ایستگاه تاکتیک: آنالیز فنی شیوه بازی ساندرو تونالی؛ آیا پیرلویی دیگر در راه است؟


ایستگاه تاکتیک: آنالیز فنی شیوه بازی ساندرو تونالی؛ آیا پیرلویی دیگر در راه است؟

به قلم دیوید سلینی برای TotalFootballAnalysis

طرفداری- ما به کرّات درباره مارادونای جدید، مسی جدید، یا پیرلوی جدید شنیده‌ایم. اما این بار درباره شباهت بازیساز برشا، ساندرو تونالی به پیرلو دقت نظر وجود دارد. آنالیز تاکتیکی پیش رو تصویری از ساندرو تونالی که به نظر، بزرگی برایش مقدّر گشته است، ارائه می‌دهد.

سابقه ساندرو تونالی

تونالی هافبکی 18ساله است که به‌عنوان یک نوجوان از پیاچنزا به برشا ملحق شد. تونالی پس از پیشرفت در رده جوانان، نخستین بازی‌اش را در سری B در آگوست 2017 برای برشا انجام داد. در فصل نخستش، در 19 بازی برشا حضور داشت. پس از اینکه در ماه می 18ساله شد، در فصل کنونی، تونالی برای برشا به بازیکنی کلیدی تبدیل شده است و در وقفه بازی‌های ملی، به طرز شگفت‌آوری در فهرست تیم ملی بزرگسالان ایتالیا قرار گرفت. سرمربی ایتالیا، روبرتو مانچینی به صراحت در بیانیه‌اش گفت که کنجکاو است تا تونالی را ببیند و اینکه این هافبک (تونالی) موهبتی باورنکردنی است. به درستی که این جملات اوج تمجید برای بازیکن جوان است.

آنچه که مقایسه تونالی با پیرلو را جذاب می‌کند، این است که هر دوی آنها اولین بازی‌هایشان در رده بزرگسالان را برای برشا انجام داده‌اند، سبک زیبای بازی‌شان بسیار شبیه است، تعداد پاس‌های شاهکار و پیشاپیش همه نکات گفته‌شده، هوش بازی‌خوانی بالایی دارند. این نکته را هم باید اضافه کرد که تونالی درست همانند پیرلو موهای بلندی دارد و به جای قدرت بدنی از قدرت ذهنی‌اش استفاده می‌کند. مقایسه‌ها طبیعی هستند، اما تونالی برای اینکه حداقل به نیمی از دستاوردهای پیرلو برسد، راه زیادی در پیش دارد.

آنالیز تاکتیکی سبک بازی تونالی

برشا با شیوه 1-2-3-4 بازی می‌کند که تونالی، همانند پیرلو در میلان، به‌عنوان هافبک دفاعی در انتهای خط هافبک الماس‌مانند قرار می‌گیرد. از این منطقه است که بازی هجومی را شروع می‌کند و با پوشش فضای جلوی دو مدافع مرکزی، نقش حیاتی‌اش در دفاع را نیز انجام می‌دهد. می‌توانید این وضعیت را در آرایش زیر مشاهده کنید.

ایستگاه تاکتیک: آنالیز فنی شیوه بازی ساندرو تونالی؛ آیا پیرلویی دیگر در راه است؟آنچه که باعث شد فوراً جذب بازی تونالی شوم، درک از فضای او و این نکته است که می‌داند کجا قرار گیرد. بسیاری از هافبک‌ها در پست‌های مشابه، جلوتر از مهاجمین رقیب قرار می‌گیرند تا توپ را جلوتر ببرند. این کار اغلب توسط تونالی به سادگی انجام می‌شود؛ درحالی‌که برای بازیکنان اطرافش راحت نیست. این حرکت به جلو اغلب بی‌معنی است و ساختار دفاعی رقیب را مختل نمی‌کند. (مگر اینکه تیم‌ها برنامه‌ای داشته باشند و توپ را به خوبی به دیگر مناطق ببرند.)

اما تونالی به موقعیت خودش در پشت خط نخست فشار نگاه می‌کند. این نوع جاگیری باعث می‌شود زمانی که بین خطوط دفاعی تیمش قرار دارد، توجه مهاجمین و هافبک‌های رقیب به او جلب شود. همچنین این امر به هم‌تیمی‌های تونالی اجازه می‌دهد تا در مناطقی بالاتر قرار گیرند، در حالی که هنوز می‌توانند به خوبی پاس‌های او را دریافت کنند. به علاوه، این کار بدین معناست که زمانی که مدافعین هم‌تیمی‌اش، او را با یک پاس می‌یابند، یکی از خطوط دفاعی رقیب را می‌شکنند. این چیزی نیست، جز هوش موقعیت‌یابی عالی. می‌توانید در زیر نمونه‌ای از این کار را مشاهده کنید.

ایستگاه تاکتیک: آنالیز فنی شیوه بازی ساندرو تونالی؛ آیا پیرلویی دیگر در راه است؟تونالی از این موقعیت عمیق، با استفاده از توانایی خارق‌العاده‌اش در پاس دادن، ضرب‌آهنگ بازی برشا را بر رقیب دیکته می‌کند. بُرد پاس‌های او کامل است و [توانایی‌اش در ارسال پاس] چه در فضاهای کوچک، چه در پاس‌های بلندتر و چه در تعویض منطقه بازی، به یک اندازه خوب است. تصویر زیر، صحنه‌ای را نشان می‌دهد از میانه میدان، هم‌تیمی‌اش را در موقعیت گل قرار می‌دهد.

ایستگاه تاکتیک: آنالیز فنی شیوه بازی ساندرو تونالی؛ آیا پیرلویی دیگر در راه است؟تونالی بسیار خلّاق است و پاس‌های هوشمندانه‌اش راه‌حلّی برای گشودن قفل دفاع رقیب می‌یابد. پاس زیر، نمونه خوبی است که نشان می‌دهد او هافبک هجومی تیمش را به جای مهاجمی که بالاتر بازی می‌کند، برای ارسال پاس در نظر دارد. این پاسی غیرمنتظره است و می‌تواند ویران‌کننده باشد.

ایستگاه تاکتیک: آنالیز فنی شیوه بازی ساندرو تونالی؛ آیا پیرلویی دیگر در راه است؟قدرت دید تونالی او را از دیگر هافبک‌های جوان متمایز می‌کند و توانایی فنّی‌اش به قدری خوب است که کار با توپ را با هر دو پا برایش آسان ساخته است. بنابراین دیدن پاس‌های فوق‌العاده‌اش با پای چپ، تعجب‌آور نیست؛ درست شبیه تصویر زیر، زمانی که تونالی هم‌تیمی‌اش را در منطقه دورتر می‌بیند و با پای «ضعیف‌ترش» توپ را با ضربه‌ای چیپ به آن منطقه می‌فرستد.

ایستگاه تاکتیک: آنالیز فنی شیوه بازی ساندرو تونالی؛ آیا پیرلویی دیگر در راه است؟ویژگی کلیدی دیگر تونالی، توانایی دریبل‌زنی‌اش است. این، مهارتی است که پیرلو هم داشت، اما به ندرت راجع به آن صحبت شده است. افسانه ایتالیایی، استاد خارج شدن از فضاهای کوچک با استفاده از قدم‌های سریع و تکنیک حیرت‌آور بود. دریبلینگ ساندرو تونالی نیز درست مانند پیرلو، به صورت ساکن یا دیگر مهارت‌های یوتیوبی نیست. در عوض، ما درباره فریب بدنی، حرکت شانه‌ها، پاس‌ها و دیگر حرکات فریبنده مشابه برای عبور از رقیب صحبت می‌کنیم. تصویر زیر نشان می‌دهد که تونالی در مرکز زمین، تحت فشار قرار گرفته است. او توپ را دریافت می‌کند و برای رهایی از بازیکن یارگیرش فوراً با چند قدم سریع به فضای خالی دریبل می‌زند. این توانایی برای زمانی که تونالی حسابی تحت فشار قرار می‌گیرد و بخواهد همچنان توپ را در آرامش در اختیار داشته باشد، حیاتی است.

ایستگاه تاکتیک: آنالیز فنی شیوه بازی ساندرو تونالی؛ آیا پیرلویی دیگر در راه است؟تونالی علاوه بر توانایی‌های برجسته هجومی، در دفاع هم خیلی خوب است. او خیلی خوب بازی‌خوانی می‌کند و از درکش از بازی برای بازپس‌گیری توپ از طریق قطع توپ و گاهی نیز با تکل‌های هوشمندانه‌اش استفاده می‌کند. تصویر زیر، نمونه‌ای عالی است. تونالی متوجه پاس تودر مدافع سمت راست برای هافبک است. هنگامی که توپ به حرکت درمی‌آید فضا را تنگ می‌کند، توپ را می‌گیرد و برای برشا ضدحمله‌ای پایه‌ریزی می‌کند.

ایستگاه تاکتیک: آنالیز فنی شیوه بازی ساندرو تونالی؛ آیا پیرلویی دیگر در راه است؟شباهت‌ها با پیرلو بسیار برجسته هستند. درخشان در زمان مالکیت، قدرت دید، تکنیک و بازی‌خوانی، همگی کیفیاتی پیرلووار هستند. شوتزنی خوب با هر دو پا را هم اضافه کنید و آنجاست که می‌فهمید چرا مانچینی دیوانه تونالی است.

آینده پس از برشا

همان‌گونه که از قبل قابل پیش‌بینی بود، تونالی به باشگاه‌های بزرگی لینک شده است: چلسی، یوونتوس، اینتر، میلان و ناپولی. آن‌گونه که گزارش شده است، تونالی دوست دارد در ایتالیا بماند؛ یعنی به احتمال زیاد به یکی از باشگاه‌های بزرگ سری A منتقل خواهد شد. با این فرض که او هرگز در بالاترین سطح بازی نکرده است، اینکه فوراً به باشگاهی سطح بالا منتقل شود و بازی کند، مغرورانه به نظر می‌رسد. اما انتقال به هر کدام از باشگاه‌های بزرگ و انتقالی قرضی به مدت یک فصل به باشگاهی نظیر سامپدوریا یا امپولی (دو تیمی که فوتبال مالکانه هجومی بازی می‌کنند) می‌تواند قدم بعدی تمام‌عیاری باشد. تونالی هنوز 18 سال دارد و نیاز دارد به بلوغ برسد و راه‌حل مزبور می‌تواند برای چنین استعدادی، عالی باشد.

نتیجه‌گیری

ساندرو تونالی یک هافبک جوان بسیار مستعد است و مقایسه‌اش با پیرلو قابل فهم و دقیق است. ظاهر و سبک بازی‌اش یادآور نابغه ایتالیایی است و آینده تونالی بسیار درخشان به نظر می‌رسد. بزرگترین دارایی ایتالیا در آینده را زیر نظر داشته باشید.

ارسالی رامین بارانی

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه ورزشی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ابهامات بزرگ در مسیر واگذاری سرخابی‌ها/ آغاز دوران جدید در استقلال و پرسپولیس