مهم ترین دغدغه معلولین عدم مناسب سازی فضای شهری است


 مهم ترین دغدغه  معلولین عدم مناسب سازی فضای شهری است

رئیس اداره بهزیستی شهرستان جیرفت گفت: یکی از وظایف سازمان هایی مانند بهزیستی استقلال معلولین است و استقلال معلولین بر پایه مناسب سازی فضای شهری است،

خبرگزاری شبستان _ جنوب کرمان: افراد معلول بخش قابل توجهی از جامعه ایرانی را تشکیل می دهند،و شهرستان جیرفت نیز بالغ بر ۳ هزار نفر معلول دارد.

یکی از مهمترین موانعی که افراد معلول جسمی-حرکتی با آن مواجه اند موضوع حمل و نقل درون شهری و برون شهری است، نوع مشکلات آنها با نوع و شدت معلولیتشان رابطه مستقیم دارد، حمل و نقل و عدم مناسب سازی محیط ها تمام ابعاد زندگی معلولین را تحت شعاع خود قرار می دهد.

مناسب نبودن سرویس های بهداشتی در پارک ها و مراکز خرید زندگی نیز از سایر مواردی است که افراد معلول با مشکلات زیادی روبرو کرده است.

بسیاری از معلولین از خانه های خود بیرون نمی آیند و قادر به زندگی مستقل و مشارکت در جامعه، همراه با سایر شهروندان نیستند.

معلولین برای حضور در اجتماع و انجام فعالیت های اجتماعی نیاز به فضاهای مناسب دارند، یکی از مهم ترین دغدغه های معلولین عدم مناسب سازی فضای شهری و اماکن عمومی و نیز نبود وسایل ورزشی مختص معلولین است.


محمد رضا نژاد رئیس اداره بهزیستی شهرستان جیرفت در این خصوص به خبرنگار خبرگزاری شبستان، گفت: بر اساس مصوبه سال 83 مجلس و ابلاغ آن به دستگاه های اجرایی در خصوص حمایت از جامعه معلولین، تمام اماکن عمومی ( اداره ها، پاساژ ها، پارک ها، معابر عمومی، سالن های ورزشی و غیره ) باید به شکلی فضا سازی در آنها انجام شود، که فرد معلول به تنهایی بتواند در این اماکن تردد کرده و در استفاده از آنها، دچار مشکل نشود.


رضا نژاد با بیان مطلب که، بهزیستی یکی از سازمان هایی است، که به دلیل مسئولیت حمایت از معلولان، پیگیر مناسب سازی فضاهای شهری، است، ابراز داشت: مسئول اصلی مناسب سازی معابر شهری، ساخت و ساز اماکن عمومی، شهرداری است که مسئولیت نظارت بر مناسب سازی این فضاها، را بر عهده دارد و بخشی از مناسب سازی اماکن نیز مربوط به مسکن و شهرسازی است که بایستی در پلن ها و نقشه ها، مناسب سازی فضاها را در نظر بگیرد.


وی با بیان اینکه بهزیستی در راستای حل مشکل مناسب سازی فضاهای شهری، به صورت فصلی، جلسه کمیته مناسب سازی فضاهای شهری را با همکاری فرماندار برگزار می کند، گفت: بهزیستی سعی می کند، از سطح شهر گزارش تهیه کرده و در این کمیته ارائه و به اطلاع فرماندار که رئیس کمیته فضا سازی شهری است،

رئیس بهزیستی جیرفت، گفت: در بحث مناسب سازی فضاهای قدیمی، یکسری فضا هست که با اندک هزینه می توانند مناسب سازی شوند که باید در اولویت قرار داده شوند و اماکن جدید در حال ساخت و نیز مناسب سازی فضا در آنها بایستی در نظر گرفته شود.

رضا نژاد با اشاره به اهمیت روحیه مطالبه گری، بیان داشت: معلولین باید مطالبه گر بوده و خبرنگاران نیز به عنوان صدای معلولین، مشکلات آنها را به گوش مسئولین برسانند.

وی با بیان این مطلب که یکی از وظایف سازمان هایی مانند بهزیستی استقلال معلولین است و استقلال معلولین بر پایه مناسب سازی فضای شهری است، گفت: اگر معلول نتواند به دلیل عدم مناسب سازی فضاهای شهری، وارد اجتماع شود، به طور حتم استقلال و عزت نفس آن زیر سؤال خواهد رفت، و در این صورت نباید از معلولین توقع مثبت اندیشی و مشارکت در ارتقاء سطح جامعه داشت.

نعمت الله حسین زاده شهردار جیرفت با بیان اینکه شهرداری در بحث مناسب سازی فضای شهری، تاکنون اقداماتی انجام داده است، به خبرنگار خبرگزاری شبستان، توضیح داد: شهرداری در ساخت و سازهای جدید مانند ساختمان های اداری ، مجتمع ها و بانک ها، مالکین را ملزم به رعایت فضا سازی مناسب معلولین کرده است و در صورت عدم اجرا، شهرداری پایان کار آنها را صادر نخواهد کرد.
حسین زاده افزود: در راستای همکاری با بهزیستی جلساتی با رئیس بهزیستی جیرفت برگزار شد، شهرداری سعی می کند بیشتر مکان هایی که افراد معلول نیاز به تردد در آنها دارند را در کمترین زمان ساماندهی کند.

حسین زاده با بیان اینکه همواره سعی کرده ایم از معلولین حمایت کنیم، بیان داشت: در ایام نوروز چندین مرتبه برای برگزاری نمایشگاه دست آوردهای معلولین با آنها همکاری کرده و کمک های مالی کردیم.

وی گفت: هر قسمتی از پارک ها، که فضا سازی نامناسب صورت گرفته، سعی می کنیم تا پایان سال، مناسب سازی آنها، اصلاح شود.

شهردار جیرفت در خصوص نبود وسایل ورزشی مختص معلولین، ابراز داشت: در حال حاضر پیست پیاده روی، که در حال آماده سازی است، وسایل ورزشی که قرار است در آنجا نصب شوند، یکی از این وسایل مختص معلولین خواهد بود.

پایان پیام/586

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


یک خبر فوری از واریز مرحله سوم سود سهام عدالت