سهم سد دوستی در تامین آب مشهد به 21 درصد رسید


سهم سد دوستی در تامین آب مشهد به 21 درصد رسید

مشهد- ایرنا- مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب مشهد گفت: سهم سد دوستی در تامین آب شرب مورد نیاز مشهد به 21 درصد رسیده است.

حسین اسماعیلیان عصر سه شنبه در مراسم پایانی دومین جشنواره ملی فناوری های آب در مشهد افزود: میزان وابستگی آب شرب مشهد به سد دوستی در سال 91 حدود 61 درصد بود که این سهم در سال 95 به 33 درصد و در سال گذشته به 31 درصد رسید.
وی با بیان اینکه امسال نیز میزان وابستگی به منابع زیرزمینی 65 درصد و به سد دوستی 21 درصد است، اظهار داشت: در سال 91 حدود 128 میلیون متر مکعب از حجم آب مشهد از دوستی برداشت می شد و میزان ذخیره اب این سد 709 میلیون متر مکعب بود.
وی گفت: هم اکنون حجم ذخیره آب سد دوستی به 167میلیون متر مکعب و میزان برداشت از آن به 32 میلیون متر مکعب رسیده است.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب مشهد ادامه داد: برای تامین آب مشهد برای سال آینده امکان بهره برداری از سد دوستی و انتقال آب از این سد به مشهد مقدور نخواهد بود.
وی با بیان اینکه حجم ذخیره این سد یک میلیارد و 250 میلیون متر مکعب و حجم سهم مرده این سد 250 میلیون متر مکعب است، افزود: طرح آبرسانی از سد دوستی به مشهد به نحوی بود که امکان برداشت از سهم مرده آن وجود نداست ولی به دلیل کاهش حجم ذخیره آب امسال برای اولین بار ناچار به استفاده از این سهم آب شدیم.
اسماعیلیان اظهار داشت: نیاز آب شهر مشهد 12.5 متر مکعب در ثانیه است که با فرض حذف سد دوستی هیچ راهی برای جبران سهم 40 درصدی این سد در تامین آب مشهد وجود ندارد.
وی گفت: ناگزیر باید 2.5 میلیون متر مکعب نیاز آبی را از طریق مدیریت مصرف جبران کنیم و ظرفیت تامین آب برای 10 میلیون متر مکعب برای مشهد را نیز پایدار نمائیم.
وی افزود: در مشهد با دل بستن به منابع ناپایدار به سراغ منابع پایدار نرفته ایم این درحالی است که استفاده از فرصت پساب از منابع پایدار تامین آب است.
اسماعیلیان با بیان اینکه 286میلیون متر مکعب در افق 1420 در مشهد پساب خواهیم داشت، گفت: تاکنون برنامه ای که تبدیل به پروژه مشخص برای بازچرخانی و استفاده از این پساب شود وجود نداشته است.
وی افزود: ساختار دولتی و کمبود اعتبارات از مهمترین مشکلات حوزه آب در مشهد است و در مشهد و استان خراسان رضوی با کمبود آب شرب مواجه هستیم و سریعترین راه برای رفع این مشکل استفاده از فرصت پساب است که تا کنون فرصت سوزی بسیار در این حوزه صورت گرفته است.
دومین جشنواره ملی فناوریهای آب با تمرکز بر موضوع آبهای نامتعارف، به همت دانشگاه فردوسی و معاونت فناوری نهاد ریاست جمهوری به مدت 2 روز در مشهد برگزار شد.
7505/ 6053

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


هیچگاه موز و تخم مرغ را باهم نخورید