فواید ویتامین B3برای بدن


فواید ویتامین B3برای بدن

نیاسین یا همان ویتامین 3B یکی از مواد مغذی مهم برای بدن انسان است. در واقع تمام بخش‌های بدن ما به این ویتامین برای عملکرد مناسب نیازمند است. مصرف نیاسین به‌عنوان مکمل می‌تواند به کاهش کلسترول، تسکین آرتریت یا التهاب مفصل، سرعت بخشیدن به عملکرد مغز و برخی موارد دیگر کمک کند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از آرمان، البته گفتنی است که با وجود تمام این مزایا، مصرف زیاد نیاسین می‌تواند باعث بروز عوارض جانبی جدی شود. در ادامه در مورد نیاسین بیشتر آشنا خواهید شد.

جلوگیری از بیماری‌های قلبی

تاثیر نیاسین بر کلسترول می‌تواند از بیماری‌های قلبی جلوگیری کند. همچنین می‌تواند استرس اکسیداتیو و التهابات را کاهش دهد که هردوی آنها در تصلب‌شرائین و یا سخت‌شدن شریان‌ها دخیل هستند.برخی تحقیقات نشان دادند که نیاسین‌درمانی(همراه با استاتین و یا بدون استاتین) می‌تواند در کاهش خطر مشکلات قلبی موثر باشد.(منظور از نیاسین‌درمانی، درمان بیماری‌ها توسط نیاسین و استفاده از مکمل‌های نیاسین برای درمان بیماری‌ها است.) البته نتیجه‌گیری‌ها در این رابطه متفاوت است.

کمک به جلوگیری از دیابت نوع یک

دیابت نوع یک، نوعی بیماری خودایمنی است؛ به این معنی که بدن فرد به سلول‌های سازنده انسولین در پانکراس خودش حمله می‌کند و آنها را تخریب می‌نماید.نیاسین می‌تواند کلسترول بد یا همان LDL را بین 5 تا 20 درصد کاهش دهد. بااین‌حال نیاسین به دلیل عوارض جانبی احتمالی آن به‌عنوان درمان اولیه کلسترول مورد استفاده قرار نمی‌گیرد.گفتنی است نیاسین فقط در افرادی که نمی‌توانند استاتین را تحمل کنند به‌عنوان درمان اولیه برای کاهش کلسترول استفاده می‌شود.

بهبود عملکرد پوست

نیاسین چه به‌صورت خوراکی و چه به‌صورت استفاده روی پوست می‌تواند به محافظت از پوست در برابر آسیب‌های نور خورشید کمک می‌کند. یافته‌های یک بررسی دیگر در این زمینه حاکی از آن است که دریافت 500 میلی‌گرم نیکوتینامید(یک فرم از نیاسین) 2 بار در روز، نرخ سرطان پوست غیر ملانومی را در بین افراد پرخطر و افرادی که بیشتر در معرض ابتلا به سرطان پوست هستند کاهش می‌دهد.

کمبود نیاسین

برخی از نشانه‌های کمبود نیاسین در بدن عبارتنداز: از دست‌دادن حافظه و پریشانی ذهنی، بی‌حالی، افسردگی،‌ سردرد، اسهال و مشکلات پوستی.گفتنی است کمبود شدید نیاسین و ابتلا به بیماری پلاگر(پلاگر نوعی بیماری است که بر اثر کمبود ویتامین نیاسین یا B3 در بدن رخ می‌دهد) اغلب در کشورهای درحال‌توسعه که رژیم غذایی متنوعی ندارند رخ می‌دهد.

کاهش تری‌گلیسیرید

نیاسین می‌تواند تری‌گلیسیرید را تا 20 الی 50 درصد کاهش دهد. نیاسین این کار را با توقف فعالیت آنزیمی که در سنتز تری‌گلیسیرید دخیل است انجام می‌دهد. درنتیجه، این اتفاق فرآیند تولید LDL و چگالی لیپوپروتئین را کاهش می‌دهد. البته گفتنی است دوزهای درمانی برای رسیدن به این آثار روی کلسترول و تری‌گلیسیرید نیاز است.

تقویت عملکرد مغز

مغز ما به نیاسین به‌عنوان بخشی از کوآنزیم‌های NAD و NADP برای تامین انرژی موردنیاز جهت عملکرد مناسب نیاز دارد. در واقع مه‌مغزی و همچنین علائم روانپزشکی با کمبود نیاسین در بدن مرتبط است. همچنین برخی از انواع اسکیزوفرنی یا همان شیزوفرنی می‌توانند توسط نیاسین مورد درمان قرار گیرند.

درمان پلاگر

کمبود شدید نیاسین در بدن باعث بروز وضعیتی به نام پلاگر می‌شود. بنابراین استفاده از مکمل‌های نیاسین به‌عنوان درمان اصلی برای پلاگر می‌تواند مورداستفاده قرار گیرد.البته کمبود نیاسین در کشورهای صنعتی نادر است اما ممکن است در پی مشکلات و بیماری‌های دیگری از قبیل وابسته بودن به بی‌اشتهایی و یا بیماری هارت‌ناپ رخ دهد.

کاهش علائم آرتریت

در یک تحقیق مقدماتی، نیاسین به تسکین برخی علائم آرتروز، بهبود حرکت مفاصل و کاهش نیاز به داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی کمک کرد. تحقیق دیگری روی موش‌های آزمایشگاهی دریافت که تزریق ویتامین B3 با کاهش آرتریت در ارتباط است. البته گفتنی است تحقیقات بیشتری در این زمینه نیاز است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تصاویر | تیپ خاص و متفاوت زنان یگان ویژه در رژه روز ارتش