بیان کرد: مفتخریم که این فرصت فراهم شده تا در مسیر رشد وارتقای جامعه قرآنی قدمی برداریم.

وی در مورد نحوه شرکت در این مسابقات نیز گفت: مسابقات محدود و اینترنتی و در چند مرحله است و الزاماتی را ایجاد کرده و فرصت ثبت نام یک هفته است اما با همه این ها بیش از پنج هزار و۳۰۰ نفر از بانوان ثبت نام کردند.

مسئول برگزاری مسابقات امام علی(ع) با بیان اینکه این مسابقات از نظم فوق العاده برخوردار است، افزود: متقاضیان زیادی هم پس از اتمام دوره ثبت نام بودند اما معذور از پذیرش آنان بودیم و حتی یک نفر هم پس از اتمام زمان مقرر، ثبت نام نشد.

نجفی قدسی با بیان اینکه برنامه ریزی برای این تعداد جمعیت اقدام آسانی نیست، گفت: یک تیم فنی و مهندسی برای اداره این مسابقه تعیین کردیم که با برنامه‌ریزی های دقیق توانسته اند در مدت زمان کوتاه یک هفته ای با طراحی بیش از ۱۰ گروه داوری، در ۱۰ سالن مجزا این مسابقات را ساماندهی کنند.

پایان پیام/414

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه قرآن و معارف

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس | قابی دیدنی از بازیگر زن پُرحاشیه در حرم امام رضا(ع)