عکاس ترک: شناخت ایران به معنای شناخت خودمان است


عثمان آری عکاس ترکیه‌ای که نمایشگاهی با موضوع ایران در استانبول برپا کرده است، از اهمیت شناخت تاریخ و فرهنگ ایران سخن گفت

بموجب خبرگزاری آناتولی ، عثمان آری عکاس ترکیه ای که سال ‌ها در ایران اقامت داشته است، با برگزاری نمایشگاهی به نام «ایران؛ کشوری دور در فاصله نزدیک» عکس‌هایی از آثار تاریخی و فرهنگی شهرهای مختلف این کشور مانند اصفهان، شیراز و یزد را به نمایش عموم گذاشته است.

وی در ارتباط دلیل برگزاری این نمایشگاه که با حمایت اتاق تجارت استانبول در «قصر هونکار ینی جامی» منطقه امین اونوی این شهر گشایش یافته است گفت: ایران دارای آثار ها بسیار با ارزش متعلق به دوران قبل و پس از اسلام است، اما متاسفانه مردم ما شناخت کافی از آن ندارند. عدم شناخت کافی مردم ترکیه از این کشور، باعث شده تا من به فکر برگزاری چنین نمایشگاهی باشم. من معتقدم که شناخت ایران به معنای شناخت خودمان است و در محور این موضوع چیدمان و موضوع عکس هایم را انتخاب کردم.

این مهندس ماشین آلات 53 ساله در ارتباط با نحوه شناخت خود با تمدن ایران گفت: به عنوان مدیرعامل کارخانه‌ای در ماهشهر خوزستان 7 سال زندگی کردم، قبل از این نیز به این کشور سفرهایی داشتم. در طول اقامت خود در ایران از نقاط مختلف این کشور دیدن کردم. در خلال گشت و گذر خود به تنوع امکان طبیعی و فرهنگی آن پی بردم.

وی ادامه داد: ایران برای ما بسیار مهم است. ورود ترک ها به منطقه آناتولی از طریق ایران بوده است. ما در آن جا امپراتوری سلجوقی را بنا نهادیم. گرایش ترک ها به اسلام نیز در این مسیر اتفاق افتاد و بنابرین اکثر واژه های اسلامی مانند «نماز» به شکل فارسی در زبان ما تلفظ می شود.

او در مورد مضامین این نمایشگاه که 67 قطعه عکس در آن به نمایش گذاشته شده اند، گفت: آرامگاه های عطار و خیام در نیشابور، فردوسی در توس و آرامگاه های سعدی و حافظ در شیراز از جمله عکس هایی هستند که در این جا نمایش می‌شوند. به این دلیل این اماکن را انتخاب کردم چون آثار این شعرا در واقع مهمترین بخش ادبیات فارسی را تشکیل می دهند. در ادامه شهر اصفهان نیز با توجه به آثار و امکان تاریخی اش در واقع یک خلاصه زیبایی از تاریخ ایران محسوب می شود و همین امر موجب شد که در این نمایشگاه معرفی شود. بیش از وضعیت کوچه و بازارها، فرهنگ و تاریخ تمدن این کشور را پوشش دادم.

عثمان آری ادامه داد: با توجه به این که شغل اصلی من مهندسی است، خانه های یزد با نوع معماری خاص و تعبیه هایی که در آن ها وجود داشته اند، از موضوعاتی بودند که توجه من را به خود جلب کرده بود. کاشی کاری ها و معماری هایی خانه های کاشان نیز یکی دیگر از موضوعات این نمایشگاه است.

گفتنی است وی همچنین سال گذشته نمایشگاه عکسی با محوریت معرفی ترکیه به ایرانیان در موسسه یونس امره ترکیه در تهران بر پا کرده بود.

این نمایشگاه تا 26 دسامبر ادامه خواهد داشت.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه ترکیه

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ آرمین زارعی به اسم مثل خار تو چشم دشمنیم