هندبال هم باید با علم روز دنیا هماهنگ شود/ رفعت حقیقی: هندبال ایران به خردجمعی نیاز دارد


هندبال هم باید با علم روز دنیا هماهنگ شود/ رفعت حقیقی: هندبال ایران به خردجمعی نیاز دارد

هندبال ایران سال های پرتنش و ناآرامی را پشت سر گذاشته است و با تغییرات مدیریتی نیز هرگز نتوانست آن طور که شایسته است مسیر موفقیت را پیدا کند و به روزهای خوب سال های نه چندان دور خود بازگردد. در سال‌های اخیر هر مدیری که بر مسند ریاست فدراسیون هندبال نشست، با همان اندیشه های قدیمی به کار خود ادامه داد و موجب شد این رشته هرگز به جایگاه خوب خود...

حواشی ریز و درشت ، مشکلات مدیریتی، معضلات مالی و غیره در این سال‌ها یک لحظه هندبال را رها نکرده است و این رشته برای زنده شدن و تغییر مسیر نیازمند نگاه مدیریتی تازه و اندیشه های مدرن در بخش های مختلف است. هندبالی که این روزها بیش از هر چیز نیازمند این است که از روزهای قبلی و مدیریت های مقطعی فاصله بگیرد و با رسیدن به ثبات لازم ، به روزهای روشن نزدیک و نزدیک تر شود.

در همین راستا با سید علی اصغر رفعت حقیقی گفت و گویی انجام دادیم که مشروح صحبت‌های ایشان با "ورزش سه" را در ادامه می‌خوانید:

هندبال هم باید با علم روز دنیا هماهنگ شود/ رفعت حقیقی: هندبال ایران به خردجمعی نیاز دارد


سوابق ورزشی و مدیریتی شما چیست ؟


از دوران دبستان هندبال بازی می‌کردم و بعدها تا دانشگاه هم این رشته را ادامه دادم. عضو تیم منتخب فارس و در مقطعی در تیم منتخب تیم ملی هم عضو بودم. سابقه قهرمانی در مسابقات دانشگاه‌های کشور و مسابقات شهرداری هم دارم. بعدها به داوری این رشته روی آوردم، اما به دلیل مشکلات شغلی نشد که این ورزش را حرفه ای ادامه دهم.
بنده دارای 2 مدرک کارشناسی ارشد در رشته های زبان و ادبیات انگلیسی و همچنین حقوق فقهی هستم و اکنون مشغول تحصیل در مقطع دکترا در رشته حقوق بین الملل هستم.
استخدام آموزش و پرورش داشتم و بیشترین سابقه من به مدیریت برمی گردد و رئیس کانون فرهنگی هنری بودم، رئیس سازمان دانش آموزی بودم، خبرگزاری پانا در جنوب کشور را راه اندازی کردیم، با کمک خیرین رصدخانه ای در جنوب شهر احداث شد که مدت ها مدیریت آن را برعهده داشتم. در سه سال مرخصی بدون حقوقم در حاشیه خلیج فارس و کشورهای اطراف ایران کار تجاری انجام می دادم و از سال 1392 هم مامور به ریاست اداره فرهنگ و ارشاد لار شدم و یک سالی هم هست که ریاست ارشاد شهر تهران را عهده دار هستم.

به عنوان کسی که سابقه حضور در هندبال را داشته و مربی ـ بازیکن این رشته بوده شرایط این روزهای این رشته ورزشی را چطور می بینند؟


اگر ورزش کل کشور را بخواهیم مقایسه کنیم در این دوره نسل جدید در اکثر مقاطع بچه هایمان مشکلات حرکتی دارند و کمتر به حرکات ورزشی علاقمندی نشان می دهند و شادی و هیجانی که باید همراه با سن جوانان و جوانی باشد متاسفانه نیست. در زمان ما که ورزش می کردیم و رشته های متعدد ورزشی وجود داشت این شور و شوق مزید بر علت بود که ما را به سمت ورزش جذب کند. اما اگر بخواهیم با پیشینه گذشته به مقایسه رشد ورزشی بپردازیم می بینیم که ما در این سال ها پله های ترقی را یکی پس از دیگری طی کردیم و در آسیا ممتاز و در جهان مطرح باشیم. البته اگر بخواهیم در خصوص رشته هندبال که سالیان سال در آسیا رقیب اصلی ما کره جنوبی بود صحبت کنیم می بینیم که کشورهای کوچک حوزه خلیج فارس از ما پیشی گرفته اند که این هم دلایلی دارد بایستی آن دلایل بررسی شود. متاسفانه هندبال ما پیشرفت که نداشته بلکه عقب گرد هم داشته، ما پتانسیل های موجود نتوانستیم بهره ببریم و استعدادهای هندبال ما در این چند سال شاید هرز رفته اند.

علیرغم اینکه بازیکنان ایرانی زیادی در کشورهای دیگر حضور دارند و لژیونر شدند دلیل اینکه بازیکنان مطرح کمتری در ایران حضور دارند و در کل علت ضعف و ریزش نفرات برتر در کشور چه می باشد؟


تصمیمات خودسرانه و به دور از خرد جمعی خیلی به هندبال ما ضرر زده است تا حدی که همانطور که شما می گویید خیلی از بازیکنان در این رشته لژیونر هستند اما آن حمایتی که باید از آنها می شد و هم می توانست خواسته های مالی آنها برآورده کند و هم پشتیبان این بازیکنان باشد و برای تیم ملی ساخته شوند؛ این تصمیمات و خودسریی ها به هندبال کشور ما ضربه زده است و متاسفانه آنها از تیم ملی جدا شدند و ضرر بزرگی به فدراسیون و تیم هندبال کشور زده است. در واقع برنامه ای نبوده و علمی که پشت آن باید قرار می گرفته نبوده و دوستان به دنبال برنامه ریزی که باید باشد نبوده است. وگرنه کشور ما با داشتن ژنتیک هایی که وجود دارد می توانست در این رشته حرف های بسیاری داشته باشد.

هندبال هم باید با علم روز دنیا هماهنگ شود/ رفعت حقیقی: هندبال ایران به خردجمعی نیاز دارد

با توجه به آنکه شما یک شخصیت فرهنگی در جامعه هستید آیا ما می توانستیم یک همیت بین ورزش و فرهنگ ایجاد کنیم بخصوص در این رشته؟


خیر، متاسفانه. به نظرم دوستانی که از تیم ملی رفتند و جدا شدند به همت خودشان بوده و هیچ حمایتی از فدراسیون پشت این افراد نبوده است و با تلاش های شخصی خودشان به این جایگاه رسیده اند. شاید اگر پشتیبانی همه جانبه بود بله شاید می شد گفت اما به هیچ وجه ورزش هندبال حمایت نمی شود. جالب است که این رشته ورزشی یکی از پرمهیج ترین ورزش هایی است که می تواند کمک بزرگی به فرهنگ و رشد فرهنگی جامعه کمک کند. قبلا 5 هزار نفر از بازیکنان هندبال دور هم جمع می شدند و در بخش فرهنگی، هنری ورزشی تاثیرگذار بودند اما اکنون آن همیت از بین رفته است.

باتوجه به پیشینه ورزش هندبال دیگر از لیگ برتر هندبال حمایتی صورت نمی گیرد و استقبالی برای شرکت در این ورزش نمی شود، شما فکر می کنید چه چیزی مسبب این موضوع است؟


شاید یکی از دلایل مشکلات مالی باشد اما یکی از دلایل به عدم همراهی جراید و تبلیغات برمی گردد تا جوان برای حضور در این رشته ترغیب شود. دومین دلیل هم به بحث برندسازی ملی برمی گردد که این برندسازی ملی در هر کجای دنیا می تواند برای هر ورزشی پولساز باشد. فضای تلویزیون و تبلیغات را که همه می دانند مسیرش را چطور باید بروند و باید از قانون ها استفاده کنند. بحث دوم که معتقدم یکی از مهمترین بحث هاست به نظرم می شود از آموزش و پرورش، از دانشگاه و ... استفاده کرد و در بحث ملی برندسازی را مطرح کرد و اگر برند هندبال به عنوان یک برند خوب در ورزش کشور معرفی شود مطمئنا دومین یا سومین ورزشی خواهد بود که مردم از آن استقبال خواهند کرد.

اکنون هندبال ما چه جایگاهی دارد و آیا جایگاهی که دارد می تواند از لحاظ مالی پیشرفت کند؟


خیر، همانطور که شما گفتید در سالیان دور ما چند استان موفق در ورزش هندبال داشتیم مثل فارس، اصفهان، خراسان، مرکزی و تهران. اگر آن زمان 10 استان در هندبال معروف بودند اکنون این تعداد تقلیل شده و تبدیل به 5 استان شده است.

چرا؟ آیا ضعف ما را در این رشته می رساند؟


ما می توانستیم هندبال را در گذشته به کشور معرفی کنیم اما ضعف آن ما را تبدیل به تیم های کمتری در استان ها کرده است.

فکر می کنید رفیع ترین جایگاهی که می توان برای هندبال ایران در آسیا در نظر گرفته چه جایگاهی است مثلا شما ما را بین 10 تیم برتر دنیا یا آسیا قرار می دهید؟


بله به نظرم باید روز به روز مطرح تر شویم همانطور که فوتبال در جام جهانی مطرح شد.

هندبال هم باید با علم روز دنیا هماهنگ شود/ رفعت حقیقی: هندبال ایران به خردجمعی نیاز دارد

هندبال هیچ وقت قهرمان آسیا نشده است و چقدر زمان می برد تا قهرمان آسیا شویم؟

این یک برنامه دراز مدت ماست و اگر قرار است به این مقام برسیم به نظرم باید دو دوره چهار سال بگذرد تا به این جایگاه برسیم.

فکر می کنید برای رسیدن به اوج و اهداف بزرگتر چقدر باید با دنیا هماهنگ بود و باید از نظر سرمربی با دانش بهتر و به روزتری پیش برویم؟


قطعا همین طور است. همانطور که فوتبال علم روز دنیا را در بر دارد مطمئنا در هندبال هم باید همین طور باشد.

به نظر شما برای استعدادیابی در هندبال چه برنامه ریزی باید انجام شود؟


از فدراسیون کمک بگیریم، هیات های استانی و افرادی که دغدغه مند هستند استفاده کنیم. اگر این روند را پیش ببریم استعدادها به مرور مشخص می شوند و ما می توانیم در این رشته ورزش کنیم. مورد دیگر ورزش آموزشگاهی و دانشگاهی را هم در نظر داشته باشیم.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه ورزشی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود همه آهنگ های ارسان ار