تصمیم آمریکا برای خروج از سوریه اجباری بود


بدون شک حضور نظامی آمریکا در سوریه مانعی اصلی بر سر راه تحقق صلح در سوریه بود. تصمیم آمریکا برای خارج کردن نیروهایش یک تصمیم اضطراری و اجباری است.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما به نقل از شبکه تلویزیونی الحدث، ویچسلاو ماتازوف تحلیلگر سیاسی و دیپلمات سابق روسی در مورد استقبال روسیه از تصمیم آمریکا برای خروج از سوریه و در پاسخ به این پرسش که این خروج در مرحله کنونی چه منفعتی برای مسکو دارد، گفت: بدون شک حضور نظامی آمریکا در سوریه مانعی اصلی بر سر راه تحقق صلح در سوریه بود. این در حالی است که روسیه، ترکیه و ایران در مذاکرات آستانه، سوچی و استانبول برای برقراری صلح در سوریه و اخراج گروه های تروریستی از ادلب، درعا و سایر مناطق تلاش می کردند. تصمیم آمریکا برای خارج کردن نیروهایش از سوریه اشتباه نیست بلکه یک تصمیم اضطراری و اجباری است.
وی افزود آمریکا مجبور بود چنین تصمیمی اتخاذ کند در غیر این صورت، متحد راهبردی اصلی خود در منطقه یعنی ترکیه را از دست می داد چرا که آنکارا از حمایت واشنگتن از گروه های کرد مستقر در شرق فرات خشمگین بود. من اطلاع دارم گروه های کرد مستقر در شرق سوریه کمتر از یک ماه پیش برای مذاکره با دولت سوریه در مورد مراحل پیش رو به دمشق رفته اند ولی خواسته کردها مبنی بر استقلال یا حتی خودمختاری با استقبال دولت سوریه مواجه نشده است. مواضع ترکیه و دولت سوریه در این خصوص مشترک است و از سوی دیگر ما در حال حاضر از گروه های کرد می شنویم که می گویند مخالفتی با باقی ماندن اسد در قدرت ندارند.
ماتازوف در ادامه گفت: ممکن است در مرحله پیش رو فشارها علیه روسیه در سوریه افزایش یابد، ولی روسیه با حضور هیچ گونه نیروی نظامی خارجی در سوریه موافق نیست. اگر در سوریه صلح محقق و کمیته تدوین قانون اساسی تشکیل شود و زمینه برای اقدامات قانونی فراهم و سپس انتخابات برگزار شود، زمینه به رسمیت شناخته شدن دولت قانونی سوریه از سوی همه طرفها از جمله آمریکا فراهم می شود و این تنها راه حل بحران است. به نظر من به صورت تدریجی به حل و فصل سیاسی بحران سوریه نزدیک می شویم و کشوهای عربی باید در این روند سیاسی مشارکت کنند.
وی افزود لزوما همه مشکلات سوریه نباید از طریق ترکیه، ایران، روسیه یا حتی آمریکا حل شود و کشورهای عربی باید موضع خود را در مورد تحولات سوریه تغییر دهند. من مطئنم کشورهای عربی دیر یا زود نفوذ خود را برای ساماندهی امور سیاسی سوریه افزایش می دهند و این مسئله از ادامه هر گونه حضور نظامی خارجی در این کشور جلوگیری می کند. روسیه به صورت رسمی اعلام کرده است ضد هر گونه حضور نظامی خارجی و حتی نیروهای روسیه در سوریه است. مسکو معتقد است ترکیه نیز باید به حاکمیت ملی سوریه احترام بگذارد و حفظ امنیت ملی ترکیه در گرو ایجاد روابط حسنه با دولت سوریه است و هر گونه ضعف دولت سوریه به ضرر منافع ترکیه است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اولین واکنش منوچهر هادی به ویدئوی جنجالی یکتا ناصر