رهبر اکثریت سنا از محکومیت بن سلمان در قتل خاشقچی حمایت کرد


رهبر اکثریت سنا از محکومیت بن سلمان در قتل خاشقچی حمایت کرد

تهران - ایرنا - «میچ مک کانل» رهبر اکثریت سنای آمریکا روز چهارشنبه گفت که این مجلس باید از قطعنامه ای حمایت کند که «محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان را مسئول قتل «جمال خاشقچی» روزنامه نگار منتقد آل سعود معرفی می کند.

به گزارش تارنمای خبری نشریه هیل، مک کانل که از تریبون سنا سخن می گفت، در عین حال یادآور شد که این مجلس باید مانع از تصویب طرح توقف حمایت آمریکا از ائتلاف متجاوز نظامی سعودی در یمن شود.
رهبر اکثریت سنا گفت که اعضای این مجلس در مورد یمن از «نگرانی های مشروع» برخوردارند و در مورد قتل خاشقچی نیز به شدت نگران هستند.
وی افزود: ما خواستار حفظ شراکت 70 ساله بین آمریکا و عربستان هستیم و می خواهیم تضمین شود که ادامه این روند منطبق با منافع آمریکا و تثبیت منطقه ای بحران زده و خطرناک است.
مک کانل با اشاره به اینکه شرایط چالش برانگیز فعلی به دوراندیشی و دقت نیاز دارد، گفت که قطعنامه پیشنهادی سناتورهای آمریکایی به قدر کافی دقیق و محتاطانه نیست.
وی از قطعنامه ای سخن می گفت که سناتور «برنی سندرز» و سناتور «مایک لی» پیشنهاد بررسی آن را در سنا مطرح کرده اند.
سنا قرار است امروز به وقت واشنگتن در مورد این قطعنامه رای گیری کند. این قطعنامه، «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا را ملزم می کند ظرف 30 روز نیروهای آمریکایی را از یمن خارج کند.
سنا ماه گذشته به واگذاری بررسی این موضوع از کمیته روابط خارجی این مجلس به صحن سنا رای داد، هرچند اکثر جمهوریخواهان با این اقدام مخالفت کرده اند.
از آنجا که این قطعنامه در قالب قانون اختیارات جنگی آمریکا ارائه می شود، به اکثریت نسبی برای تصویب در سنا نیاز دارد.
قانون اختیارات جنگی، قانونی فدرال است که هدف از آن کنترل اختیارات رئیس جمهوری آمریکا برای وارد کردن کشورش به درگیری های مسلحانه بدون موافقت کنگره است.
یمن تقریبا از سه سال و نیم قبل زیر حملات همه جانبه ائتلاف متجاوز سعودی است. این ائتلاف در تجاوزگری خود از سلاح های ساخت کشورهای غربی استفاده می کند، تجاوزی که یمن را ویران کرده و بیش از 16 هزار کشته و هزاران زخمی برجا گذاشته است.
رهبر اکثریت سنای آمریکا در حالی خواستار حمایت این مجلس از قطعنامه مسئول برشمردن بن سلمان در قتل خاشقچی شد، که ترامپ همچنان گفته است که در کنار ولیعهد سعودی می ماند.
ترامپ در گفت و گوی اختصاصی سه شنبه شب در کاخ سفید از اظهارنظر در این خصوص که آیا بن سلمان در قتل خاشقچی دست داشته است یا نه؟، خودداری کرد اما شاید بتوان گفت که آشکارترین اظهار حمایت از بن سلمان از زمان مرگ خاشقچی را نشان داد. ترامپ گفت: او رهبر عربستان سعودی است. آنها متحد خیلی خوبی هستند.
برخی منابع آگاه نزدیک به خاندان پادشاهی عربستان گفته اند که تعدادی از اعضای خاندان حاکم آل سعود در تلاش هستند تا از پادشاه شدن محمد بن سلمان جلوگیری کنند و بر این باورند که آمریکا و ترامپ می توانند نقش تعیین کننده ای در این زمینه داشته باشند.
ترامپ در این خصوص گفت: من مطلبی در این مورد نشنیده ام. صادقانه بگویم که نمی توانم در این خصوص اظهار نظر کنم اصلا این را نشنیده ام و حقیقت این می باشد که شنیده ام که او بسیار قاطعانه در قدرت است.
ترامپ همچنین تاکید کرد که بن سلمان دست داشتن در قتل خاشقچی را به شدت تکذیب می کند. رئیس جمهوری آمریکا در ارتباط با این موضوع با انتقاد شدید جمهوریخواهان هم حزبی خود در مجلس سنا رو به رو است.
خاشقچی که با روزنامه واشنگتن پست همکاری می‌ کرد، 10 مهر ماه گذشته برای انجام امور اداری خود به کنسولگری عربستان در ترکیه مراجعه کرد و دقایقی پس از ورود از سوی یک هیات اعزامی 15 نفره از عربستان به ترکیه به قتل رسید.
حکومت آل سعود پس از 18 روز انکار، در پی فشارهای بین المللی با صدور بیانیه ای به قتل او در ساختمان کنسولگری عربستان در استانبول اعتراف و اعلام کرد که در ارتباط با پرونده قتل وی، 18تن از جمله 15 مامور تیم ترور اعزامی از ریاض دستگیر شده اند.
همه مدارک و شواهد نشان می دهد که 15 مامور از نزدیکان بن سلمان که از طرف او به استانبول اعزام شده بودند، عامل قتل خاشقچی هستند و بر این اساس، دولت ترکیه خواستار استرداد این افراد برای محاکمه در استانبول است؛ درخواستی که از سوی مقامات سعودی رد شده است.
اروپام**9109**شبس**1488

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فال حافظ روزانه جمعه 10 فروردین 1403 با معنی و تفسیر دقیق