زهکشی 280 هزار هکتار اراضی گلستان نیازمند تدبیر و بودجه


زهکشی 280 هزار هکتار اراضی گلستان نیازمند تدبیر و بودجه

گنبدکاووس - ایرنا - استان گلستان در قسمت شمالی خود 280 هزار هکتار زمین های شوره زار و کم بازده دارد که به اعتقاد کارشناسان زهکشی آن می تواند مزایای زیادی برای خطه شمال کشورمان و مردم آن از حیث افزایش تولید، درآمد و اشتغال به همراه داشته باشد.

به گزارش ایرنا بخش وسیعی از زمین های شمال گلستان به دلیل اقلیم نیمه خشک، نوع بافت خاک، شیب کم و شوری امکان کشت قابل قبولی نداشته که با اجرای زهکشی قابلیت بهبود کشت و افزایش تولید دارد.
طرح زهکشی 280 هزار هکتار از زمین های مناطق شمالی گلستان که نخستین بار در جریان سفر آذرماه 93 دولت تدبیر و امید به استان با تصویب انجام 22 هزار هکتار آن کلید خورد، بارقه امید در دل کشاورزان عموما کم درآمد چهار شهرستان مرزی گنبدکاووس، آق قلا، بندر ترکمن و گُمیشان ایجاد کرد.
اجرایی شدن این طرح مهم اقتصادی اما با تاخیر طولانی از زمان تصویب آن بالاخره در اردیبهشت 96 و انتخاب پیمانکار از سوی شرکت آب منطقه ای گلستان در قالب دو پارت 10 و 12 هزار هکتاری در دو شهرستان بندرترکمن و آق قلا آغاز شد.
به گفته مدیر طرح های توسعه منابع آبی شرکت آب منطقه ای گلستان، کار زهکشی 10 هزار هکتار از این اراضی در بندرترکمن پایان یافته و بهمن امسال به بهره برداری می رسد و بخش 12 هزار هکتاری آن نیز که در دو شهرستان بندرترکمن و آق قلا واقع است درحال انجام بوده و 40 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
افراسیاب میرزایی می گوید: اجرای این طرح مزایای زیادی برای خطه شمال بویژه استان گلستان دارد که از جمله آن می توان به بهبود وضعیت خاک، کنترل و رفع سیلاب های فصلی و روان آب ها، افزایش تولید و درآمد کشاورزان و متعاقب آن ایجاد اشتغال پایدار اشاره کرد.
وی گفت: از مجموع 280 هزار هکتار اراضی شمال گلستان که 80 درصد آن تحت مالکیت مردم و 20 درصد جزو منابع ملی به شمار می رود 35 تا 40 درصد در شهرستان گنبد، 30 درصد در شهرستان آق قلا و 30 تا 35 درصد نیز در دو شهرستان بندرترکمن و گمیشان قرار دارد.
میرزایی اما می گوید: هزینه زهکشی این زمین ها از 80 تا 120 میلیون ریال برای هر هکتار می باشد که توجه ویژه دولت در تامین اعتبار را نیاز دارد زیرا با روند کنونی و تخصیص اعتبارات، اجرای طرح زمانبر خواهد بود.
به گفته وی، اعتبار امسال اجرای طرح زهکشی اراضی شمال گلستان تنها 120 میلیارد ریال بود که تخصیص یافته و برای سال آینده نیز مبلغ 150 میلیارد ریال در بودجه پیش بینی شده است.
مدیر طرح های توسعه منابع آبی شرکت آب منطقه ای گلستان ادامه داد: با این حال شرکت آب منطقه ای زهکشی 52 هزار هکتار دیگر از این اراضی را در دستور کار قرار داده که برای 6 هزار هکتار آن درحال برگزاری مناقصه انتخاب پیمانکار و برای 24 هزار هکتار دیگر نیز منتظر تامین اعتبار و برگزاری مناقصه است.
میرزایی همچنین گفت: علاوه بر این طرح مطالعات اجرای زهکشی درسطح 50 تا 60 هزار هکتار از اراضی منطقه گنبدکاووس نیز در دست انجام است.
وی افزود: برای شتاب در اجرای طرح زهکشی 280 هزار هکتار زمین های شمال گلستان با توجه به منابع تخصیصی سالانه، رایزنی هایی با اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان نیز شده تا از ظرفیت بخش خصوصی در اجرای این طرح ملی استفاده شود.
میرزایی اضافه کرد: بخش خصوصی می تواند پس از اجرای طرح در این اراضی اقدام به ایجاد مزارع نمونه، احداث گلخانه و باغات میوه نماید که درآمد خوبی عاید آنان می شود.
این کارشناس مسوول ادامه داد: با توجه به احداث کانال های اصلی روباز با عرض 18 تا 40 متر با دبی 20 تا 40 متر مکعب در ثانیه می توان بخشی از آب استحصال شده که قرار است در مخازنی ذخیره شود، برای پرورش آبزیان بویژه ماهیان کلمه، کشت برخی گونه های گیاهی و یا آبیاری اراضی کشاورزی منطقه استفاده کرد.
به گفته وی، احداث کانال های فرعی 3 و 4 طرح زهکشی 280 هزار هکتار اراضی شمال گلستان بر عهده سازمان جهادکشاورزی استان است.
در همین پیوند معاون رییس سازمان جهاد کشاورزی استان گلستان و مدیر حوزه گنبدکاوس به خبرنگار ایرنا گفت: اجرای طرح زهکشی 280 هزار هکتار اراضی شمال گلستان از اقدامات خوب دولت است که مزایای زیادی برای استان و کشاورزان دارد.
غلامعلی نورا افزود: اجرای زهکشی زمین های کشاورزی مناطق شمالی گلستان سبب حفاظت از آب و خاک، افزایش تولید، خودکفایی و تثبیت شغل در این بخش می شود.
وی، بهبود وضعیت اصلاح خاک، مهار خسارت های ناشی از سیل و بارندگی، بهبود معیشت کشاورزان، جلوگیری از مهاجرت روستاییان مناطق مرزی به شهرها و توقف ریزگردها را از دیگر مزایای اجرای کامل طرح زهکشی اراضی شوره زار مناطق شمالی استان گلستان برشمرد.
نورا اضافه کرد: با اجرای طرح زهکشی اراضی شمالی گلستان حداقل 50 تا 60 درصد به تولید فعلی این اراضی اضافه شده که در مقیاس 280 هزار هکتاری این طرح رقم درآمدی بالایی را نصیب کشاورزان منطقه که غالبا از اقشار کم درآمد استان هستند، می کند.
وی با بیان اینکه زهکشی زمین ها در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی مد نظر رهبری انقلاب و دولت تدبیر و امید نیز می باشد، گفت: اجرای این طرح علاوه بر افزایش درآمد کشاورزان در ایجاد اشتغال برای جوانان نیز مفید فایده خواهد بود.
با این حال به نظر می رسد، عملیات اجرایی طرح زهکشی 280 هزار هکتار اراضی شمال گلستان که در زمان حاضر روند نسبتا کندی را سپری می کند، با پیگیری مسئولان امر و حمایت ویژه اعتباری دولت و نیز استفاده از ظرفیت بخش خصوصی، شتاب بیشتری به خود گیرد.
در زمان حاضر استان مرزی گلستان واقع در شمال کشور با داشتن 650 هزار هکتار اراضی زراعی و باغی قطب مهم تولید محصولات کشاورزی کشور به شمار می رود و بدون تردید اجرای طرح زهکشی زمین های شمالی استان تحولی جدی در تولید و اقتصاد مردم این دیار به ظاهر سرسبز اما کمتر توسعه یافته ایجاد خواهد کرد.
استان گلستان با 667 هزار هکتار زمین زراعی، 30 هزار هکتار باغ، 452 هزار هکتار جنگل، 862 هزارهکتار مرتع، 120 کیلومتر ساحل، سه میلیون واحد دامی و 970 واحد مرغداری از قطب های مهم تولید محصولات کشاورزی کشور است.
به عنوان مثال استان گلستان در تولید دانه های روغنی همچون سویا و کلزا مقام اول و در تولید گندم مقام دوم تولید کشور را داراست.
این استان شمالی با یک میلیون و 869 هزار نفر جمعیت، اقتصادی متکی به کشاورزی دارد به طوری که طبق گزارش اخیر سازمان جهادکشاورزی گلستان در این خطه چهار میلیون و 950 هزار تن محصول کشاورزی تولید می شود.
/3039/2729

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کشاورزی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


کلمات پانتومیم | 350 سوژه سخت ،راحت ،خنده دار +150ضرب المثل