از اعلام نتایج قرعه کشی عتبات دانشگاهیان تا ارتقا 500 خوابگاه دانشجویی


از اعلام نتایج قرعه کشی عتبات دانشگاهیان تا ارتقا 500 خوابگاه دانشجویی

وزارت علوم این هفته با اخبار متنوعی روبرو بود که خلاصه‌ای از آن را می‌توانید در این بسته خبری مشاهده کنید.

از اعلام نتایج قرعه کشی عتبات دانشگاهیان تا ارتقا 500 خوابگاه دانشجوییبه گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، حوزه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری این هفته با اخبار متنوع و بیشماری روبه رو بود که خلاصه‌ای از آن را می‌توانید در زیر دنبال کنید.

تاخیر در ابلاغ اسناد از سوی رئیس جمهور را قبول دارم

مخبر دزفولی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: تعدادی از اسناد همانند سند زیست فن‌آوری مصوبه قبل هستند و باید در آنها بازنگری بشود که با توجه به اینکه معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری و ستاد زیست فناوری پیش‌نویس آن را تدوین کرده بودند در نقشه جامع علمی مورد بررسی قرار گرفت و برای امضاء برای رئیس جمهور فرستاده شده است، اما قبول دارم که یکی از مشکلات ما تأخیر در ابلاغ اسناد است و شاید دفتر ریاست جمهوری باید وارد عمل شود و این موارد را سریع‌تر به رئیس جمهور ابلاغ کند. یکی از تأخیراتی که در بخش‌های مختلف علمی همین موضوع است البته بخش‌ها و دستگاه‌های مختلف علمی خود وظیفه پیشبرد اسناد را بر عهده دارند اما اگر ابلاغ رئیس جمهور را داشته باشند با سرعت و سهولت بیشتری پیش می‌رود ما به دنبال این هستیم تا امضاء‌ها با سرعت بیشتری انجام گیرند و این مشکل برطرف شود.

حذف مرحله‌ای کنکور برای داوطلبان ۹۸

منصور غلامی وزیر علوم گفت:پذیرش حداقل ۸۵ درصد تمام ظرفیت‌های آموزش عالی در دانشگاه‌های دولتی، آزاد اسلامی، پیام نور، موسسات غیر انتفاعی، فنی و حرفه‌ای و جامع علمی کاربردی براساس سوابق تحصیلی به دانشگاه‌های فوق واگذار می‌شود و داوطلبان متقاضی رشته محل‌های اعلامی ضرورتی به ثبت نام و شرکت در کنکور سراسری ندارند.

لیست رشته محل‌های دانشگاهی تا آخر دی ماه قبل از ثبت نام کنکور سراسری از طریق سازمان سنجش آموزش کشور اعلام خواهد شد.

هزینه‌کرد ۹۴۸ میلیارد ریالی صندوق رفاه برای ارتقا ۵۰۰ خوابگاه دانشجویی

ذوالفقار یزدان مهر رئیس صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم گفت:طرح بازسازی و ارتقاء سرا‌های دانشجویی از سال ۹۵ با رویکرد خدمت‌رسانی توام با کرامت انسانی به دانشجویان با همکاری و مشارکت این صندوق و دانشگاه‌ها عملیاتی شد.

وی ادامه داد: پس از اجرای سه مرحله طرح ارتقاء حدود 500 سرای دانشجویی با هزینه‌ای بالغ بر 948 میلیارد ریال به صورت اساسی بازسازی شدند و از سطوح 5 و 4 به سطوح بالاتر ارتقاء یافتند.

حذف کنکور حداقل ۳ سال طول می‌کشد

مجتبی شریعتی نیاسر معاون آموزشی وزارت علوم گفت:حذف کنکور حداقل 3 سال به طول می‌انجامد و این هماهنگی باید با وزارت آموزش و پرورش صورت بگیرد، داوطلبان باید از ابتدای دوران دبیرستان توجیح شوند که با روش غیرکنکوری وارد دانشگاه شود، از این رو باید به بگونه‌ای تربیت یابند که در جهت بالارفتن معدل خود توجه کامل و لازم را داشته باشند.

شریعتی نیاسر افزود: در حال حاضر گفتگو‌های در این زمینه با آموزش پرورش انجام شده و این وزارت خانه بسیار راغب است تا این کار صورت گیرد و فکر می‌کنیم هماهنگی این 2 وزارت خانه ادامه پیدا خواهد کرد و این کار قطعا انجام می‌شود.

ثبت نام بیش از ۵۰ هزار داوطلب در آزمون کارشناسی ارشد

حسین توکلی مشاور عالی سازمان سنجش آموزش کشور گفت:بر اساس برنامه زمانی پیش‌بینی شده ثبت نام برای شرکت در آزمون کارشناسی ارشد دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی روزانه، شبانه، پردیس‌های خودگردان، دانشگاه‌های غیرانتفاعی، پیام نور و فرهنگیان از روز جمعه 16 آذر ماه 97 آغاز و تا پایان روز یکشنبه بیست و پنجم همین ماه ادامه دارد.

مشاور سازمان سنجش بیان کرد: تا ساعت 8 صبح امروز تعداد56 هزار و 276 داوطلب نسبت به ثبت نام در آزمون کارشناسی ارشد سال 98 و ۲۴ دوره المپیاد دانشجویی اقدام کرده‌اند.

وی ادامه داد: ثبت‌نام برای شرکت در آزمون کارشناسی ارشد سال 98 از طریق سایت سازمان سنجش انجام می‌شود و آزمون این دوره در 5 گروه آزمایشی برگزار می‌شود.

بودجه پارک‌های علم و فناوری بیش از ۷۰ درصد رشد دارد

برومند معاون پ‍وهشی وزارت علوم گفت:دانشگاه‌ها به‌عنوان یک مجموعه بسیار مستعد، بزرگترین ظرفیت برای پارک‌های علم و فناوری هستند، و فعالیت پارک های علم و فناوری متعلق به همه مردم بوده و ملی است و همه باید به ارتقای آنها کمک و پشتیبانی کنیم.

وی با اشاره به تغییر نگاه مسئولان کشور نسبت به این حوزه، تصریح کرد: در دوره‌ای این سؤال‌ها مطرح بوده که چه اتفاقی در دانشگاه‌ها و پارک‌ها افتاده است اما امروز این سؤال مطرح است که باید چه کاری برای پارک‌ها و دانشگاه‌ها انجام بدهیم که به تقویت آنها کمک کنیم.

برومند افزود: در حالی که سال آینده متوسط بودجه کشور حدود ۱۱ درصد رشد می‌کند اما بودجه پارک‌های علم و فناوری بالای ۷۰ درصد رشد دارد و رشد بودجه دانشگاه‌ها اگرچه از نظر ما اندک است اما از متوسط بالاتر است.

نتایج قرعه‌کشی عتبات دانشگاهیان اعلام شد

حجت‌الاسلام و المسلمین محمدرضا فقیهی رئیس ستاد عمره و عتبات دانشگاهیان گفت:دانشجویانی که اسامی آنها در این دوره اعلام نشده است می‌توانند خود را به عنوان دانشجویان ذخیره ثبت‌نام کنند.

حجت‌الاسلام و المسلمین فقیهی گفت: کسانی که به عنوان زائر اصلی و ذخیره اعلام شده اند باید اقدام به نهایی کردن ثبت‌نام در سامانه عتبات کنند.

رئیس ستاد عمره و عتبات دانشگاهیان با بیان اینکه در بیستمین دوره عتبات دانشگاهیان ۱۲۰۰۰ دانشجو به عتبات اعزام می‌شود، تصریح کرد: بدیهی است نهایی نشدن ثبت‌نام تا تاریخ اعلام‌ شده به معنای انصراف بوده و زائران ذخیره جایگزین خواهند شد.

انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه علمی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


گرگی ناگهان وارد بیمارستان شد/ اما زمانی که پرستاران علت را فهمیدن، نتوانستند جلوی گریه...