«آن زمستان»؛ فیلمی از زوایای دیده نشده زندگی علامه مصباح یزدی


«آن زمستان»؛ فیلمی از زوایای دیده نشده زندگی علامه مصباح یزدی

فیلم آن زمستان تصویر دیگری از علامه مصباح یزدی ارائه می‌کند؛ تصویری از یک متفکر فیلسوف که بیش از آنکه علمی، سیاسی و فلسفی باشد، اخلاقی و عاطفی است.

خبرگزار تسنیم: "آن زمستان" تصویر جدیدی از علامه مصباح یزدی ارائه می‌کند؛ تصویری که بیش آنکه صبغه علمی، سیاسی و فلسفی آیت الله مصباح را نمایش دهد، بر زیست عرفانی، عاطفی و اجتماعی وی تمرکز دارد؛ تصویر و انگاره‌هایی که سال‌ها رسانه‌های جریان ضد انقلاب در خارج و بعضی از جریانات اصلاح‌طلب داخلی تلاش کردند از او یک تئورسین مخالف دموکراسی بسازند.

«آن زمستان»؛ فیلمی از زوایای دیده نشده زندگی علامه مصباح یزدی

برخی تا پیش از مشاهده این فیلم، شاید تصورشان از علامه مصباح یزدی آن بود که ایشان تمام وقت خود را صرف بررسی و پیگیری مباحث سیاسی و انتخاباتی می‌کند و مدام به مباحث حکومتی یا حاکمیتی می‌پردازد و گویا به دنیای پیرامونی خود اعم از مباحث اجتماعی یا خانوادگی بی تفاوت است، در حالی که تصویر آن زمستان می‌گوید، آیت‌الله مصباح نه تنها نسبت به مسائل اجتماعی و خانوادگی بی‌تفاوت نیست بلکه حتی بخشی از وقت خود را صرف کمک به همسر خود در خانه می‌کند؛ با عطر و آمیختن آن‌ها با یکدیگر آشناست و حتی هنگام غذا خوردن به گربه در کناری خود بی‌توجه نمی‌ماند.

فیلمی که بیش از آنکه بخواهد بعد علمی، فقهی، فلسفی و سیاسی آیت‌الله مصباح را به تصویر کشیده، بخشی از زندگی شخصی این فیلسوف و متفکر نشان داده است؛ شاید خیلی از کسانی که حتی با زندگی علمی این استاد حوزه آشنایی داشتند، در این فیلم تصویر جدیدی از آیت‌الله مصباح یزدی را مشاهده می‌کنند؛ شاید کمتر عالمی حاضر باشد که همسرش در مقابل دوربین قرار بگیرد و خانواده و منزل شخصی‌اش از حیاط و اتاق گرفته تا آشپزخانه در معرض دید دوربین و مردم قرار بگیرد.

«آن زمستان»؛ فیلمی از زوایای دیده نشده زندگی علامه مصباح یزدی

اما در فیلم، تصاویری از عیادت آیت‌الله مصباح از همسرش روی تحت بیمارستان به نمایش گذاشته شده که آیت‌الله مصباح یک رابطه عاطفی با همسر خود دارد.

برخی منتقدان گفته‌اند، چرا در "آن زمستان" به جای پرداختن به نظام فکری و اندیشه‌ای علامه مصباح یزدی، به روابط خانوادگی و علاقه او به خانواده‌اش پررنگ شده است، اما حقیقت آن است که ظاهرا کارگردان چنین هدفی برای خود تعریف نکرده و ماموریت خود را معرفی ابعاد کمتر گفته‌شده از زندگی شخصی آیت‌الله مصباح دانسته است.

در فیلم آن زمستان، مخاطب به این مساله می‌رسد که آیت‌الله مصباح بیش از آنکه یک کنش‌گر سیاسی باشد یک شخصیتی عرفانی است به طوری چند روز مانده به انتخابات مجلس خبرگان رهبری، دیزی خوردن و حضور در جمع طلاب و حتی پارک را به بررسی و پیگیری اخبار مهم انتخاباتی ترجیح داده است و حتی در روز‌هایی که کشور اصطاحاً در "تب انتخابات" است، او آبیاری گل‌های خانه و کمک به همسر در منزل را از اولویت نیانداخته است.

خریدن گل برای همسر، شاید از بارزترین اقدامات آیت‌الله مصباح در این فیلم باشد که به مناسبت روز زن به همسر خود هدیه می‌کند؛ در نهایت اینکه، آن زمستان «خطابش به جامعه‌ای است که شناختش از آیت‌الله مصباح، ناقص، تصنعی و عمدتا ساخته و پرداخته رسانه‌های مخالف اوست.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیاسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


چیستان | کدام شهر ایران است، که خوردن بخش اول آن کشنده؛ اما بخش دومش را روزانه می‌خورند؟