خطر انتقال بیماری حیوان به انسان در گنبد افزایش یافت


خطر انتقال بیماری حیوان به انسان در گنبد افزایش یافت

گنبدکاووس - ایرنا - سرپرست شبکه بهداشت و درمان گنبدکاووس واقع در شرق استان گلستان از روند رو به رشد گزش انسان توسط حیوانات از جمله سگ در این شهرستان ابراز نگرانی کرد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، دکتر فرهاد بدیعی امروز دوشنبه در جلسه اتلاف سگ های ولگرد به آماری در این خصوص اشاره نکرد اما گفت: برای درمان افراد گزیده شده توسط حیوانات باید سه مرحله واکسن هاری زده شود که هزینه آن دست کم 10 میلیون ریال است.
وی افزود: آمار سگ های ولگرد در شهر گنبدکاووس بویژه نواحی حاشیه ای و متصل به روستاهای اقماری رو به افزایش است که باید برای آن راهکاری اندیشده شود.
دکتر بدیعی اضافه کرد: افزایش شمار سگ های ولگرد که علاوه بر بیماری هاری عامل یا انتقال دهنده دیگر بیماری های مشترک بین انسان و دام از جمله نوعی سالک هستند، بر نگرانی و اضطراب شهروندان افزوده است.
وی تصریح کرد: اگر قصد اتلاف سگ های ولگرد را نداریم حداقل باید نسبت به زنده گیری و سپس انتقال آنها به مکانی دورتر از محل زندگی شهروندان توسط شهرداری اقدام شود.
سرپرست شبکه بهداشت و درمان گنبدکاووس تصریح کرد: اولویت نخست مجموعه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی سلامت انسانی است که همه باید به این هدف کمک نمایند.
به گزارش ایرنا، رییس دامپزشکی گنبدکاووس نیز در این جلسه گفت: بحث بیماری هاری که غالبا از طریق گزش سگ های بدون صاحب به انسان منتقل می شود، از نگرانی های جدی سازمان دامپزشکی کشور است.
دکتر نادر گوگلانی افزود: هاری از بیماری های خطرناک است و طی ادوار گذشته در این شهرستان سالانه 15 تا 20 مورد مثبت رخ می داد در عین حال با واکسیناسیون دامپزشکی پارسال به چهار مورد و در سال جاری صفر بوده است.
وی اضافه کرد: بیشتر موارد هاری در فصل زمستان به دلیل حضور بیشتر سگ های ولگرد و یا شغال ها در مناطق شهری و روستایی برای بدست آوردن غذا رخ می دهد که بایستی مراقب بود زیرا این حیوانات در هنگام حضور در روستاها معمولا با سگ های روستا درگیر شده که اگر بیمار باشند این بیماری را منتقل می کنند.
دکتر گوگلانی گفت: در سال های نه چندان دور به دلیل گزش حیوانات مبتلا به هاری 60 تا 80 راس دام از جمله گاو روستاییان گنبدی تلف می شد.
وی اظهار داشت: طرح واکسیناسیون سگ ها در گنبدکاووس هرسال توسط دامپزشکی اجرا می شود و در سال گذشته چهار هزار و 725 قلاده واکسن زده شدند اما امسال به دلیل کمبود واکسن هاری این طرح در مقیاس کمتر اجرا شد اما گزش ها در این بخش زیاد است.
رییس دامپزشکی گنبدکاووس با اینکه پیشنهاد کرد در صورت اتلاف نشدن سگ ها باید نسبت به زنده گیری و انتقال به مکان دور از شهر و ترجیحا عقیم سازی آنان اقدام کرد در عین حال گفت: عقیم سازی در انتقال بیماری هاری تاثیری ندارد.
به گزارش ایرنا، فرماندار ویژه گنبدکاووس نیز در این جلسه گفت: برای رفع این معضل باید از تجربه شهرهای موفق در ساماندهی و نگهداری سگ های ولگرد با همکاری تشکل های مردم نهاد استفاده کرد.
عبدالقدیر کریمی افزود: ادارات و نهادهای متولی بایستی از همه ظرفیت های موجود که کمترین آسیب را به حیوانات وارد کند با لحاظ محدودیت های اداری و قانونی در همکاری با تشکل های مردم نهاد کوشا باشند.
به گزارش ایرنا، در این جلسه نماینده شهرداری گنبدکاووس و نیز نماینده یک تشکل مردم نهاد درحوزه نگهداری از سگ های ولگرد این شهرستان به بیان مسائل و مشکلات حوزه کاری خود و همچنین انتظار از دیگر ادارات در اجرای جمع آوری و نگهداری سگ های ولگرد پرداختند.
گفته می شود گزش انسان توسط حیوانات در گنبد طی سال جاری حدود 1700 مورد بوده که 1400 مورد آن در مناطق روستایی و بقیه در مناطق شهری رخ داد.
شهرستان گنبدکاووس با 350 هزار نفر جمعیت در شرق استان گلستان واقع است.
/3039/2729

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نامه به دوست صمیمی ؛ 7 نمونه متن نامه به دوست ،جدید و محبت آمیز