عوامل طلاق و راهکارهای کاهش آن در جامعه اسلامی


عوامل طلاق و راهکارهای کاهش آن در جامعه اسلامی

نماینده آیات عظام شبیری زنجانی و علوی گرگانی در تهران بعد از پرداختن به عوامل طلاق در جامعه به راهکارهای کاهش این موضوع در بین خانواده‌ها پرداخت.

عوامل طلاق و راهکارهای کاهش آن در جامعه اسلامی

به گزارش فانوس، حجت الاسلام والمسلمین مظفری میانجی نماینده آیات عظام شبیری زنجانی و علوی گرگانی در تهران در مورد عوامل طلاق در جامعه اسلامی اظهار کرد: به نظر حقیر همه‌ی عوامل زیادی طلاق در فاصله گرفتن از فرهنگ اصیل اسلامی و آموزه‌های دینی می‌باشد، از اجتماعات کوچک گرفته که خانواده باشد تا اجتماع بزرگ که جامعه است و در این راستا همه‌ی دستگاه‌ها و ارگان‌ها کم‌کاری کردند.

میانجی حوزات عملیه، شورای انقلاب فرهنگی، صدا و سیما و دستگاه‌های مرتبط و متولیان امر فرهنگ را در کم کاری در امور اجتماعی دخالت دانست و گفت: چون زندگی انسان اجتماعی می‌باشد و از عوامل کارساز در امر تربیت هم کانون‌ها و محافل اجتماعی می‌باشد از این‌رو با نشست و برخاست در چنین اجتماعاتی در مجموعه افکار و اندیشه‌های خود تاثیر و تاثّر می‌پذیرد.و از آنجائیکه رهنمودهای قرآن کریم و اهل بیت علیهم السلام نه تنها برای سعادت مسلمانان بلکه برای کمال و تربیت تمام افراد بشر تنظیم گردیده است و از طرفی هم در فرهنگ انسانی که همان فطرت پایدار تغییر ناپذیر است با همدیگر مشترک هستند و مخاطبان قرآن و اهل بیت علیهم السلام هم فطرت پاک انسان‌ها است کمااینکه خداوند در آیه ی شریفه ۳۰ سوره روم به آن اشاره فرموده اند، ولی آیا شورای انقلاب فرهنگی در این خصوص اقدام عملی ملموسی از خود داشته است؟

این عالم فاضل ادامه داد: آیا وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی گام مهمی در این خصوص برداشته‌اند؟ با توجه به اینکه حدود یک چهارم قرآن کریم به قصص پرداخته است نمی‌شد برنامه‌های مفید خانوادگی تولید کرد ولی این دو نهاد اخیرالذکر آیا به غیر از سریال یوسف پیامبر به آن پرداخته است؟ اینها در بعضی از موارد قصورها دارند ولی در بعضی جاها مقصرند.

وی با اشاره به تولید محتوای بسیار ضعیف در این حوزه گفت: صدا و سیما در لابلای برنامه‌هایش چقدر آگهی‌های تبلیغاتی دارد و تاسف اینجاست که ماشین می‌خواهد تبلیغ کند، خمیر دندان و مسواک و ماهیتابه و مسکن و کفش و کالای مختلفی که می خواهد تبلیغ کند آنها را با استفاده از خانم‌های وجیه تبلیغ می‌کند، آیا واقعا به روش دیگری امکان پذیر نیست و یا اینکه چون در قبال آن پول خوبی دریافت می‌کنند می بایست شئونات اسلامی را نادیده گرفت و یا حوزات عملیه آیا اگر دستگاهی، ارگانی در خصوص مسائل فرهنگی رجوع نکند می بایست به مسائل فرهنگی بی تفاوت شد؟

این پژوهشگر دینی ادامه داد: در بُعد فرهنگی کشور، همه‌ی قوا کم کاری کرده‌اند ولی مراتب آنها فرق می کند. قوه قضائیه برای نمونه عرض کنم مجوز همه‌ی دفترخانه های ازدواج و طلاق را سازمان ثبت اسناد می‌دهد آیا عاقد قبل عقد از خانواده های زوجین می پرسند که امتحان کرده اید که آنها رشید و رشیده هستند و یا هنگام خواندن صیغه ی عقد آیا قصد انشاء می کنند. قوه مقننه عمده ی قوانین مدنی ما بر می گردد به قبل از انقلاب، آیا وقت آن نرسیده است که در کمیسیون قضایی و حقوقی موارد را حسب مقتضیات زمان مورد بررسی قرار داد.

میانجی عنوان کرد: درست است که نمی شود برای مهریه حدّی را تعیین کرد ولی می شود همانند برادران اهل سنت آن را نقدی کرد تا حسب توانایی مالی زوج مهریه بیشتر نشود که بعدا به مشکل بخورند کمااینکه خود عقد ازدواج یک معامله محسوب می شود پس بجای اینکه معامله نسیه انجام دهند معامله نقدی می گردد. ضمن اینکه مهر السّنه عصر نبوی مساوی با مزد روزانه پانصد کارگر بود.و توصیه آنحضرت نیز بر مهریه کم بود، و البته از حقوق زن آن است که اگر مهریه ی او مُوَجّل نبود به این معنی که در حین عقد شرط کرده باشند که مهریه همچون دینی به عهده مرد باشد که در وقت معینی آن را اداء کند، زن حق دارد تمکین نکند و تسلیم نشود، مگر آنکه مرد مهریه او را بپردازد.

این عالم فاضل در ادامه مطلب فوق افزود: ولی بعد از اولین آمیزش این حق از او ساقط می شود و دیگر تمکین نکردن او به انتظار ادای مهریه جائز نیست بلکه در حکم نُشُور می گردد. حال آیا نمی شود قوه مقننه در فراتر آن بحث و قوانینی را وضع کند تا مانع زندانی شدن زوج بخاطر عدم توانایی پرداخت مهریه شود و یا اینکه چون جهیزیه به دختر مستحب موکد است و امری مطلوب به وزارت صنعت تکلیف کند که چهار قلم از کالاهای اساسی زندگی را شرکت های داخلی به قیمت نیمه دولتی در اختیار مزدوجین قرار دهند و اگر منبعی برای آن مشخص کند که دولت آن مبلغ مابه التفاوت کالا را از آنجا پرداخت کنند در آنصورت هم کمکی می شود به اقشار ضعیف جامعه و هم به تولید کنندگان کشور. و اما قوه مجریه آیا اختصاص بودجه به امر فرهنگ هم خوانی دارد؟

میانجی عنوان کرد: با توجه به دستور اسلام عزیز برای زنان، که بدن خود را از مردان بیگانه پوشیده دارند و در اجتماع به جلوه گری و دلربایی نپردازند، به هیچ وجه و هیچ صورت و با هیچ شکل و رنگ و بهانه ای کاری نکنندکه موجبات تحریک مردان بیگانه را فراهم کنند، آیا صدور مجوز حضور بانوان در استادیوم ورزشگاه آزادی با این امر هم خوانی دارد ؟ جایگاه شما در قبال آن کجاست؟ و آیا می شود حسب روایت اِیّاکم و النّظر الی المحذورات فاِنّها بذر الشهوات و نبات الفسق در آنجا رفتار کردبه معصیت نیافتاد ؟قطعا به معصیت می افتند چراکه نگاه ممتد و خیره سبب می شود که در دل آنها اثر کند و سبب نابسامانی هایی در زندگی آنها گردد کمااینکه بسیاری از گناهان این سنخی از یک نگاه شروع می شود.

وی تصریح کرد: با توجه به اینکه اکثر تماشاچیان جوان و در اوج شهوت و بازی هم بازی هیجانی است فلذا حضور بانوان در آنجا مفسده‌ دارد و دولت بجای آن راه ازدواج جوانان را هموار کند تا جوانان عزیز کشورمان به معصیت نیافتند .امام رضا علیه السلام فرمایند نظر کردن به زنان شوهر دار و غیر ایشان از نامحرمان از آن جهت حرام شده است که مردان را تهییج می کند و تهییج فساد بار می آورد . حال دولت می بایست همواره دغدغه اش این باشد که زندگی ایده آلی را برای مردمانش فراهم کند .

نماینده آیات عظام شبیری زنجانی و علوی گرگانی در تهران خاطرنشان کرد: تا کانون خانواده ها مستحکم شود و همچنین زوجین بایداز آغاز زندگی مشترک حسب معروف با هم زندگی کنند و اینکه می گویند همسر یعنی روز به روز دیدگاه هایشان آنقدر به هم نزدیک شود که کانه دو نفر یکنفر است و بعد از آنکه بچه دار شدند خودشان را وقف فرزندان کنند تا در زندگیشان صفا و صمیمیت همیشه پایدار باشد. و اگر ملت عزیزمان سیره ی چهارده معصوم علیهم السلام را الگوی زندگی خود قرار دهند یقینا بجای فروپاشی خانواده ها شاهد استحکام خانواده ها خواهیم شد ان شاءالله.

منبع: تهران نیوز

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا