اختصاص بیش از دو میلیارد تومان تسهیلات برای آزادی زندانیان جرائم غیرعمد کردستانی


اختصاص بیش از دو میلیارد تومان تسهیلات برای آزادی زندانیان جرائم غیرعمد کردستانی

گروه اجتماعی- مدیرعامل ستاد دیه کشور کمک‌های ستاد دیه به زندانیان جرائم غیرعمد را به صورت وام های قرض الحسنه و همچنین کمک های بلاعوض دانست و گفت: دو میلیارد و 400 میلیون تومان تسهیلات قرض الحسنه برای آزادی زندانیان جرائم غیرعمد کردستانی تخصیص یافت.

اختصاص بیش از دو میلیارد تومان تسهیلات برای آزادی زندانیان جرائم غیرعمد کردستانی

به گزارش ایکنا از کردستان، سیداسدالله جولایی، مدیرعامل ستاد دیه کشور شامگاه گذشته، 25 آذرماه در دیدار با استاندار کردستان اظهار کرد: با توجه به مشکلات اقتصادی که دامنگیر جامعه شده، افزایش زندانیان جرائم غیرعمد امری نگران کننده است.
وی افزود: متاسفانه شاهد افزایش تعداد زندانیان با جرائم مالی در زندان‌های کشور هستیم که ستاد دیه در راستای رسالت خود تمام تلاشش را برای آزادی آنان از زندان به کار گرفته است.
مدیرعامل ستاد دیه کشور کمک‌های ستاد دیه به زندانیان جرائم غیرعمد را به صورت وام‌های قرض‌الحسنه و همچنین کمک‌های بلاعوض دانست و عنوان کرد: ستاد دیه در سال 97 مبلغ دو میلیارد و 400 میلیون تومان تسهیلات قرض‌الحسنه را جهت آزادی زندانیان جرائم غیرعمد کردستانی اختصاص داده است که درصورت لزوم این مبلغ قابل افزایش نیز خواهد بود.
وی در خصوص اعطای کمک های بلاعوض بیان کرد: در صورتی که محققان ستاد دیه در تشخیص افراد مستحق درست عمل کنند این ستاد علاوه بر وام‌های قرض‌الحسنه مبالغی را نیز به صورت بلاعوض به این گروه از زندانیان اعطا می‌کند.
این عضو هیأت مدیره ستاد دیه کشور فعالیت‌های ستاد دیه را صرفا محدود به ماه مبارک رمضان و جشن‌های گلریزان ندانست و گفت: ستاد دیه با توجه به ارتباطات بسیاری خوبی که با مسئولان عالی رتبه کشوری، نمایندگان مجلس و خیرین دارد همواره و در طول سال از طریق کمک‌های مادی و اصلاح قوانین، شرایطی را فراهم می کند تا تعداد بیشتری از زندانیان جرائم غیرعمد به آغوش گرم خانواده هایشان بازگردند.
جولایی اصلاح قانون چک و همچنین اجباری کردن قانون بیمه شخص ثالث را حاصل تلاش چندین ساله ستاد دیه و نمایندگان مجلس در جهت کمک به آزادی زندانیان جرائم غیرعمد قلمداد و بیان کرد: در سال 1378 با تحقیقات و بررسی‌های میدانی که از سوی ستاد دیه صورت پذیرفت این نتیجه حاصل شد که در تصادفاتی که صورت می گیرد، تعداد زیادی از رانندگان به دلیل نداشتن گواهینامه و یا بیمه، روانه زندان می‌شوند که سرانجام ستاد دیه با یک آسیب شناسی دقیق طی 18 سال، موفق شد تا در اردیبهشت ماه سال 1395 قانون بیمه شخص ثالث را در مجلس تصویب نماید تا به این ترتیب دیگر شاهد حضور افرادی به دلیل تصادف در زندان‌ها نباشیم.
وی افزود: اگر تعداد بسیار محدودی در زندان‌های کشور به دلیل حوادثی همچون تصادف در زندان به سر می‌برند مربوط به قبل از تصویب این قانون بوده که این تعداد نیز به زودی از طریق صندوق تامین خسارت‌های بیمه بدنی از زندان آزاد خواهند شد.
18 هزار نفر به دلیل مشکلات مالی در زندان‌های کشور تحمل حبس می‌کنند
مدیرعامل ستاد دیه کشور یکی دیگر از اقدامات پیشگیرانه ستاد دیه را اصلاح قانون چک اعلام و بیان کرد: متاسفانه در حال حاضر و در بحث محکومیت‌های مالی تعداد 18 هزار نفر در زندان‌های کشور تحمل حبس می‌کنند که با توجه به سه سال تلاش ستاد دیه، در ماه گذشته «اصلاح قانون چک» نیز در مجلس به تصویب رسید که امیداریم با اجرایی شدن این قانون، در آینده شاهد کاهش آمار زندانیان جرائم مالی (به جز کلاه‌برداری) در کشور باشیم.
وی با اشاره به این موضوع که متاسفانه در حال حاضر بسیاری از زندانیان جرائم غیرعمد در کشور را مردان عاجز از پرداخت مهریه‌های سنگین تشکیل می‌دهند، عنوان کرد: خوشبختانه اقدامات مثبتی از سوی ستاد دیه در راستای اصلاح قوانین مربوط به مهریه صورت گرفته که امید می‌رود با اصلاح قوانین این حوزه بتوانیم در به حداقل رساندن جمعیت زندانیان با جرائم مهریه نیز مؤثر باشیم.
جولایی در پایان سخنان خود از آزادی 10 هزار و 679 نفر زندانی جرائم غیرعمد توسط ستاد دیه در سال گذشته خبر داد و گفت: برای آزادی این تعداد زندانی 972 میلیارد تومان از طریق مختلف از جمله وام های قرض الحسنه، کمک های بلاعوض ستاد دیه، کمک های خیرین، گذشت شکات و ... هزینه شده است.
318 زندانی جرائم غیرعمد در زندان‌های کردستان
بهمن مرادنیا استاندار کردستان نیز ضمن تقدیر و تشکر از اقدامات صورت گرفته از سوی ستاد دیه اظهار کرد: کمک به آزادی زندانیان جرائم غیرعمد در حقیقت کمک به کاهش مفاسد گوناگون در جامعه خواهد بود که از این منظر می توان به اهمیت اقدامات ستاد دیه پی برد.
وی وجود 318 زندانی با جرائم غیرعمد را برازنده استانی فرهنگی همچون کردستان ندانست و بیان کرد: مشکل اصلی، خانواده های این افراد است که ممکن است به دلیل نبودن سرپرست خانواده با آسیب های متعدی مواجه شوند.
استاندار کردستان با اعلام حمایت قاطع از ستاد دیه در استان یادآور شد: باید دست در دست هم دهیم تا آمار زندانیان جرائم غیرعمد در استانمان به حداقل ممکن برسد که در این راستا استانداری کردستان هرگونه حمایتی را از ستاد دیه دریغ نخواهد کرد.
انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ژست خنده دار جنیفر لوپز در کنار فرزندانش