/1/میدان خراسان؛ میدانی که انگار راهی به خراسان ندارد


/1/میدان خراسان؛ میدانی که انگار راهی به خراسان ندارد

میدان خراسان به عنوان یکی از قدیمی ترین میادین تهران وجه تمایزی با بسیاری از دیگر میادین تهران و نیز نشانی از نامی که بر آن نهاده اند، ندارد.

به گزارش خبرگزاری شبستان، یکی از میادین و محلاتی که شاید بتوان گفت از سالهای بسیار دور در تهران نامش باقی مانده است و دچار تغییر نشده است میدان خراسان است این میدان تقریبا در اواخر خیابان 17 شهریور قرار گرفته است خیابانی که از میدان امام حسین (ع) شروع می شود و با اصلاحاتی که اخیرا انجام گرفته است مستقیما به اتوبان بعثت می رسد.

میدان خراسان از قدیم محل و نشانی برای رفتن به سوی مشهد و زیارت هشتمین امام شیعیان امام رضا (ع) بوده و هست. شاهد مثال آن هم می تواند قرارگیری اتوبان امام رضا (ع) در انتهای خیابان خاوران باشد خیابانی که از میدان خراسان شروع می شود و در نهایت به جاده سمنان و از آن جا به مشهد می رسد.

این میدان در تقاطع مناطق 12، 14 و 15 و در مجموع در نقطه ای قرار گرفته است که بسیاری از محلات هیئت خیز تهران در آن اطراف آن قرار دارند و بیوت بسیاری از مراجع تقلید نیز در نزدیکی آن از جمله در خیابان های منتهی به محله قیام در همسایگی میدان خراسان قرار دارد.

اما نکته قابل توجه در این میان این است که با وجود نشانه های گوناگون در نقاط مختلف اطراف و مرکزیت میدان خراسان این میدان و مجموعه پیرامونی آن چندان نشانی از هویت این منطقه ندارد و مراجعان به آن را به دلیل نامگذاری این میدان ارجاع نمی دهد.

همچنین بافت موجود در اطراف میدان خراسان را نمی توان منطبق بر نشانه های دینی و مذهبی دانست.

در ضلع شمال غربی این میدان پاساژ خراسان قرار دارد که بورس طلافروشان و لباس فروشی است و در اطراف آن نیز اغذیه فروشی ها و زیورآلات فروشی ها قرار دارند.

ضلع جنوب غربی این میدان نیز یک حمامی و لباس فروشی ها قرار دارند.

در ضلع جنوب شرقی آن پاساژ البسه و کیف فروشی و خیاطی و قنادی و اغذیه فروشی ها فعالیت می کنند.

در ضلع شمال شرقی آن نیز ساختمان قدیمی فروشگاه قدس و یک لباس فروشی قرار دارد.

در وسط میدان هم یک سازه ای قرار دارد که متشکل از دو حجم بیضی شکل است که در هم فرو رفته اند و یک سازه گنبدی شکل را تشکیل داده اند بدون هیچ توضیح قابل مشاهده ای که بعید است منظور از آن طرحی از یک گنبد باشد.

شاید اینگونه ادعا شود که بسیاری از مراکز مذهبی در فاصله کمی با میدان خراسان قرار دارند، اما نکته این است که موضوع گزارش ما خود میدان است و نه مجموعه هایی که با فاصله گرفتن از میدان قابل مشاهده و دسترسی هستند.

البته شاید این معضل تنها میدان خراسان را شامل نشود بلکه میادین و نقاط مختلف شهری دیگری هم هستند که از این مهم برخوردار نیستند که البته در مورد هویت آن ها نیز باید فکری بشود اما در مورد میدان خراسان به دلیل قدمتی که با این نام دارد و محلی برای گذر هزاران نفر به سوی شهر زیارتی مشهد است بهتر است که رعایت این مهم بیشتر در مورد آن رعایت شود و برای انجام آن دغدغه وجود داشته باشد.

پایان پیام/500

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مساجد و کانونها

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


لخته خون گوشتی شبیه جگر در پریودی چیست و چه علتی دارد‌؟ +‌روش درمان