استقلال در مسیر بازگشت به اوج


خرداد: استقلال ایده آل فصل گذشته، روزهای سختی را از ابتدای فصل تجربه کرده است؛ نتایجی که برای شاگردان شفر دور از انتظار بود. اردیبهشت 97 آخرین روزهای شیرین استقلال بود. ماهی شگفت انگیز که پایانی بر فصل شکوهمندانه استقلال بود. وینفرد شفر،...

خرداد: استقلال ایده آل فصل گذشته، روزهای سختی را از ابتدای فصل تجربه کرده است؛ نتایجی که برای شاگردان شفر دور از انتظار بود.

اردیبهشت 97 آخرین روزهای شیرین استقلال بود. ماهی شگفت انگیز که پایانی بر فصل شکوهمندانه استقلال بود. وینفرد شفر، سرمربی کاردیده آلمانی ابتدای فصل جانشین علی منصوریان شده بود. سرمربی سابق استقلال ایده هایش در باشگاه دوران بازیگری اش به بن بست خورده و استقلال را پیش از نبرد های حیثیتی فصل ترک کرده بود. شفر همان چیزی بود که استقلالی ها می خواستند؛ پیرمردی صاحب سبک با سابقه ای درخشان و پر انرژی. او استقلال را هم چون یک بیمار سرطانی، قدم به قدم درمان کرد و به مسیر سلامتی اش بازگرداند.

سرمربی 68 ساله آلمانی، روح تازه ای به کالبد استقلال دمیده بود. مهره های ایده آل ترکیب او، به خوبی در کنار یکدیگر قرار گرفته بودند تا ماشین اسقلال به روان ترین حالت ممکن به حرکت درآید. استقلال 96 شفر، با اتکا به سبک بازی مخصوص خودش، تلفیقی از بهترین تاکتیک های عصر خود بود. مدافعان با کیفیت شفر، تیم او را از جناحین هدایت می کردند و بازی ساز های با تجربه و بی نقصی هم چون امید ابراهیمی و جباروف، علاوه بر حضور در حملات استقلال، دفاعی دیوار وارانه در برابر ضد حمله های حریف داشتند. استقلال شفر بیش از هر زمان دیگری، به روز های ایده آل هواداران نزدیک شده بود. آبی پوشان پایتخت که فصل را با بحران آغاز کرده بودند، در جایگاه سوم جدول سی‌امین بازی خود را تمام کردند.

قهرمانی در جام حذفی، شاگردان شفر را دست خالی نگذاشت. انگیزه دو چندان استقلالی ها با بازگشتی شکوهمندانه مقابل ذوب آهن در جهنم آبی آزادی بیشتر شد. استقلال به جمع هشت تیم برتر آسیا صعود کرده بود و همه آبی دوستان می دانستند این تیم، احتمالا یکی از دوست داشتنی ترین ترکیب های چند سال اخیرشان است. اما تابستان 97 ضعیف ترین فصل نقل و انتقالاتی استقلال را به همراه داشت. مدیریت ضعیف تیم بهانه قابل قبولی برای جدایی مامه تیام به او داده بود، مهاجم محبوب استقلالی ها که در سال های پایانی فوتبالش بود برای تضمین دوران بازنشستگی اش فوتبال ایران را ترک کرد. جپاروف به عنوان یکی از بهترین بازیکنان فصل گذشته استقلال، از استقلال جدا شد. زمانی که از امیرحسین فتحی، مدیر عامل استقلال درباره دلیل جدایی سرور سوال شد، او پاسخ عجیبی داد: "روز گذشته با مدیر برنامه های این بازیکن مذاکره کردیم اما ایشان تاکید کرد که سرور می خواهد در کشورهای نزدیک به ازبکستان بازی کند که ما هم گفتیم شما را به خیر و ما را به سلامت". مدیریت استقلال کوچک ترین تلاشی برای حفظ مهره های با کیفیتش نمی کرد و در ادامه حواشی باشگاه آبی پایتخت، امید ابراهیمی از ایران رفت. دو ستون میانه زمین استقلال از ترکیب شفر خارج شده بودند و رفتن امید نورافکن و مامه تیام هم شرایط استقلال را پیچیده تر می کرد. مصدومیت پادوانی باعث خروج از اردو استقلالی ها شد و حتی بهنام برزای و علی قربانی هم ترکیب استقلال را ترک کردند.

استقلال در مسیر بازگشت به اوج

جذب بازیکنانی که شفر اعتقادی به آن ها نداشت

مسئولان استقلال که فهمیده بودند با ترکیب از دست رفته شان نمی توانند در فصل آینده مدعی لیگ برتر باشند، اقدام به جذب بازیکنان متعدد کردند. از مارکوس نیومایر تا الحاجی گرو و از مرتضی تبریزی تا الهیار صیادمنش؛ همه به ترکیب استقلال راه یافتند. دوازده بازیکن در تابستان به استقلال پیوستند تا جای خالی بازیکنان از دست رفته را پر کنند. نقل و انتقالات استقلال که در ساعات پایانی شب رسمی می شد، کاربران شبکه های اجتماعی را سرگرم کرده بود. استقلالی ها با الهام از راموس تایم مادریدی ها، انتقالاتشان را "پندار تایم" خواندند. مسئولان استقلال خرید های کم نام و نشانشان را زیر نظر شفر می دانستند اما سرمربی آلمانی چه در حرف هایش و چه در اعمالش نشان می داد علاقه ای به اکثر بازیکنان جذب شده ندارد. علی کریمی به عنوان یکی از بهترین بازیکنان ذوب آهن به استقلال آمده بود اما جایگاهی در ترکیب شفر نداشت. الهیار صیادمنش، یکی از بهترین بازیکنان تیم ملی امید، یکی از معدود خرید های تحسین برانگیز استقلال در تابستان 97 نیمکت نشین مهدی قائدی شده بود و الحاجی گرو با بی کیفیت ترین بازی های ممکن، صدای استقلالی را درآورده بود. مارکوس نیومایر به یکی از ده ها خارجی منفعل فوتبال ایران تبدیل شده بود و طارق همام به تنهایی در ترکیب به بن بست خورده استقلال کارایی نداشت. در این شرایط ناامید کننده، نتایج عجیب استقلال دور از انتظار نبود.

در روز های سخت جام جهانی که پرسپولیسی ها مشغول ریکاوری و تمرین بودند، شفر تیم ناقصش را در ترکیه تمرین می داد. اتفاقی که در نهایت باعث لغو سوپرجام شد و جام به پرسپولیسی ها رسید. روز های تاریک و سخت استقلال با شکست سنگین مقابل السد در آزادی آغاز شد. پیش از آن، شفر و فرزندانش مقابل تیم های صنعتی لیگ بی نتیجه مانده بودند. آن ها با پیکان و تراکتورسازی مساوی کردند و مقابل پارس جنوبی شکست خورند، تساوی با فولاد هواداران استقلال را نگران کرد و همه می دانستند بازی برگشت مقابل السد نگران کننده است. شاگردان شفر در خانه 1-3 به یاران ژاوی باخته بودند و تنها یک معجزه می توانست آن ها را راهی نیمه نهایی کند. پیش از پایان تابستان تلخ 97، پرونده استقلال در آسیا بسته شد. تفکر مثبت شفر در استقلال 96 به ترکیب آن ها در دومین بازی فصل جدیدشان در آسیا کمک کرده بود تا بازی روان و بی مهابایی را پیاده کنند اما اخراج روزبه چشمی همه چیز را به هم ریخت. استقلال در قطر با السد 2-2 کرد و پرونده حضور آن ها در سطوح بالاتر آسیا بسته شد.

روحیه مثبت شفر، تیم را متحول کرد

نتایج ضعیف استقلال در کنار پدیده و سپاهان به چشم نمی آمد و سه پیروزی پس از دربی مساوی شده با قهرمان لیگ، هواداران استقلال را خوشبین نکرده بود. باخت به سپاهان در آزادی آژیر قرمز ایستگاه آبی ها را به صدا درآورد و شکست در جام حذفی مقابل سایپا، باز هم در آزادی بود. استقلال در کمتر از دو ماه، دو جام ارزشمند را از دست داده بود و نتایج نشانی از قهرمانی لیگ نداشت.

استقلال در مسیر بازگشت به اوج

همان روحیه ای که فصل گذشته به کمک استقلال آمده بود، دوباره به شفر هم کمک کرد. او در وقفه ای دو هفته ای، تیمش را مدیریت کرد و به خوبی از پس مشکلات آبی پوشان برآمد. اخبار پیرامون استقلال صحبت های پیرامون بازگشت ترکیب شگفت انگیز فصل پیش را تایید می کرد و سرور جباروف و امید نورافکن را در آستانه بازگشت به تهران قرار داده بود. روحیه مثبت شفر، تیمش را زنده نگه داشت تا آن ها پس از تعطیلات لیگ در خدمت هواداران باشند. هم نام خوزستانی، اولین قربانی روز های تازه رونق گرفته استقلال بود، پیروزی در روز سیل آسای اهواز امید شفر را بیشتر کرده بود و او که تازه ترکیب تازه اش را شناخته بود، با سه گل از سد نفت آبادان گذشت. بازی روان و حمله محور شفر در فصل گذشته به بدنه استقلال 97 هم نفوذ پیدا کرده بود. نام های جدید ترکیب استقلال، کم کم تیم را پیدا کرده بودند و نیمکتی های سابق تیم حالا بخشی جدایی ناپذیر از ترکیب اصلی بودند. استقلالی ها در رشت نشان دادند چرا باید به آینده آن ها امیدوار باشیم. پیش از رسیدن بازی به دقیقه 40، فرشید باقری با دو گل استقلال را پیش انداخته بود و جابر انصاری در دقیقه 57 گل سوم استقلال را به ثمر رساند. یک دقیقه بعد، علیرضا عزت کرامت به اشتباه دروازه خودی را باز کرد تا نتیجه 0-4 شود. در دقیقه 74 رضا آذری گل پنجم استقلال را زد و استقلالی های بی شمار رشت را خوشحال تر از همیشه زیر باران نگه داشت.

روز های بارانی ایران، زمین استقلال را هم آباد کرده است. حالا شفر دوباره در مسیر درست قرار گرفته و می خواهد استقلال را در مسیر پیروزی هایش نگه دارد. استقلالی ها با حذف از لیگ قهرمانان آسیا و جام حذفی، شانسی برای صعود به فصل آینده لیگ قهرمانان آسیا ندارند و باید برای قهرمانی در لیگ بجنگند. فاصله شش امتیازی با صدر کار استقلال را دشوار می کند، بخصوص زمانی که متوجه می شویم چهار تیم بالاتر از استقلال حضور دارند. تراکتور سازی، سپاهان، پدیده و پرسپولیس در کنار استقلال رقابت جذابی را برای لیگ آغاز کرده اند. رقابتی که در نهایت، تیم های تازه جان گرفته بخشی از پیروزی آن هستند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تصاویر | تیپ خاص و متفاوت زنان یگان ویژه در رژه روز ارتش