تعهدات ریلی دولت تا پایان سال 97 محقق می‌شود


خادمی گفت: علاوه بر فراهم بودن امکانات قانونی برای سرمایه‌ گذاری در آزاد راه‌ها، سرمایه گذاران می‌توانند با استفاده از فاینانس داخلی و خارجی در پروژه‌ های زیر ساخت ریلی مشارکت کنند.

تعهدات ریلی دولت تا پایان سال 97 محقق می‌شودبه گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از صدا و سیما خیرالله خادمی در آخرین روز سومین نمایشگاه حمل‌ و نقل و صنایع وابسته گفت: در بخش بزرگراهی و راه اصلی، پروژه‌ هایی به طول ۷ هزار و ۷۰۰ کیلومتر در دست اجرا داریم که بخشی توسط شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ و نقل کشور و بخش دیگر با منابع استان‌ها در دست احداث است.

وی افزود: خوشبختانه برای سرمایه گذاری در حوزه آزاد راه‌ها امکان قانونی و شرایط لازم، فراهم است. اما در بخش ریلی بیشترین تقاضا تامین فاینانس است که به دو بخش داخلی و خارجی تقسیم می‌شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: از سه سال پیش، شرایط فاینانس داخلی بر اساس پیوست قانون بودجه فراهم شده است و دولت با استناد از ماده ۵۶ می‌تواند با سود توافقی فاینانس داخلی را تضمین کند.

خادمی درباره میزان پیشرفت منطقه یک آزادراه تهران- شمال گفت: در آخرین بازدید انجام شده با حضور اعضای کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، پیشرفت فیزیکی قطعه یک پروژه ۹۲ درصد اعلام شد و با فعالیت گسترده در تمام جبهه‌های کاری روبرو هستیم.

وی افزود: ۵۵ درصد طول مسیر قطعه یک روسازی بتنی شده است، اما در بخش تاسیسات مکانیکی و برقی برای ایمنی تونل‌های بلند این پروژه با تاخیر مواجه شده‌ایم که بخش قابل توجه آن به دلیل تحریم‌ها بوده است.

وی از پایان عملیات اجرایی بخش عمومی و روسازی تا پایان سال خبر داد و گفت: برای بهره‌ برداری، بحث ایمنی و تابلو، علائم و روشنایی از اهمیت بالایی برخوردار است. اما در صورتیکه مجری پروژه تا پایان سال شرایط ایمنی را امکان‌پذیر نکند، اجازه عبور داده نخواهد شد.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل افزود: قطعه دو آزاد راه تهران- شمال نیز به شدت فعال است و مذاکرات با سرمایه‌گذار تامین فاینانس قطعه ۳ نیز برگزار شده است. از این رو در حال بررسی جلساتی برای تصمیم‌گیری نسبت به نحوه ورود سرمایه‌ گذاران به آزادراه تهران-شمال هستیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به انعقاد اولین قرارداد خرید ۱۵ هزار تن ریل ملی از ذوب آهن، اظهار داشت: پس از برگزاری مناقصه، قراردادی با ذوب آهن منعقد شد و شرایط تامین منابع مالی مانند اسناد خزانه و اوراق مشارکت نیز در این قرارداد فراهم است و امیدواریم ذوب آهن اصفهان هرچه سریعتر 15 هزار تن ریل ملی را به ما تحویل دهد.

خادمی در مورد توسعه خطوط ریلی نیز گفت: ساخت حدود ۹۷۰ کیلومتر مسیر ریلی برای سال ۹۷ برنامه‌ریزی شده بود که تا پایان امسال این تعهد به طور کامل انجام می‌شود. البته باید اشاره داشت که هم‌ اکنون عملیات اجرایی این تعهد به اتمام رسیده است و در حال انجام عملیات تکمیلی خطوط هستیم.

وی بهره‌ برداری از راه‌آهن قزوین-رشت را سرفصل اتصال بیست و دومین مرکز استان به شبکه ریلی عنوان کرد و گفت: از سال گذشته تاکنون شاهد اتصال ۳ مرکز استان به شبکه ریلی بودیم و تا پایان سال شاهد بهره‌برداری از راه‌آهن خاف-هرات و بستان‌آباد-میانه-تبریز خواهیم بود.

مدیر عامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل با اشاره به کسب رتبه اول جایزه دولت الکترونیک توسط این شرکت گفت: سامانه‌های مختلفی برای شفاف‌ سازی در حال فعالیت هستند که توسط مهندسین مشاور در حال به روز رسانی هستند و دیگر نیازی به انجام فرآیندهای بروکراتیک در حوزه ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل نیست.

وی همچنین در گزارشی از عملکرد این بخش و اقدامات توسعه ای شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور در سالهای پس از پیروزی انقلاب اسلامی گفت: در سال ۱۳۵۷ مجموع راه‌آهن ساخته شده در کشور ۴ هزار و ۵۶۵ کیلومتر بود اما در حال حاضر پس از گذشت ۴۰ سال از انقلاب شکوهمند اسلامی شاهد ۱۳ هزار و ۷۹۰ کیلومتر خطوط ریلی شامل مسیرهای اصلی، فرعی و ایستگاهی هستیم که بیش از ۹ هزار و ۲۰۰ کیلومتر آن در چهل سال گذشته احداث شده است.

وی افزود: ۲۸۵ کیلومتر آزاد راه منتهی به پایتخت تا پیش از انقلاب ۵۷ احداث شده بود. اما امروز با همت و تلاش فعالان این حوزه شاهد بهره‌برداری از ۲ هزار و ۴۰۰ کیلومتر مسیر آزاد راهی در کشور هستیم. البته هزار و ۱۶۸ کیلومتر مسیر آزاد راهی نیز در دست اجرا قرار دارد.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه حجم بزرگراه‌های کشور تا پیش از انقلاب اسلامی صفر بوده است، گفت: امروز بالغ بر ۱۶ هزار و ۸۲۰ کیلومتر بزرگ‌راه در کشور وجود دارد. همچنین راه‌های اصلی، درجه دو و درجه ۳ نیز ۴۷ هزار کیلومتر بوده است که ۶۲ هزار کیلومتر طی چهل سال بعد از انقلاب اسلامی احداث شده است.

خادمی با اشاره به اقدامات انجام شده در حوزه راه‌های روستایی آسفالته نیز یادآور شد: مجموع کل راه‌های روستایی آسفالته تا سال ۵۷ سه هزار کیلومتر بوده است. اما در حال حاضر بیش از ۱۰۴ هزار کیلومتر راه روستایی آسفالته در اختیار خانوارهای روستایی قرار دارد.

وی افزود: حدود ۳ هزار و ۱۹۷ کیلومتر مسیر ریلی در دست احداث وجود دارد و بیش از ۵ هزار و ۲۰۰ کیلومتر نیز در دست مطالعه است که با احتساب این ارقام، مجموع موافقت‌ نامه‌های ریلی بین شرکت ساخت و سازمان برنامه و بودجه به ۱۰ هزار کیلومتر می‌رسد.

خادمی با اشاره به بخش آزادراهی گفت: در این بخش برای هزار و ۱۶۷ کیلومتر قرارداد اجرایی وجود دارد و شاهد استقبال سرمایه‌گذاران برای سرمایه‌گذاری در دو هزار و ۲۰۰ کیلومتر پروژه‌های آزادراهی هستیم.

انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


می‌دونستی تا حالا چای رو اشتباه دم می‌کردی؟ | روش دم کردن یه چای لب سوز لب دوز