مردم از نحوه صحیح مصرف آگاهی ندارند


مردم از نحوه صحیح مصرف آگاهی ندارند

گروه اجتماعی- یک استاد حوزه علمیه اصفهان گفت: راهکار جلوگیری از اسراف، تبیین الگوی صحیح مصرف برای مردم است، چون بسیاری از مردم از زیان‌های ناشی از اسراف و نحوه صحیح مصرف آگاهی ندارند.

مردم از نحوه صحیح مصرف آگاهی ندارند

حجت‌الاسلام امیررضا وطن‌خواه در گفت‌وگو با ایکنا از اصفهان، اظهار کرد: برای جلوگیری از اسراف ابتدا باید درستی یا نادرستی الگوی مصرف برای مردم بیان شود تا در پرتو آگاهی حاصل از آن، از مردم انتظار درست مصرف کردن را داشته باشیم. بسیاری از مردم گمان می‌کنند که الگوی مصرفشان درست است و به دنبال اصلاح آن نیستند، آنها ممکن است در طول زمان غذایی را مصرف کنند، ولی زمانی که بیمار می‌شوند، به دستور پزشک خوراک خود را اصلاح می‌کنند و چون می‌دانند خوردن بعضی از غذاها در زمان بیماری ضرر دارد، آن را مصرف نمی‌کنند؛ بنابراین افراد جامعه هنوز از زیان‌های اسراف آگاهی ندارند و شاید الگوی صحیح مصرف را نیز نمی‌دانند.
وی از جمله راه‌های نهادینه شدن الگوی صحیح مصرف را توجه به آموزه‌های دو سوره تکاثر و کوثر دانست و افزود: اگرچه نام این دو سوره نشان‌دهنده کثرت است، ولی معنای متفاوتی با یکدیگر دارند، کوثر به معنای خیر فراوان و تکاثر به معنای زیاده‌طلبی است. خداوند در سوره تکاثر برای آنکه انسان‌ها درست مصرف کردن را آموخته و اهل تکاثر و اسراف نباشند، می‌فرماید:«ثُمَّ لَتُسْئَلُنَّ یَوْمَئِذٍ عَنِ النَّعیمِ؛ آن‌گاه در آن روز از نعمت‌ها شما را باز می‌پرسند».
این استاد حوزه علمیه اصفهان ادامه داد: خداوند در سوره تکاثر بعد از صحبت درباره مرگ، برزخ و قیامت، به مصرف صحیح نعمت‌ها اشاره کرده و می‌فرماید: اعمال همه انسان‌ها در قیامت حسابرسی می‌شود، بنابراین ابتدا باید حسابرسی به اعمال و معاد، در درجه دوم، احوالات برزخ و سپس وقایع روز قیامت برای مردم تبیین شود. خداوند در سوره تکاثر وقتی می‌خواهد انسان را نسبت به مصرف بیهوده و تفاخر و زیاده‌طلبی هشدار دهد، در سه مرحله به آن اشاره کرده و در انتها به جای اینکه بگوید اهل مصرف‌گرایی نباشید، می‌گوید شما را در استفاده از نعمت‌ها بازخواست می‌کنیم.
حجت‌الاسلام وطن‌خواه اضافه کرد: شخصی از امام رضا(ع) پرسید که منظور از بازخواست از نعمت‌ها چیست؟ آیا خداوند از طعام، آب و مسافرت از ما سؤال می‌پرسد؟ امام(ع) فرمودند: شما خداوند را بخیل می‌پندارید که وقتی نعمتی را به شما عطا می‌کند، از آن سؤال بپرسد، این حسابرسی از یک انسان بعید است چه برسد به خداوند. شخص پرسید: پس منظور از آن چیست؟ امام رضا(ع) پاسخ دادند: منظور حسابرسی درباره زیاده‌روی در استفاده از نعمت‌ها است.
وی با بیان اینکه اسراف در قرآن معانی وسیع و متعددی دارد، گفت: مثلا خداوند در آیه 33 سوره اسراء از اولیای دم می‌خواهد که در قصاص کردن اسراف نکنند، «وَ لا تَقْتُلُوا النَّفْسَ الَّتی‏ حَرَّمَ اللَّهُ إِلاَّ بِالْحَقِّ وَ مَنْ قُتِلَ مَظْلُوماً فَقَدْ جَعَلْنا لِوَلِیِّهِ سُلْطاناً فَلا یُسْرِفْ فِی الْقَتْلِ إِنَّهُ کانَ مَنْصُوراً؛ و کسی را که خداوند خونش را حرام شمرده، نکشید، جز به حق و آن کس که مظلوم کشته شده، برای ولیش سلطه (و حق قصاص) قرار دادیم، ولی در قتل اسراف نکند، چرا که او مورد حمایت است». یا در آیه 53 سوره زمر، ارتکاب گناه را اسراف دانسته و می‌فرماید:«قُلْ یا عِبادِیَ الَّذینَ أَسْرَفُوا عَلی‏ أَنْفُسِهِمْ لا تَقْنَطُوا مِنْ رَحْمَةِ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ یَغْفِرُ الذُّنُوبَ جَمیعاً إِنَّهُ هُوَ الْغَفُورُ الرَّحیمُ؛ ای بندگان من که بر خود اسراف و ستم کرده‌اید! از رحمت خداوند نومید نشوید که خدا همه گناهان را می‌آمرزد، زیرا او بسیار آمرزنده و مهربان است»؛ بنابراین بد مصرف کردن تنها یک جنبه از اسراف محسوب می‌شود.
این استاد حوزه علمیه خاطرنشان کرد: اگر هر ایرانی روزانه یک دانه برنج دور بریزد، به هشتاد میلیون دانه برنج می‌رسد، هر ده دانه برنج سالم یک گرم وزن دارد که در مجموع، هشت تن برنج جمع‌آوری می‌شود و این تعداد، غذای پنجاه و شش هزار نفر است، ولی مردم از این مسئله آگاهی ندارند.
انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فال حافظ روزانه جمعه 10 فروردین 1403 با معنی و تفسیر دقیق