موردی از آنفلوآنزای پرندگان در کرمانشاه مشاهده نشده است


موردی از آنفلوآنزای پرندگان در کرمانشاه مشاهده نشده است

سرپرست اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه گفت: تاکنون هیچ موردی از بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان و کانون این بیماری در استان مشاهده نشده است.

به گزارش ایسنا، دکتر امید حاج محمدی با بیان اینکه سال 95 در استان کرمانشاه 19 کانون بیماری آنفلوانزای پرندگان در واحدهای روستایی و سال 96 نیز هفت کانون این بیماری در استان مشاهده شد، گفت: خوشبختانه امسال تاکنونی موردی از این بیماری نداشته ایم.

وی افزود: در سال های 95 و 96 نیز بیماری آنفلوانزای پرندگان تنها در طیور بومی(روستایی) بود و در واحدهای صنعتی طیور این بیماری بروز نکرد.

سرپرست اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه به اقدامات این اداره کل در ارتباط با پیشگیری از بیماری آنفلوانزای پرندگان نیز اشاره کرد و گفت: امسال تاکنون هشت هزار و 400 بازدید از واحدهای طیور روستایی و صنعتی انجام شده است.

حاج محمدی با بیان اینکه در سالجاری 27 مورد تلفات طیور در استان به ما گزارش شد افزود: تمام این موارد را نمونه برداری واز نظر بیماری آنفلوانزا آزمایش کردیم که جواب همه منفی بود.

سرپرست اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه به برنامه های اطلاع رسانی و آموزشی نیز در این ارتباط اشاره کرد و گفت: 35 کلاس آموزشی برای 600 نفر در استان برگزار شده و همچنین چهار هزار بروشور آموزشی نیز بین بهره برداران توزیع شده است.

وی در ادامه با بیان اینکه بروز و شیوع آنفلوانزای پرندگان از دو جنبه اقتصادی و بهداشت عمومی می تواند خسارت وارد کند، گفت: این بیماری از جنبه اقتصادی می تواند به صنعت مرغداری و طیور خسارت زیادی وارد کند و از جنبه بهداشت عمومی هم می تواند در صورت نوترکیبی جامعه انسانی را آلوده کند.

وی یکی از راه های پیشگیری جلوگیری از ابتلای به ویروس آنفلوانزا را قطع ارتباط پرندگان آبزی با صنعت مرغداری و طیور بومی اعلام کرد و
و گفت: صاحبان مرغداری های صنعتی و طیور بومی با مشاهده هر گونه علائم غیرعادی و تلفات در طیور و پرندگان فورا آن را به ادارات دامپزشکی اعلام کنند.

وی علائم بیماری آنفلوانزا در پرندگان را درگیری دستگاه تنفسی دانست و گفت: این ویروس همچنین باعث سینوزیت در طیور، ریزش اشک و تورم سر و صورت، خونریزی در نقاط بدون پر مانند تاج و ریش، ژولیدگی و جمع شدن در گوشه ای و همچنین تلفات ناگهانی و بالامی شود.

حاج محمدی در ارتباط با پرندگان زینتی نیز با بیان اینکه برای این گونه پرندگان واکسنی وجود ندارد و واکسیناسیون تنها برای طیور صنعتی انجام می شود، بر رعایت اصول ایمنی و امنیت زیستی توسط صاحبان پرندگان زینتی تاکید کرد و گفت: بهتر است ارتباط این پرندگان با پرندگان بومی وحشی اطراف منازل مثل کلاغ و گنجشک قطع شود.

او به خرید و فروش پرندگان در بازارچه هایی در استان نیز اشاره کرد و گفت: از آنجایی که ویروس آنفلوانزا در فصل سرما شیوع پیدا می کند توصیه می کنیم خرید و فروش پرندگان در این فصل محدود شود.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کرمانشاه

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اسرائیل «وبال راهبردی» آمریکاست