تست میدانی مرسدس آکتروس 1


تست میدانی مرسدس آکتروس 1

مدل MP4 آکتروس یکی از کامیون‌های مهم و قابل‌احترام مرسدس بنز در تاریخ این شرکت است. در حال حاضر شش سال از عمر مدل‌های اولیه این کامیون افسانه‌ای می‌گذرد و وقت آن رسیده تا این اسطوره، جایگاه خود را به مدل Actros 1 تقدیم کند. همچون دیگر تولیدکنندگان کامیون در دهه گذشته تولیدات مرکز اشتوتگارت... The post تست میدانی مرسدس آکتروس 1 appeared first on...

مدل MP4 آکتروس یکی از کامیون‌های مهم و قابل‌احترام مرسدس بنز در تاریخ این شرکت است. در حال حاضر شش سال از عمر مدل‌های اولیه این کامیون افسانه‌ای می‌گذرد و وقت آن رسیده تا این اسطوره، جایگاه خود را به مدل Actros 1 تقدیم کند.
همچون دیگر تولیدکنندگان کامیون در دهه گذشته تولیدات مرکز اشتوتگارت نیز با همان طرح قدیمی عرضه می‌شوند.
نظر شما در مورد ظاهر کامیون‌ها قابل‌احترام است اما به نظر من آکتروس هنوز هم عالی به نظر می‌رسد.

تست میدانی مرسدس آکتروس 1
آکتروس موفقیت و محبوبیت خود را بیشتر مدیون طراحی زیبایش است. آکتروس برای انواع حمل‌ونقل مناسب است، خواه برای حمل بارهای سبک خواه برای حمل بوژی‌هایی با وزن چند صد تن. اتاق‌ها تنها شامل سه نوع استریم اسپیس (Stream space)، بیگ اسپیس (Big space) و گیگا اسپیس (Giga space) می‌شوند.

تست میدانی مرسدس آکتروس 1
آکتروس هیچ‌گاه درخواست راننده خود را بی‌جواب نمی‌گذارد. این کامیون به قابلیت اطمینان بالا با مصرف سوخت اقتصادی در بین کامیون داران مشهور است؛ اما رانندگان آن یا از آن بسیار راضی‌اند و یا بسیار ناراضی.

تست میدانی مرسدس آکتروس 1
چیزی که آکتروس به آن نیاز دارد مدلی مخصوص برای نشان دادن توانایی‌های واقعی این کامیون است. آکتروس 1 برای کسانی ساخته‌شده که در فکر ابتیاع رقبای سوئدی این اسب آلمانی هستند. حتی می‌توان آن را به‌عنوان نمونه‌ای مخصوص حرفه‌ای‌های وفادار به این برند در نظر گرفت. این کامیون قرار است به قلمرو اسکانیا V8 دست‌درازی کند و بنز امیدوار است که بیشتر مشتریان وفادار به سوئدی‌ها را به سمت خود بکشد.

تعداد آکتروس‌های ۶۳۰ اسب بخاری در جاده‌ها بسیار کم است؛ اما با تولید آکتروس 1 این رویه تغییر خواهد کرد. این عدد حداکثر توان موتور 15.6 لیتری OM 473 LA است.
این مدل با موتور ۵۳۰ اسب بخاری 12.8 لیتری هم در دسترس است. نکته قابل‌ذکر در مورد کامیون‌هایی با موتور بزرگ، قابلیت فعالیت مداوم با بار متعارف ۴۴ تن با کمترین تنش و فشار به موتور است. این کامیون‌ها نه‌تنها زمان کمتری برای طی مسیرهای کوهستانی صرف می‌کنند، بلکه مصرف سوخت زیادی هم ندارند حتی کمتر از موتورهای بی هیجان ۴۴۰ اسب بخاری.

روی جاده

تست میدانی مرسدس آکتروس 1
با صعود از تعداد زیادی پله و ورود به اتاقک آکتروس 1، متوجه شباهت زیاد جلوداشبورد به مدل‌های قبلی می‌شوید. تغییرات شامل صندلی‌های چرمی لوکس، تعدادی جعبه در انتهای اتاقک و سیستم اطلاعات و سرگرمی با صفحه‌نمایش لمسی و ناوبری ماهواره‌ای است.

تست میدانی مرسدس آکتروس 1
آکتروس دارای فناوری‌های جدید زیادی است اما یادگیری نحوه استفاده از آن‌ها کار سختی نیست. من به‌راحتی شیوه تغییر منوهای داشبورد با دکمه‌های تعبیه‌شده روی فرمان را به حافظه سپردم. اتصال تلفن همراه هوشمند با بلوتوث نیز تنها چند ثانیه زمان برد.

در مدل قدیمی آکتروس صندلی راننده ارتفاع زیادی داشت به صورتی که پاهای راننده به‌راحتی از پنجره کناری اتاقک دیده می‌شد. من درهنگام رانندگی احساس می‌کردم که با صندلی در هوا معلق هستم. آکتروس 1 عملکرد بهتری در این زمینه ارائه می‌دهد. من می‌توانستم ارتفاع صندلی را با سیستم کنترل بادی تنظیم کنم.

داشبورد به‌طورکلی طراحی خوبی دارد؛ اما متأسفانه استفاده از پلاستیک مشکی‌رنگ، احساس خوبی به راننده منتقل نمی‌کند. استفاده از تعدادی قطعه طرح چوب یا فلز براق می‌توانست محیط داخلی را جذاب‌تر نماید.
انتخاب دنده با استفاده از دسته‌دنده در سمت راست از این راحت‌تر نمی‌شود. من قبلاً مشکلاتی در تعویض دنده در حالت خودکار مشاهده کرده بودم اما در نمونه‌های جدید با ارتقاء نرم‌افزار جعبه‌دنده برای مدل‌های یورو ۶ تعویض دنده‌ها سریع‌تر انجام می‌شود؛ سبک کردن دنده‌ها به نرمی و سنگین کردن آن‌ها نیز به‌سرعت هرچه‌تمام‌تر انجام می‌پذیرد.

آسودگی در رانندگی

تست میدانی مرسدس آکتروس 1
جعبه‌دنده با کوچک‌ترین اشاره به پدال گاز عکس‌العمل نشان می‌دهد و دور موتور را در حالت بهینه نگه می‌دارد. این جعبه‌دنده هوشمند در هنگام کاهش سرعت، دنده‌ها را به‌نوبت سنگین‌تر می‌کند. باوجود 3000 نیوتن متر گشتاور در ۱۰۰۰ دور در دقیقه راننده از یاد خواهد برد که در حال کشیدن کانتینری ۴۴ تنی است.
در هنگام عبور از سربالایی جعبه‌دنده برای نشان دادن بهترین عملکرد خود، دور موتور را در بهترین حالت حفظ می‌کند.

آکتروس کامیونی بی‌دردسر است. چیزی که از آن خوشایندتر است صدای موتور آن می‌باشد. گویی موتور دیزل قدرتمندی در زیر پاهایتان قرار دارد که البته این‌طور هم هست.
زمانی که به سراشیبی می‌رسید ترمز موتور کارآمد خواهد بود. در آکتروس‌های قدیمی جعبه‌دنده عادت داشت در هنگام نیاز به تمام قدرت ترمز موتوری برای کاهش سرعت با کاهش ۳ دنده‌، دنده نهم را انتخاب کند. با این کار ضربه‌ای ناگهانی متوجه کامیون و راننده می‌شد.
جعبه‌دنده جدید با معکوس‌های پیاپی در هنگام کاهش سرعت باعث کنترل بهتر و راحتی بیشتری شده است و به همین دلیل من در هنگام استفاده از این کامیون هرگز مجبور به استفاده از حالت دستی جعبه‌دنده‌ نشدم. حالت قدرت نیز در برنامه‌های جعبه‌دنده موجود است که باعث تعویض سریع‌تر دنده‌ها می‌شود اما در هنگام حمل ۴۴ تن بار به استفاده از آن نیاز نشد. روی‌هم‌رفته از به‌روزرسانی‌های جعبه‌دنده این کامیون تحت تأثیر قرار گرفتم. این جعبه‌دنده در هماهنگی کامل با راننده عمل می‌کند و عملاً نیاز به مداخله راننده را منتفی می‌سازد.

خسته‌کننده

فرمان سنگین احساس می‌شود و سیستم تعلیق در هنگام مواجهه با موانع ناراحت‌کننده‌تر از دیگر حریفان است. وقتی سوار آکتروس هستید احساس می‌کنید در ارتفاع زیادی قرار دارید و اتاقک در هنگام پیچیدن به طرفین خم می‌شود.

در هنگام پارک کامیون و استفاده از دنده‌عقب پدال گاز بسیار حساس است؛ اما از نمونه‌های پیشین عملکرد بهتری دارد. حالت خزش (Crawler mode) در منوی داشبورد قابل انتخاب است و در هنگام مانور بسیار کارآمد خواهد بود.
آکتروس از بیرون عظیم‌الجثه به نظر می‌رسد، اما فضای داخلی چنین حسی را منتقل نمی‌کند. کف اتاقک ارتفاع زیادی دارد به همین دلیل اتاقک آن‌چنان‌که فکر می‌کنید بزرگ نیست. اشتباه نکنید اتاقک دارای فضای زیادی است؛ جعبه‌های انتهای اتاقک به ارتقای فضای ذخیره کمک شایانی کرده است. ماکروویو هم در همین مکان تعبیه‌شده که خلوت شدن باعث جلو دست راننده شده است.

در پشت اتاقک مواد باکیفیت و راحتی به‌کاررفته است. تخت خواب آکتروس 1 بارنگ قهوه‌ای روشن و سفید طراحی‌شده است. به‌طورکلی طراحی داخلی زیباست اما رقیبان طراحی بهتری ارائه می‌دهند. سیستم صوتی قدرتمند با ۷ اسپیکر و یک ساب‌ووفر می‌تواند راننده را به کنسرتی اختصاصی ببرد.

جمع‌بندی

اگر آکتروس 1 برای افزایش دامنه مشتریان و نشان دادن توانایی‌های واقعی خود وارد کارزار شده باشد، باید گفت که موفق خواهد شد. این کامیون می‌تواند در جمع رقیبان خود باافتخار سرخود را بالا بگیرد. آکتروس عالی است و امروز به‌روزتر از همیشه پا به جهان گذاشته است. صندلی‌های آن عالی هستند اما فضای داخلی نیاز به یک فیس‌لیفت برای بهتر شدن دارد.

مشخصات فنی موتور OM 473 LA

حجم: 15.6 لیتر (952 اینچ مکعب)
نوع موتور: ۶ سیلندر خطی
توان: ۶۲۵ اسب بخار در ۱۶۰۰ دور در دقیقه
گشتاور: ۳۰۰۰ نیوتن متر در ۱۱۰۰ دور در دقیقه
توان ترمز موتوری: ۶۲۵ اسب بخار سه مرحله‌ای ساخت شرکت جیکوبز (Jacobs engine brake)
ضریب تراکم: 17:1
طول موتور: ۱۴۲۵ میلی‌متر
عرض موتور: ۱۱۲۸ میلی‌متر
ارتفاع موتور: ۱۲۱۲ میلی‌متر
وزن موتور: ۱۲۸۴ کیلوگرم

منبع: truckingmag

[دانلود ویدئو]

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خودرو

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ژل مانیکور برای سلامت ناخن مضر است؟