کنجد بهترین جایگزین برای کشت برنج در گلستان است


کنجد بهترین جایگزین برای کشت برنج در گلستان است

گرگان - ایرنا - رییس مرکز تحقیقات سازمان جهادکشاورزی گلستان گفت: کنجد بهترین جایگزین و باصرفه ترین محصول به جای کشت برنج در گلستان است که ترویج کاشت آن علاوه بر درآمد بالا، منابع آب زیرزمینی استان را حفظ خواهد کرد.

ابوالفضل فرجی روز دوشنبه در گفتگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: راندمان تولید کنجد در زمین های کشاورزی استان به طور میانگین 800 کیلوگرم در هکتار است که با توجه به قیمت کیلویی 200 هزار ریالی این محصول و نیاز اندک به آب، از قابلیت رقابت با برنج برخوردار است .
وی بیان کرد: گونه های مقاوم به خشکی این محصول امسال در میان برخی از کشاورزان استان توزیع شد که با توجه به رضایت بالای این افراد و برداشت زیاد کنجد، گسترش کشت آن با تولید بذر بیشتر در سال زراعی آینده مورد نظر است.
رییس مرکز تحقیقات سازمان جهادکشاورزی گلستان افزود: کاهش سالانه منابع آب های زمینی و محدودیت های قانونی برای کاشت برنج در گلستان، از جمله دلایلی است که ضرورت انتخاب محصولی دیگر برای معرفی به کشاورزان استان را بیشتر کرده است .
فرجی ادامه داد: علاوه بر کنجد، سویا، کلزا و پنبه هم جایگزین های مناسبی برای برنج هستند که می توانند به اولویت کشاورزان برای فعالیت های مستمر زراعی تبدیل شوند .
وی به مطالعه برای رونق خشکه کاری برنج در استان اشاره کرد و گفت: مطالعه این طرح در مرکز تحقیقات جهاد کشارزی استان در حال انجام است که نتایج به دست آمده از آن امیدواری به تغییر نحوه کاشت این محصول را افزایش داده است.
رییس مرکز تحقیقات سازمان جهادکشاورزی گلستان افزود: کاهش 40 درصدی مصرف آب زراعی، همچنین کاهش 40 درصدی هزینه زراعت و جلوگیری از تخریب خاک، از جمله فواید خشکه کاری برنج در مقایسه با روش غرقابی است .
فرجی همچنین به راه اندازی قریب الوقوع سایت مطالعه برنج در گلستان با هدف مدیریت آب زراعی و توسعه خشکه کاری این زراعت در سالجاری خبر داد.
به گفته وی با توجه به ابلاغ ممنوعیت کشت شالی به صورت غرقابی در زمین های گلستان، این مرکز تحقیقاتی ارایه برنامه خشکه کاری شالی در این استان متناسب با اقلیم آن را در دستور کار قرار داده است.
وی کشت نشایی پنبه، کلزا، سویا را از دیگر طرح های تحقیقاتی متخصصان مرکز تحقیقات جهاد کشاورزی استان بر شمرد و گفت: این استان در توسعه کشت نشایی پیشرو و سرآمد کشور است.
فرجی سرمایه گذاری تحقیقاتی در حوزه کشاورزی حفاظتی با هدف حفظ خاک، کاهش استفاده از سموم، معرفی ارقام گندم، جو، کلزا و سویا متناسب با خشکی و سودآوری برای کشاورزان، مطالعه زراعت چوب از جمله کشت صنوبر و دیگر درختان سریع رشد، اصلاح ژنتیکی دام با هدف افزایش بهره وری و تولید گوشت و شیر، پیگیری طرح تحقیقاتی درحوزه پرورش طیور و معرفی گیاهان دارویی با هدف اشتغالزایی را از جمله طرح های مهم این مرکز تحقیقاتی برشمرد.
استان گلستان با 667 هزار هکتار زمین زراعی، 30 هزار هکتار باغ، 452 هزار هکتار جنگل، 862 هزارهکتار مرتع، 120 کیلومتر ساحل، سه میلیون واحد دامی و 970 واحد مرغداری از قطب های مهم تولید محصولات کشاورزی کشور است.
این استان شمالی با یک میلیون و 869 هزار نفر جمعیت، اقتصادی متکی به کشاورزی دارد به طوری که طبق گزارش اخیر سازمان جهادکشاورزی گلستان، در این خطه چهار میلیون و 950 هزار تن محصول کشاورزی تولید می شود.
6204/3091

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


بهترین و زیباترین شعر درباره جشن خودکار برای کلاس سوم و چهارم ابتدایی