تتو نوعی خودنمایی مبتنی برخود آزاری است


 تتو نوعی خودنمایی  مبتنی برخود آزاری است

ضرابی گفت: خالکوبی بیشتر در بین افرادی رواج دارد که از مشکلات درونی خاصی رنج می برند و می خواهند از این طریق نوعی خود نمایی کنند.

«ایمان ضرابی » در گفتگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری شبستان با اشاره به افزایش تتو در میان جوانان گفت: در سالهای اخیر گسترش برخی عادات اجتماعی که به گونه ای غیر متعارف و به سرعت رواج یافته و بیشتر به نوعی اپیدمی شباهت دارد، علاقه جوانان به خالکوبی و تتو است.

این استاد دانشگاه اظهار کرد: تتو با تزریق مواد رنگی با فشار خارجی در زیر پوست انجام می پذیرد و می تواند از نظر روحی و روانی گویای تصورات خلقیات و شخصیت فردی تتو کننده باشد.

وی تصریح کرد: تتو را نمی توان به عنوان یک ناهنجاری و یا بزهکاری معرفی کنیم، چون غالب بزهکاران و خلافکاران این رفتار را از خود بروز می دهند، پس این عمل یک رفتار بزهکارانه است ،بلکه می توان خالوبی را یک نوع مد دانست که در بین عده ای از افراد جامعه رواج یافته ، هر چند هر مدی دارای پیام درونی خاصی است.

ضرابی افزود:خالکوبی بیشتر در بین کسانی رواج دارد که از مشکلات درونی خاصی رنج می برند و می خواهند از این طریق خود نمایی کنند و یا می تواند ریشه کور کورانه از مد و موجی در جامعه باشد.

ضرابی با بیان اینکه افسردگی های مزمن شدید معمولا افراد را به این سمت و سو هدایت می کنند خاطر نشان کرد: زیرا خالکوبی در هر حال شیوه ای از خود آزاری محسوب می شود، فرد در این پروسه متحمل دردی می شود که ضرر جانی برای وی ندارد.

وی با بیان اینکه علت این سرخوردگی ها برای هر شخص متفاوت است اظهار کرد: شاید بخش مهمی از این سرخوردگی ها، عقده های سرکوب شده ای باشند که از دامن ارگان های اجتماعی - فرهنگی و اجرایی صورت گرفته است به عبارت دیگر پدیده تتو که امروز شاهد آن از سوی بسیاری از افراد هستیم، ریشه های مختلفی دارد که عبارتند از: عقده ای سرکوب شده، سرخوردگی ، دیده نشدن قابلیت ها و توانایی های ذاتی، تقلید از الگوهای اجتماعی و مدل های ورزشی و هنری که هر یک از این موارد به تنهایی می تواند به عنوان یک آسیب شخصی و روانی محسوب شود

این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه جامعه ، خانواده ، محیط آموزشی، دوستان ، رسانه و همه افراد در رفع و پیشگیری از این مساله نقش مهم و کلیدی دارند بیان کرد: این که این ابزارها نیز فرد را به درک حیات جمعی و مصلحت اجتماعی برساند و افراد را از توجه به امور غیر ضروری، مفید و آسیب زننده بازداشته و به سوی صرف وقت در مسیر پیشرفت علم و دانش ، صنعت، حرفه و هنرکار آمد که موجب بروز حس توانایی در فرد می شود سوق دهد.

وی اذعان کرد: برای از بین بردن این آسیب ، نیازمند بیسج همگانی هستیم که قطعا سلبریتی ها در این میان مسولیت بیشتری بر عهده دارند، زیرا نسل جوان آنها را الگوی خود قرار می دهند لذا این گروه نباید در انتشار یک فرهنگ نادرست سهیم باشند بلکه باید از معروفیت خود در اعتلای فرهنگ و پیشرفت کشور در امور ضروری استفاده کنند.

این استاد حوزه افزود: همچنین مدیران و مجریان کشور بایستی با شایسته سالاری و توجه به توانایی افراد در رشد و توانایی نسل جوان، سهیم باشند نه اینکه با بروز رفتارهای غیر اصولی اعم از روابط و رانت، حس سرخوردگی را در جوانان ایجاد کنند.

پایان پیام/35

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ابهامات بزرگ در مسیر واگذاری سرخابی‌ها/ آغاز دوران جدید در استقلال و پرسپولیس