پلمب طلافروشی بعد از سرقت نافرجام


پلمب طلافروشی بعد از سرقت نافرجام

شهرآرا آنلاین (/fa/component/roojanews/frame.html?href=../../) - پرونده سرقت نافرجام از طلافروشی در بولوار امامت مشهد همچنان باز است و برخلاف دستگیری متهمان، با دستور مقام قضایی به علت تخلف طلافروش، این واحد صنفی پلمب شد. به گزارش...


شهرآرا آنلاین - پرونده سرقت نافرجام از طلافروشی در بولوار امامت مشهد همچنان باز است و برخلاف دستگیری متهمان، با دستور مقام قضایی به علت تخلف طلافروش، این واحد صنفی پلمب شد.

به گزارش شهرآرا، پس از سرقت از طلافروشی نگار واقع در بولوار مفتح مشهد که به قتل طلافروش و اعدام یکی از قاتلان منجر شد، حادثه خاصی در‌این‌باره در مشهد به وقوع نپیوست. به عبارتی فرجام تلخ سارقان مسلح طلافروشی مفتح که به طناب دار پیوند خورد، آن‌چنان بازدارنده بود که حدود ٣سال امنیت را برای این صنف به همراه داشت.

اما پس از گذشت ٣سال و اندی از آن جنایت شوم که خانواده‌ای را به عزای تک پسرشان نشاند، عصر یکشنبه ١٨آذرماه دوباره سرقت از یک طلافروشی این‌بار در بولوار امامت مشهد به وقوع پیوست، اما این‌بار به گفته پلیس با عملکرد بجای متصدی طلافروشی در به صدادرآوردن آژیر خطر، سارقان که با پوششی خاص به هفت‌تیرکشی اقدام کرده بودند، فرار کردند.

از آنجا که امنیت در مشهد برای دستگاه قضا و نیروی انتظامی از اهمیت خاصی برخوردار است بلافاصله اقدامات قضایی- انتظامی آغاز شد و به دستور سردار محمدکاظم تقوی، فرمانده انتظامی خراسان‌رضوی، گروهی از دایره جنایی پلیس آگاهی استان مأمور رسیدگی به این پرونده شدند.

سارقان که موفق به فرار شده بودند، کمترین سرنخی از خود بر جای نگذاشتند الا لباس‌های مبدل خاصی که هنگام فرار و پریدن بر ترک موتورسیکلت دیگر همدستشان در پیاده‌رو جا مانده بود.

همین سرنخ اساسی کافی بود تا کارآگاهان کارکشته پلیس آگاهی به فروشندگان این لباس‌های مبدل مراجعه کنند و در پی یافتن افرادی باشند که به تازگی این لباس‌ها را خریده باشند. اقدامات پلیسی خیلی زود به نتیجه رسید و یکی از سارقان چهره‌زنی و هنگام فرار از مشهد در نیشابور دستگیر شد.

دومینوی بخت سارقان با دستگیری همدستشان فرو ریخت، یکی در مشهد و دیگری در دامغان هنگام فرار به اصفهان در یک اتوبوس‌مسافربری دستگیر و اسلحه به‌کار گرفته شده در سرقت نیز از چمدانش کشف شد.

با انتقال متهمان به مشهد و بازجویی‌های تخصصی، متهمان که از اهالی چهارمحال و بختیاری و کرمانشاه بودند، خیلی زود به جرمشان اعتراف کردند و هر چند به اصل انگیزه خود برای سرقت دست و پاشکسته پاسخ دادند و از بازگویی انگیزه حقیقی‌شان طفره رفتند.

خوشبختانه با اقدام ٢۴ساعته کارآگاهان جنایی پلیس آگاهی خراسان‌رضوی این پرونده بسیار زودتر از آن چیزی که گمانش می‌رفت به نتیجه رسید. اما برخی نکات فرعی حکایت از وجود تخلفاتی داشت که اقدامات پلیسی را برای رسیدگی به پرونده تحت‌الشعاع قرار داده بود.

وجود یک تخلف به ظاهر کوچک

مهم‌ترین نکته که توجه مقام قضایی را به خود جلب کرد، نبود تصاویر و فیلم‌های مربوط به لحظه سرقت بود.

در بررسی موضوع مشخص شد که دوربین‌های مداربسته این واحد صنفی مشکل داشته و قطع بوده است، مسئله‌ای که کارآگاهان را در وهله نخست با مشکل مواجه و آن‌ها را برای شناسایی سارقان مجبور به استفاده از راه‌های دیگر کرد‌.

پلمب طلافروشی به علت تخلف

در سال‌های گذشته و پس از سرقت طلافروشی مفتح و همچنین چندین بانک در مشهد، پلیس پیشگیری از وقوع جرم به همراه معاونت پیشگیری دادسرای مشهد، بسته‌ پیشگیری از سرقت را طراحی و به تمام واحدهای صنفی طلافروشی و بانک‌ها ارائه کرد و همه این واحدها ملزم به رعایت مفاد این بخش‌نامه بالادستی شدند. شاید یکی از دلایل کاهش سرقت‌های مسلحانه طی سال‌های اخیر، رعایت همین نکات به ظاهر ساده بوده است.

روز گذشته اتحادیه صنف طلا ، جواهر و نقره مشهد در یک اطلاع‌رسانی گسترده به همکارانشان در واحدهای طلافروشی و جواهرات با اشاره به برگزاری یک جلسه با پلیس پیشگیری نکاتی را به مالکان این واحدهای صنفی اعلام کردند.

در این اطلاعیه آمده است که تمامی طلافروشان باید به مسائل امنیتی و حفاظتی مغازه بیشتر دقت کنند و همچنین هر روزه باید چکاپ دوربین‌های مداربسته انجام شود.

یکی دیگر از بند‌های کنترل، تصاویر و صدای ضبط دوربین‌ها معروف به دی‌وی‌آر بود که از طلافروشان درخواست شده است هر هفته این مسئله را چک کنند که تصاویر حتما ضبط شوند و حتما دارای صدا باشند.

نکته‌ای که به گفته مسئولان صنف اتحادیه طلا‌، جواهر و نقره مشهد در ماجرای سرقت از طلافروشی امامت مشهد رعایت نشده بود و دی‌وی‌آر این واحد صنفی قطع بوده است و حالا به دستور مقام قضایی مالک این واحد صنفی به نوعی تنبیه و تا اطلاع ثانوی و رفع مشکلات دوربین‌های مداربسته، این واحد پلمب شده است.

عبرت از حادثه امامت

﷯هر چند خوشبختانه حادثه امامت به علت سابقه‌دار نبودن متهمان، بدون خسارت جانی و مالی به خیر گذشت، اما نباید مالکان واحدهای صنفی، صرافان، بانک‌ها و دیگر اماکن تجاری که نیازمند محافظت ویژه هستند، به راحتی امنیت خود را در پی یک سهل‌انگاری به ظاهر کوچک به مخاطره بیندازند، چرا که ممکن است همین سهل‌انگاری کوچک به قیمت جان‌ خود یا همکارانشان تمام شود و هیچ مالی دیگر نتواند این خسارت عظیم را جبران کند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه حوادث

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا