چگونه صفحه کلاچ را عوض کنیم ( چه زمانی صفحه کلاچ عوض کنیم + راه های تست)


چگونه صفحه کلاچ را عوض کنیم ( چه زمانی صفحه کلاچ عوض کنیم + راه های تست)

چگونه یک کلاچ را عوض کنیم؟ چه زمانی باید دیسک و صفحه کلاچ را تعویض کنیم یا نشانه های پایان عمر صفحه کلاچ چیست؟ اگر از خودرو استفاده می کنید احتمالا در بازدید ها و مراجعه به تعمیرگاه شنیده اید که گفته می شود باید صفحه کلاچ تعویض گردد یا دچار نقص شده است. در این مقاله به شما آموزش می دهیم که چگونه می توانید این صفحه کلاچ را خودتان به راحتی تعویض...

چگونه یک کلاچ را عوض کنیم؟ چه زمانی باید دیسک و صفحه کلاچ را تعویض کنیم یا نشانه های پایان عمر صفحه کلاچ چیست؟ اگر از خودرو استفاده می کنید احتمالا در بازدید ها و مراجعه به تعمیرگاه شنیده اید که گفته می شود باید صفحه کلاچ تعویض گردد یا دچار نقص شده است. در این مقاله به شما آموزش می دهیم که چگونه می توانید این صفحه کلاچ را خودتان به راحتی تعویض کنید. با ما همراه باشید.

اگر با سیستم خودرو آشنایی ندارید باید بدانید که در واقع کلاچ وظیفه اش در انتقال قدرت خودروست. زمانی که شما می خواهید دنده عوض کنید این تغییر نیرو اگر به یکباره انجام گیرد مشکلات فراوانی را به دنبال خواهد داشت که با کلاچ گرفتن این انتقال نیرو و کار قطع و وصل آن در دنده جدید انجام می گیرد.

چه زمانی صفحه کلاچ عوض کنیم

این مورد کاملا بسته به خودرو، راننده، محل تردد خودرو و البته موارد دیگر دارد.

به عنوان مثال یک راننده تازه کار مطمئنا تا زمانی که در رانندگی حرفه ای شود به سرعت از عمر صفحه کلاچ خواهد کاست. چرا که مدام به واسطه تازه کار بودن به صورت نیم کلاچ رانندگی خواهد کرد و یا به خوبی کار تعویض دنده و درگیر کردن آن در آغاز حرکت را انجام نمی دهد به صورت معمول برای هر خودرو پس از 50 الی 70 هزار کلیومتر بسته به نوع رانندگی نیاز به تعویض یا حداقل بررسی دیسک و صفحه و یا صفحه کلاچ است. طبیعتا هر چقدر در رانندگی کار تعویض دنده ( رانندگی در ترافیک و داخل شهر) بیشتر باشد عمر صفحه کلاچ هم زودتر به پایان می رسد رانندگان برون شهری به واسطه کمتر دنده عوض کردن، معمولا دیرتر نیاز به تعویض صفحه کلاچ دارند. روش های تست صفحه کلاچ

تست صفحه کلاچ یا اینکه از کجا بفهمیم صفحه کلاچ ضعیف شده است متفاوت هستند که در بین مکانیک ها و یا تعمیرکاران به کار گرفته می شوند. در ادامه برخی از موارد را با شما مرور می کنیم.

استفاده از دنده دو برای تست صفحه کلاچ

برای تست کردن صفحه کلاچ یه روش مرسوم استفاده از دنده دو است. به این صورت که خودرو را در دنده دو قرار داده و پا را از روی کلاچ بردارید. اگر خودرو بدون خاموش شدن حرکت کرد این یعنی اینکه عمر صفحه کلاچ به پایان رسده است. اما در صورتی که خودرو بعد از برداشتن پا، تکان خورد و خاموش شد این یعنی هنوز صفحه کلاچ قابل استفاده است.

زیاد گاز خوردن خودرو

اگر در رانندگی احساس می کنید خودرو زیاد گاز می خورد ولی متناسب با گازی که می خورد همانند قبل سرعت نمی گیرد و شتاب ندارد احتمالا مشکل از صفحه کلاچ است که باید به آن رسیدگی کنید و سراغ تعمیرکار بروید.

تعدد در تعویض دنده در سربالایی

اگر در سربالایی های معمول احساس می کنید مدام نیاز به تعویض دنده به دنده های سنگین تر دارید یا در سربالایی ها باید خیلی گاز دهید شاید یکی از دلایل پایان عمو دیسک و صفحه یا صفحه کلاچ باشد.

بد جا رفتن دنده ها

گاهی اوقات بد جا رفتن دنده ها همراه با سر و صدای زیاد مخصوصا دنده یک و یا عقب می تواند نشانه ای باشد از اینکه باید به فکر تعویض صفحه کلاچ باشید

پس همانطور که گفتیم برای یک کلاچ مشکلات زیادی ممکن است پیش بیاید. یا اینکه کلاچ بکسواد می کند و درگیر نمی شود و یا اینکه با وجود درگیر شدن به علت فرسایش و تخریب مکانیکی نیاز به تعویض پیدا می کند.

هزینه خدمات

اگر تعویض کلاچ در تعمیرگاه صورت بگیرد هزینه‌ی دستمزد بیشتر از هزینه‌ی قطعات می‌شود. جعبه کلاچ شامل دیسک، صفحه فشار و یاتاقان است و برای هر خودرو هزینه تعویض متغییر است. و این هزینه برای ماشین‌های سنگین بیشتر است. هزینه‌های دستمزد متفاوت است و بسته به چرخ جلو یا عقب نیز تغییر می کند.

راهنمای تعویض صفحه کلاچ

این مقاله به شما تعویض یک کلاچ معمولی را آموزش می دهد و اگر تفاوت‌ها اندک باشد می توانید نتایج مطلوبی به دست آورید. کلاچ از آزبست ساخته می‌شود. پس قبل از برداشتن دیسک کلاچ از ماسک استفاده شود. دستکش و عینک محافظ وسایل مناسبی هستند. این چند کار باید قبل از جایگزین شدن کلاچ اجرا شوند.

اتومبیل با جک بلند شود و ثابت شود خارج کردن سیستم اگزوز (برخی مدل‌ها) خارج کردن دیسک‌گردان (چرخ دنده‌ی عقب) خارج کردن محور CV (چرخ دنده‌ی جلویی) خارج کردن گیربکس دستی
1

وقتی آخرین پیچ ها باز می شوند، دستتان را روی دیسک و صفحه نگه دارید تا این قسمت‌ها را کنترل کنید. با یک انگشت دیسک را نگه دارید. این یک روش خوب برای نگه داشتن دیسک بر روی صفحه فشار است.

چگونه صفحه کلاچ را عوض کنیم ( چه زمانی صفحه کلاچ عوض کنیم + راه های تست)

هنگامی که پیچ‌ها را باز کردید، ممکن است هنوز صفحه فشار با ۳ تا پرچ تراز کننده یا بیشتر بر روی فلای ویل، تصب باشد. به آرامی صفحه فشار را با استفاده از پیچ‌گوشتی استاندارد تا زمانی که از فلای ویل آزاد شود، حرکت بدهید.

چگونه صفحه کلاچ را عوض کنیم ( چه زمانی صفحه کلاچ عوض کنیم + راه های تست)

پوشش کلاچ را بازرسی کنید

چگونه صفحه کلاچ را عوض کنیم ( چه زمانی صفحه کلاچ عوض کنیم + راه های تست)
3
4
5

قبل از نصب دیسک کلاچ بر روی فلای ویل، آن را روی شفت ورودی گیربکس فیت کنید. باید با مقاومت کمی بر روی شفت حرکت کند. این کار خیلی کمک می کند که هنگام نصب مجدد شفت گیربکس مشکلی پیش نیاید.

نصب کلاچ جدید

چگونه صفحه کلاچ را عوض کنیم ( چه زمانی صفحه کلاچ عوض کنیم + راه های تست)

ابزار تراز کلاچ که در جعبه تعویض کلاچ است را پیدا کنید. نیاز است که دیسک کلاچ را با بلبرینگ تنظیم کنید تا گیربکس بتواند به راحتی نصب شود.

چگونه صفحه کلاچ را عوض کنیم ( چه زمانی صفحه کلاچ عوض کنیم + راه های تست)

با آزاد کردن دیسک کلاچ، ابزار تراز کلاچ را در دیسک کلاچ و بلبرینگ نصب کنید. پیچ‌ها را کمی بیشتر سفت کنید تا دیسک را در جای خود نگه دارد و ابزار را در مسیری دایره‌ای حرکت دهید. این کار باعث می شود در تمام جهات مقاومت ‌کند. شما می‌خواهید یک نقطه مرکزی خوب پیدا کنید. این بدان معنی است که دیسک در وسط صفحه فشار قرار دارد.

چگونه صفحه کلاچ را عوض کنیم ( چه زمانی صفحه کلاچ عوض کنیم + راه های تست)

با استفاده از ضامن چرخ دنده صفحه فشار را به طور مساوی و به آرامی در الگوی ستونی محکم کنید. هیچ پیچی را محکم نکنید و از ابزار بادی استفاده نکنید. این کار صفحه فشار را خم می‌کند و باعث می‌شود کلاچ درگیر نشود. چند مرتبه به آرامی در اطراف صفحه فشار به این روش عمل کنید تا کاملا سفت شود. توجه کنید که میله‌های صفحه فشار به سمت داخل حرکت می‌کنند و پیچ ها را محکم ‌کنید. این کار را تا جایی که ممکن است ادامه دهید.

چگونه صفحه کلاچ را عوض کنیم ( چه زمانی صفحه کلاچ عوض کنیم + راه های تست)

اگر این مرحله به درستی انجام نشود، کلاچ به درستی آزاد نخواهد شد و می‌تواند باعث خرابی شود. سفت کردن پیچ‌ها که بسته به ویژگی‌های گشتاور کارخانه، معمولا بین ۲۵ تا ۳۰ فوت پوند است را تکمیل کنید. دوباره فلای ویل را امتحان کنید قطعه را به سمت داخلی محکم کنید.

ابزار همترازی کلاچ را خارج کرده و تمام پیچ های نصب را بررسی کنید.

یاتاقان کلاچ را تعویض کنید

چگونه صفحه کلاچ را عوض کنیم ( چه زمانی صفحه کلاچ عوض کنیم + راه های تست)
8

مقالات مکمل:

مجموعه مقالات مرتبط با تعمیرات خودرو را می توانید در این لینک مشاهده کنید .wp-review-29042.review-wrapper
Sending
.wp-review-comment-rating #wp-review-star-rating-4812 .review-result-wrapper i { color: #f4f4f4; } .wp-review-29042 #wp-review-star-rating-4812 .review-result-wrapper .review-result i { color: #ffbe01; opacity: 1; filter: alpha(opacity=100); } .wp-review-29042 #wp-review-star-rating-4812 .review-result-wrapper i { color: #f4f4f4; } .wp-review-29042 .mts-user-review-star-container #wp-review-star-rating-4812 .selected i, .wp-review-29042 .user-review-area #wp-review-star-rating-4812 .review-result i, .wp-review-comment-field #wp-review-star-rating-4812 .review-result i, .wp-review-comment-rating #wp-review-star-rating-4812 .review-result i, .wp-review-user-rating #wp-review-star-rating-4812 .review-result-wrapper:hover span i, .wp-review-comment-rating #wp-review-star-rating-4812 .review-result-wrapper:hover span i { color: #ffbe01; opacity: 1; filter: alpha(opacity=100); } .wp-review-user-rating #wp-review-star-rating-4812 .review-result-wrapper span:hover ~ span i, .wp-review-comment-rating #wp-review-star-rating-4812 .review-result-wrapper span:hover ~ span i { opacity: 1; color: #f4f4f4; }
User Review 0 (0 votes)
.wp-review-29042.review-wrapper { width: 100%; float: left; border: 0; } .wp-review-29042.review-wrapper .review-desc { width: 60%; float: right; padding: 0; margin-bottom: 20px; } .wp-review-29042.review-wrapper i, .wp-review-comment-29042 .review-result-wrapper i { -webkit-text-stroke-width: 1px; -webkit-text-stroke-color: #997200; } .wp-review-29042.review-wrapper, .wp-review-29042 .review-title, .wp-review-29042 .review-desc p, .wp-review-29042 .reviewed-item p { color: #111111; } .wp-review-29042 .review-links a { background: #ffbe01; background: linear-gradient(to top, #ffbe01, #ffd101); color: #111111; padding: 5px 20px; border-radius: 3px; box-shadow: 0 1px 0 rgba(255, 255, 255, 0.4) inset; border: 1px solid #997200; transition: all 0.25s linear; } .wp-review-29042 .review-links a:hover { background: #ffd101; background: linear-gradient(to bottom, #ffd101, #ffbe01); } .wp-review-29042.review-wrapper .review-list { width: 35%; padding: 5px 0 20px 0; float: left; } .wp-review-29042.review-wrapper .wpr-user-features-rating .review-list, .wp-review-29042.review-wrapper.wp-review-thumbs-type .review-list, .wp-review-29042.review-wrapper.wp-review-thumbs-type .review-desc { width: 100%; } .wp-review-29042.review-wrapper.wp-review-point-type .review-list, .wp-review-29042.review-wrapper.wp-review-percentage-type .review-list { padding: 0 0 30px 0; } .wp-review-29042.review-wrapper.wp-review-circle-type .review-list { padding: 10px 0 30px 0; } .wp-review-29042 .review-list li, .wp-review-29042.review-wrapper { background: #ffffff; } .wp-review-29042 .review-title, .wp-review-29042 .review-list li, .wp-review-29042 .review-list li:last-child, .wp-review-29042 .reviewed-item, .wp-review-29042 .review-links { padding: 5px 0; border-color: #ffffff; } .wp-review-29042 .review-links { padding: 30px 0 20px 0; } .wp-review-29042.review-wrapper .review-pros-cons { clear: both; padding: 0; } .wp-review-29042.review-wrapper .review-pros-cons .review-pros { flex: 100%; padding: 15px 0 10px 0; box-sizing: border-box; } .wp-review-29042.review-wrapper .review-pros-cons .review-cons { flex: 100%; padding: 0 0 10px 0; box-sizing: border-box; } .wp-review-29042.review-wrapper .mb-5 { text-transform: uppercase; } .wp-review-29042 .user-review-area { padding: 0 0 10px 0; border-color: #ffffff; } .wp-review-29042 .user-review-area .review-star { letter-spacing: .5px; } .wp-review-29042.wp-review-point-type.review-wrapper .user-review-area .review-result-wrapper .review-result, .wp-review-29042.wp-review-percentage-type.review-wrapper .user-review-area .review-result-wrapper .review-result .wp-review-29042 .wp-review-user-rating .review-result-wrapper .review-result .wp-review-29042.review-wrapper .review-title { padding: 0; background: transparent; letter-spacing: 1px; text-transform: none; border: 0; font-weight: bold; } .wp-review-29042.review-wrapper .review-total-wrapper { width: 100%; padding: 0 0 20px 0; float: left; } .wp-review-29042.review-wrapper .review-total-wrapper i .wp-review-29042.review-wrapper .review-star.review-total { margin: 5px 0 0 20px; } .wp-review-29042.review-wrapper.wp-review-circle-type .review-total-wrapper span.review-total-box { margin-top: 22px; } .wp-review-29042.review-wrapper .review-percentage .review-result-wrapper, .wp-review-29042.review-wrapper .review-percentage .review-result, .wp-review-29042.review-wrapper .review-point .review-result-wrapper, .wp-review-29042.review-wrapper .review-point .review-result { box-shadow: inset 0 1px 2px rgba(0,0,0,.4), inset 0 0 0 1px rgba(0,0,0,.1); height: 28px; margin-bottom: 0; background: #f4f4f4; border-radius: 4px; } .wp-review-29042.review-wrapper.wp-review-point-type .review-point .review-result, .wp-review-29042.review-wrapper.wp-review-percentage-type .review-percentage .review-result { border: 1px solid #997200; box-shadow: none; background: linear-gradient(to top, #ffbe01 0%, #ffbe01 100%); box-sizing: border-box; min-width: 2%; } .wp-review-29042.review-wrapper .review-total-wrapper span.review-total-box { width: auto; float: left; text-align: left; padding: 0; font-size: 34px; line-height: 1; } .wp-review-29042.review-wrapper.wp-review-point-type .review-total-wrapper .review-total, .wp-review-29042.review-wrapper.wp-review-percentage-type .review-total-wrapper .review-total { width: 60%; float: right; clear: none; } .wp-review-29042.review-wrapper .user-total-wrapper .user-review-title { display: inline-block; color: #111111; } .wp-review-29042.review-wrapper .reviewed-item { padding: 30px 0; border-bottom: 1px solid #ffffff; } .wp-review-29042.review-wrapper.wp-review-circle-type .review-total-wrapper > .review-total-box { display: block; } .wp-review-29042.review-wrapper.wp-review-circle-type .user-total-wrapper h5.user-review-title { margin-top: 12px; } .wp-review-29042.review-wrapper.wp-review-circle-type .user-total-wrapper span.user-review-title { margin-top: 5px; } .wp-review-29042.review-wrapper .user-review-area .review-percentage, .wp-review-29042.review-wrapper .user-review-area .review-point { width: 20%; float: right; margin-top: 5px; } .wp-review-29042 .wpr-user-features-rating .user-review-title { margin: 0; padding: 0; } .wp-review-29042.review-wrapper.wp-review-circle-type .review-total-wrapper .review-circle.review-total { float: right; width: 70px; height: 70px; } .wp-review-29042.review-wrapper.wp-review-circle-type .review-total-wrapper .review-circle.review-total .review-result-wrapper > div, .wp-review-29042.review-wrapper.wp-review-circle-type .review-total-wrapper .review-circle.review-total .review-result-wrapper > div > canvas { width: 70px!important; height: 70px!important; } .wp-review-29042.review-wrapper.wp-review-circle-type .review-total-wrapper .review-circle.review-total .review-result-wrapper > div > input { margin-top: 20px!important; margin-left: -62px!important; font-size: 20px!important; } .wp-review-29042.review-wrapper.wp-review-circle-type .review-total-wrapper > .review-total-box { display: block; } .wp-review-29042.review-wrapper.wp-review-circle-type .review-total-wrapper > .review-total-box > div .wp-review-29042.review-wrapper .review-total-wrapper span.review-total-box h5 { color: inherit; } .wp-review-29042 .review-embed-code .wp-review-29042 .wpr-rating-accept-btn { margin: -20px 0 20px; border-radius: 4px; background: #ffbe01; background: linear-gradient(to top, #ffbe01, #ffd101); color: #111111; box-shadow: 0 1px 0 rgba(255, 255, 255, 0.4) inset; border: 1px solid #997200; } @media screen and (max-width:600px) { .wp-review-29042.review-wrapper .review-list, .wp-review-29042.review-wrapper .review-desc { width: 100%; } }

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خودرو

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا