خواب جدید آمریکایی ها برای منطقه با طعم تحقیر


خواب جدید آمریکایی ها برای منطقه با طعم تحقیر

تهران - ایرنا - سناتور آمریکایی با این جمله جنجالی 'اگر آمریکا نبود حالا عربستانی ها فارسی صحبت می کردند'، دنبال چیست، آن هم زمانی که قاطبه جمهوری خواهان طرفدار 'دونالد ترامپ' به رغم فشارهای سنگین بین المللی، در خصوص قتل 'جمال قاشقچی' بر حمایت از رژیم سعودی پافشاری می کنند.

آمریکایی ها که این روزها در عرصه سیاست خارجی کمتر برگ برنده ای دارند، به دنبال ایجاد نوعی 'آنارشی' در نظام بین الملل هستند تا شاید از این به هم ریختگی هم دوره گذار افول خود را طولانی تر کنند و هم با ایجاد بحران های متعدد، رقبایشان را درگیر مسائل منطقه ای و دوجانبه نمایند.
از همین رو وقتی خوب به جمله 'لیندزی گراهام' که گفته، اگر آمریکا نبود عربستانی ها طی چند هفته فارسی صحبت می کردند، دقت کنیم ، می توان در متن آن نوعی شیطنت و فتنه انگیزی را درک کرد.
از این سخنان اینگونه به نظر می آید که آمریکایی ها برای ایجاد یک فتنه جدید در منطقه، اسب های خود را زین کرده اند و برای ریختن بنزین به آتش اختلافات، بهترین راه را دامن زدن به قوم گرایی تشخیص داده اند.
اینکه سناتور گراهام و سایر آمریکایی ها برای دوشیدن رژیم سعودی، محور را بر ضعیف جلوه دادن آنها و خوفناک نشان دادن جمهوری اسلامی ایران قرار داده اند، نکته جدیدی نیست، اما جمله عجیب و غریب گراهام جای تامل بیشتری دارد.
همه و از جمله خود آمریکایی ها خوب می دانند که در عالم واقعیت چنین امری محال است که زبان یک ملت در عرض چند هفته حتی با زور سرنیزه تغییر کند، چنانچه قرن ها سیطره اعراب بر ایران نتوانست مرگ زبان مادری ایرانی ها را رقم بزند، پس هدف آمریکایی ها از طرح این مسائل ، به غیر از تحقیر قومی و ملی چه می تواند باشد.
گراهام که این حرف را در واکنش به اخبار منتشر شده درباره کاهش فروش نفت عربستان به کشورش تکرار کرده ، گفت که عربستانی‌ها یا باید نفت‌شان را بفروشند یا گرسنگی را تحمل کنند.
این جملات بار تحقیرآمیز شدیدی دارد، اولین بار وقتی ترامپ به صراحت سعودی ها را تحقیر کرد و گفت، 'عربستان گاوی شیرده است'، تصور این بود که او از سر سادگی این سخن را به زبان آورده است، اما در سخنان بعدی اش مشخص شد که او از این جمله اهداف مشخصی دارد.
مهمترین نکته ای که بعدتر در حرف های ترامپ درباره سعودی ها جلوه کرد، آنجا بود که گفت آنها باید هزینه حفاظت از خود را در برابر ایران به آمریکایی ها بپردازند.
این سخنان ترامپ در حالی به صورت های مختلف مانند توئیت های روزانه اش ابراز می شد که سعودی ها قبلا می گفتند، حاضر هستند هزینه های حمله نظامی آمریکا به ایران را بطور کامل بپردازند.
با این شرایط که آمریکایی ها به دنبال پول هستند و سعودی ها هم آماده پرداختن آن هستند، پس مشکل کجا است.
این موضوع نشان می دهد که آمریکایی ها حاضر به پذیرش ریسک یک عملیات نظامی در منطقه آن هم با ایران نیستند و در مقابل مشتاق هستند که سعودی ها را به داخل این باتلاق بکشانند.
اگر فرض را برهمین امر بگذاریم، آنگاه سخنان اخیر سناتور گراهام قابل فهم تر خواهد بود؛ اما نکته ای که باید به آن توجه نشان داد آن است که گراهام نفهمیده که عربی برای ایرانی ها زبان دین است و با این حیله جدید نمی تواند ملت های منطقه را تحریک کند.
خاورم**1770**1651

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


رابطه جنسی زیر دوش آب در حمام با همسر خوب است یا بد؟