ورود دولتی‌ها به بازار تایرهای راه‌سازی و معدنی


ورود دولتی‌ها به بازار تایرهای راه‌سازی و معدنی

لاستیک‌های راهسازی و معدنی بایاس درصورت عدم تامین بازار توسط تولیدکنندگان داخلی با ارز دولتی به کشور وارد می‌شوند.

کمبود تایرهای سنگین این‌بار به ایستگاه لاستیک‌های OTR یا همان معدنی و راهسازی رسیده است؛ محصولاتی که تکنولوژی تولید نمونه‌های رادیال آن در ایران وجود ندارد و تنها سه‌کارخانه کیان تایر، ‌دنا و گروه صنعتی بارز قادر به تولید تعداد محدودی از نیاز تایرهای بایاس کشور در این گروه محصول هستند.

با این‌حال تا پیش از این وزارت صنعت، معدن و تجارت به دلیل تولید مشابه داخلی این لاستیک‌ها،‌ مجوزی برای واردات تایرهای خارجی صادر نمی‌کرد که همین محدودیت‌ها از یک‌سو و ازسوی دیگر محدودیت توان تولید تایرسازان داخلی سبب شد تا علاوه‌بر افزایش قیمت تایرهای راهسازی بایاس، ‌این بازار نیز تبدیل به بازار سیاهی مشابه تایرهای باری اتوبوسی در ماه‌های گذشته شود.

به گزارش «اخبار خودرو»، روز گذشته دومعاون بازرگانی و صنایع وزیر صنعت، معدن و تجارت به همراه مشاور ارشد وزیر در جلسه‌ای مشترک با بزرگان واردکننده تایر در کشور به بررسی چالش‌های تامین و واردات تایر پرداختند. یکی از مشکلات پیش‌روی بازار تایر کاهش عرضه و موجودی انبار برای برخی تایرهای راهسازی خاص است که کرمعلی احمدی، مدیرعامل کیان تایر در نامه‌ای به مدیرکل دفتر صنایع شیمیایی و سلولزی وزارت صناعی از آن پرده برداشته است.

مدیرعامل لاستیک البرز در این نامه از توقف تولید تایرهای لیفتراکی در خط‌تولید تنها کارخانه این محصول یعنی کیان تایر خبر داده و گفته است که از این محصول 2هزارحلقه در اختیار نماینده‌های کیان تایر قرار دارد و به‌زودی خط‌تولید تایرهای لیفتراکی آغاز به کار خواهد کرد.

براساس همین آمار مشخص است که سهم هراستان کشور از این‌تایر خاص تنها 70حلقه است که خود می‌تواند آن را به جولانگاهی برای سودجویی برخی فروشنده‌های تایر تبدیل کند. در این جلسه مسئولان وزارت صمت بر این نکته تاکید کردند که چنانچه تولیدکنندگان داخلی تایرهای بایاس راهسازی، توانایی تامین نیاز بازار و کاهش قیمت‌های حاشیه بازار را نداشته باشند،‌ دولت با انجام واردات از دیگر کشورها و تخصیص ارز دولتی به این گروه محصول، مشکلات و قیمت‌های بالای تایرهای خاص را در بازار برطرف خواهد کرد.

براساس نامه مدیرعامل کیان تایر، تیراژ تولید برخی تایرهای راهسازی در این کارخانه بسیار پایین است و از هر سایز بین 30تا60حلقه در روز تولید می‌شود. به گفته منابع آگاه، معاون صنایع وزیر صمت ازبررسی سریع این موضوع در وزارت صمت و تصمیم آنی برای بازشدن مسیر واردات و تامین نیاز بازار خبر داده است؛ خبری که بیش‌از همه برای شرکت‌های راهسازی،‌ معدنی و انبارهای بزرگ اهمیت خواهد داشت و آن‌ها را از مشکلات تامین تایر موردنیاز ماشین آلات خود نجات خواهد داد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خودرو

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


بهترین و زیباترین شعر درباره جشن خودکار برای کلاس سوم و چهارم ابتدایی