به یاد معلمی که پس از مرگ، خوب قضاوت شد


به یاد معلمی که پس از مرگ، خوب قضاوت شد

تهران - ایرنا - زادروزش را بهانه کردند برای یک دورهمی ساده اما صمیمی تا هنرمندان سینما بیایند و سکانس، سکانس قضاوت هایشان را درباره «علی معلم» به معرض نمایش بگذارند.

هنرمندان زیادی آمده بودند، جوان، میانسال و هم دوره ای های علی معلم که البته تریبون سخنرانی بیشتر در اختیار کسانی قرار گرفت که فرصت همکاری مشترک یا دوستی صمیمی تر با او را تجربه کرده بودند.
زنده یاد علی معلم هنرمند نام آشنای سینمای ایران 19 آذرماه 1341 در تهران زاده شد و 23 اسفند سال 1395 با ایست قلبی، آخرین سکانس زندگی را بازی کرد؛ هنرمندی که حالا در یادمانش اهالی هنر این مرزوبوم به نیکی از او یاد کردند.
یکی او را بسیار جدی و پرهیجان و متخصص در کار خواند و هنرمند دیگری، دایره المعارف سینمایش خواند.
واپسین لحظه های آیین یادمان علی معلم که یکشنبه شب در فرهنگسرای ارسباران تهران برگزار شد با جملات امید معلم فرزند آن هنرمند سینما همراه بود؛ آنجا که یکی از جملات معروف پدر را چنین روایت کرد: «انسان های بزرگ همیشه بعد از مرگ قضاوت خواهند شد و خوشا به حال آنان که با کارهایشان ماندگار شدند».
امید با این جمله از حضور شرکت کنندگان این نشست دورهمی تشکر کرد.

علی معلم نویسنده، ناشر، منتقد، تهیه کننده، کارگردان، مجری تلویزیون و بازیگری بود که سردبیری و مدیرمسئولی ماهنامه دنیای تصویر را برعهده داشت و در سینمای ایران، جشن «حافظ» را که مورد استقبال بسیاری از سینماگران قرار داشت، راه انداخت.
‎به گزارش خبرنگار ایرنا حاضر در این مراسم، دورهمی سینماگران برای بزرگداشت یادوخاطر علی معلم بیشتر به بیان خاطره درباره وی و نیز توانمندی های کاری و نیز ابعاد مختلف شخصیت او گذشت.

**آغاز یادمان با نوای سه تار نجفیان
مثل خیلی دیگر از آیین ها و یادمان های مشابه این دورهمی هم با سه تار نوازی رسول نجفیان شروع شد؛ ‎در این آیین نجفیان به عنوان یکی از یاران قدیمی علی معلم در حوزه بازیگری و نویسندگی با سرپنجه هایش سه تار را با یاد و در وصف همکار قدیمی اش کوک کرد و قطعه ای از ساز را با سروده های مولانا و حافظ که از شاعران مورد علاقه آن مرحوم شناخته می شد، نواخت.

** معلم دایره المعارف سینما بود
همایون ارشادی از دیگر بازیگران و منتقدان سینما بود که در ادامه این آیین با ستودن جایگاه علمی و هنری علی معلم به بیان خاطره ای از آن مرحوم پرداخت و او را دایره المعارف سینما معرفی کرد.
این بازیگر و منتقد سینما گفت: علی معلم با تخصص و تجربه ای که در این عرصه داشت ساعت ها می توانست درخصوص موضوع های مختلف به بحث و نقد بپردازد.
‎وی افزود: وی دارای شخصیت و منزلت علمی و هنری بالایی بود که تجربه هایش را در اختیار دیگران قرار می داد.
این ‎بازیگر سینما با اشاره به اینکه 2 نفر در سینمای ایران بر روی او تاثیرگذار بوده اند گفت: مرحوم علی معلم و کیارستمی از جمله کسانی هستند که تکرار نمی شوند.
وی گفت: اولین باری که مرحوم علی معلم را ملاقات کردم به بیش از 20 سال گذشته می رسد که آشنایی با وی پنجره جدیدی از سینما را برایم گشود.

**معلم، استثنایی بود
بهروز افخمی کارگردان و فیلمنامه نویس نیز یکی از مهمترین خصوصیات علی معلم را شور و هیجانش در عرصه هنر عنوان و آن را استثنایی توصیف کرد.
وی گفت: معلم به قدری دارای شور و هیجان بود که کسی نمی تواند جای نبودش را پر کند.
‎افخمی بیان کرد: مرحوم علی معلم معتقد بود باید سینما را زنده نگه داشت، به همه جنبه های آن توجه کرد و فیلم و سریال هایی ساخت که در مردم امید به زندگی و هیجان را زنده کند.
‎این هنرمند ادامه داد: وی به جنبه های اساسی و بنیادی سینما نگاه ویژه ای داشت و در این زمینه تلاش بسیاری انجام داد.
‎وی برگزاری جشن های مختلف، روحیه شوخ طبعی با هنرمندان و تغییر فضای سخت کاری با شیوه های مختلف، توجه به بخش کمدی سینما و تلویزیون را از دیگر خصوصیات علی معلم عنوان کرد.

** معلم و تاکید بر پرورش استعدادها
بهرام بهرامیان یکی دیگر از نویسندگان و کارگردانان عرصه سینما و تلویزیون در آیین بزرگداشت مرحوم علی معلم گفت: از وی یاد گرفتم باید افراد توانمند را شناخت و در پرورش استعدادهایشان برنامه ریزی کرد.
‎وی اضافه کرد: زنده یاد علی معلم به جوانان هنرمند اعتماد و فضای کار را به گونه ای ایجاد می کرد که تمامی سختی های کار را فراموش می کردیم.
این کارگردان سینما، کوه انرژی بودن را از مهمترین خصوصیات مرحوم علی معلم عنوان کرد و گفت: وی روحیه شاد و ارزش خندیدن را می دانست و درصدد منتقل کردن آن به دیگران بود.
‎وی اهتمام به کتاب خواندن و مطالعه خویش در مسائل مختلف را مدیون زنده یاد علی معلم عنوان کرد.
‎بهرامیان در جریان سخنان خود دو سکانس متفاوت را در وصف و بیان خاطرات مرحوم علی معلم مقابل حاضران اجرا کرد؛ نخست به لحظه غم انگیز خاکسپاری مرحوم علی معلم اشاره و بیان کرد: وقتی چهره آن مرحوم را دیدم پر از صلابت و انسانیت بود و در آن هنگام به این موضوع که زمان ماندن در کنار یکدیگر کوتاه است و خندیدن ارزشمند است؛ پی بردم.
‎وی همچنین در ادامه به بیان خاطره ای مشترک با علی معلم در خلال ساخت فیلم «آل» پرداخت و لبخند را بر لب حاضران نشاند؛
بهرامیان گفت: صحنه ای کوهستانی را برای فیلم مناسب دیده بودم و قرار شد برویم از نزدیک ببینیم، مرحوم علی با ماشین یکراست وارد آن دره شد و در کمتر از یک دقیقه به انتهای دره رسیدیم؛ حالا برای بالا آمدن من ماشین هل می دادم و بالا نمی آمدیم، بیش از دو ساعت و نیم درگیر بالا آمدن بودیم.
وی تاکید کرد: برای علی مهم بود که هر صحنه ای را از نزدیک ببینیم بعد درباره آن تصمیم بگیریم.

**اجرای مستندی درباره معلم
‎در پایان این یادمان مستندی از مصاحبه فریدون جیرانی با زنده یادعلی معلم در برنامه اینترنتی «35» پخش شد که به دیدگاه های این هنرمند در عرصه سینما و تلویزیون پرداخت.
در این آیین چهره های مختلفی در حوزه های مختلف کارگردانی، نویسندگی و بازیگری از جمله گلاب آدینه، مارال فرجاد، کمند امیرسلیمانی، پیمان عباسی، هلیا امامی، رضا درستکار، غلامرضا موسوی و .... حضور داشتند.

**برخی سوابق زنده یاد معلم
‎علی معلم که پیکرش در قطعه هنرمندان بهشت زهرای تهران به خاک سپرده شده است، ‎حضور و داوری در جشنواره های بین المللی فیلم فجر، فیلم دانشجویی، سینمای جوان، فیلم رویش، فیلم شهر و فیلم زنان را در کنار سایر افتخاراتش در این حوزه در کارنامه دارد.
تهیه کنندگی فیلم هایی مثل شوکران، گاوخونی و ازدواج به سبک ایرانی از جمله برخی فعالیت های اوست.
تهرام/8138/ 1008

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تغییر فوق العاده زیبای خانم بازیگر سریال در پناه تو بعد 29 سال ! / انگار قالی کرمانه !