نحوه تکثیر و پرورش گل اشک تمساح


نحوه تکثیر و پرورش گل اشک تمساح

دمای 15 تا 30 درجه سانتی‌گراد، نور زیاد و غیر مستقیم خورشید و هفته‌ای یکبار آبیاری از شرایط پرورش گل اشک تمساح در آپارتمان است. اشک تمساح به سرعت تکثیر می‌شود و اگر آن را در فضای باز بکارید به سرعت زیاد می‌شود. گل اشک تمساح را می‌توانید هم در داخل خانه و هم در فضای باز نگهداری کنید.

نحوه تکثیر و پرورش گل اشک تمساح
ستاره |
سرویس گیاهان و حیوانات – کاکتوس‌ها به دلیل نگهداری راحت و مقاومت بالای گیاه از جمله پرطرفدارترین گیاهان آپارتمانی هستند. یکی از زیباترین انواع کاکتوس‌ها که جزو کاکتوس‌های گلدار طبقه‌بندی می‌شود، کاکتوس اشک تمساح نام دارد. در این مطلب شما را با شرایط نگهداری و نحوه پرورش گل اشک تمساح آشنا می‌کنیم.

شرایط نگهداری و پرورش گل اشک تمساح

شرایط محیطی مناسب برای نگهداری از این گیاه در منزل به شرح زیر است:

نور

این گیاه به نور فراوان و غیر مستقیم خورشید نیاز دارد. در صورت ناکافی بودن نور طبیعی، نور مصنوعی نیز می‌تواند به عنوان مکمل به کار رود. این گیاه روز کوتاه است و به این دلیل در اواخر زمستان و اوایل بهار که طول روز‌ها هنوز کوتاه هستند، به گل می‌نشیند. نور کم محیط در فصول رشد موجب بلند و باریک شدن ساقه‌ها، کم رنگ شدن برگسار و همچنین ریزش گل می‌شود و نور شدید نیز می‌تواند موجب سوختن برگ‌های گیاه شود.

آبیاری

مهمترین مساله در نگهداری انواع کاکتوس، میزان و نحوه آبیاری گیاه است. در فصل تابستان هفته‌ای یکبار و در زمستان هر چند هفته یکبار آبیاری کافی است. آبیاری زیاد باعث پوسیده شدن ریشه گیاه و آبیاری کم باعث ریزش برگ‌ها خواهد شد. توجه داشته باشید که:
۱. گلدان از زهکش مناسب برخوردار باشد،
۲. در فاصله بین دو آبیاری خاک خشک شود،
۳. به هیچ عنوان آب روی برگ‌ها ریخته نشود و
۴. بعد از آبیاری، آب داخل زیرگلدانی خالی شود.

خاک

مناسب‌ترین خاک برای کاشت و پرورش گل اشک تمساح، خاک سبک با حاصلخیزی خوب است. ترکیبی از ماسه، کوکوپیت و پیت ماس برای این گیاه توصیه می‌شود. همچنین مخلوطی از دو قسمت خاک لومی، شنی و یک قسمت خاک باغچه نیز مناسب است.

دما

بهترین درجه حرارت برای نگهداری و پرورش گل اشک تمساح، ۱۵ تا ۳۰ درجه سانتی‌گراد است. هرچند این گیاه تحمل دما‌های بالاتر یا کمتر از این مقدار را دارد ولی نباید برای مدت طولانی در این دما‌ها بماند. در زمستان درجه حرارت ۱۶ تا ۱۹ درجه سانتی‌گراد و در تابستان ۳۰ درجه سانتی‌گراد برای گیاه مناسب است.

محل قرار دادن گیاه

گیاه اشک تمساح به سرما و رطوبت زیاد حساس است. در زمستان آن را داخل آپارتمان و نزدیک به پنجره‌های آفتاب‌گیر قرار دهید و در سایر فصول روی تراس یا بالکن در محل سایه آفتاب نگهداری کنید.

کوددهی

در طی پاییز و زمستان تنها هر دو تا سه ماه یک مرتبه به کود احتیاج دارد. یک کود کم ازت برای این گیاه مناسب است.

آفات و بیماری

شپشک آرد آلود، شته و حشره سپردار قهوه‌ای از جمله آفات شایع گل اشک تمساح هستند.

هرس

برای رشد بهتر این گیاه لازم است تا همواره برگ‌های خشک و ساقه‌های آسیب دیده گیاه جدا شوند. همچنین توصیه می‌شود، کوتاه کردن و سرزنی ساقه، بعد اتمام گلدهی در اواخر زمستان یا اوایل بهار صورت پذیرد. بهتر است ساقه‌های مسن گیاه را طوری کوتاه کرد که ۳-۲ جفت برگ روی آن باقی بماند تا تولید ساقه‌های جوان تحریک شود.


گیاه شناسی اشک تمساح

گیاه اشک تمساح که با نام‌های گیاه اشک، بریوفیلوم و مادر هزاران (Mother of thousand) نیز شناخته می‌شود، یکی از اعجاب‌انگیزترین انواع کاکتوس با ارتفاع ۳۰ تا ۴۰ سانتی‌متر است که از حاشیۀ برگ‌های خود، همانند اشک چشم، گیاهان جدید را روی زمین می‌اندازد و به همین سادگی تکثیر می‌شود.

نحوه تکثیر و پرورش گل اشک تمساح
این گیاه دارای برگ‌هایی متناوب، گوشتی، آبدار، به اشکال مختلف با لبه‌های دندانه‌دار یا صاف، به رنگ سبز خاکستری یا سبز دریایی است و گل‌های آن به شکل ستاره یا لوله هستند، که همگی با هم در بالای ساقه به صورت به صورت خوشه‌ای و زنگوله‌ای و شبیه به لوستر دیده می‌شوند. رنگ گل‌ها زرد، سفید، صورتی، صورتی متمایل به عنابی، نارنجی کمرنگ، قرمز با هاله‌های مختلف از ارغوانی است که در زمستان یا اوایل بهار به گل می‌رود.

نحوه تکثیر گل اشک تمساح

الف) کاشت گیاهک

برخی از گونه‌های گیاه اشک تمساح همانند K.pinnata و K.beharensis توسط گیاهچه‌های موجود در حاشیه برگ تکثیر و زنده‌زا محسوب می‌شوند. چون در حاشیه برگ‌ها، گیاهک کوچک رشد یافته‌ای بوجود می‌آید که دارای ریشه نازک و سفید رنگی است که از برگ یا گیاه مادری جدا شده و به خاک گلدان افتاده و گیاه جدید بوجود می‌آورد. بنابراین یکی از ساده‌ترین روش‌ها برای تکثیر این گیاه، قرار دادن جوانه‌های اطراف برگ‌ها بر روی خاک مرطوب است.

اما نمونه‌های گلدار همانند K.blossfeldiana از طریق بذر، قلمه برگ و یا قلمه نوک ساقه تکثیر می‌شوند. بذر این گیاهان را می‌توان کاشت و از کاشت بذر تا بدست آمدن گیاهی گلدار ۱۰-۹ ماه طول خواهد کشید.

ب) کاشت بذر

۱. بذر‌ها را در بستری سبک همانند یک قسمت پیت + یک قسمت شن بکارید.
۲. دقت کنید که قبل از کاشت بذر‌ها بستر را به خوبی مرطوب کنید.
۳. بذر‌ها در دمای ۲۱ درجه سانتی‌گراد ۱۰ روز طول می‌کشد تا جوانه بزنند. برای حفظ رطوبت در اطراف بذر‌ها می‌توانید بر روی سطح بستر کاشت بذر‌ها پلاستیک شفاف بکشید.

ج) کاشت قلمه

۱. برای تکثیر از طریق قلمه، قلمه‌های گیاه را از قسمت انتهایی ساقه به طول ۵ تا ۷ سانتیمتر جدا کنید.
۲. قلمه‌ها را به مدت ۲ تا ۳ روز در محلی نگهداری کنید تا شیره اضافی از قلمه‌ها بیرون بیاید.
۳. بعد از گذشت این مدت برگ‌ها از قسمت پایین قلمه جدا می‌شوند و حدود نیمی از طول قلمه که شامل گره (محل اتصال برگ جدا شده به ساقه) نیز است، در داخل بستر کاشت قرار می‌گیرد.
۴. بستر کاشت را می‌توان از یک قسمت پیت + یک قسمت پرلایت و یا شن تهیه کرد. وجود رطوبت در هوای اطراف گیاه به ریشه‌زایی آن کمک می‌کند و دمای ۲۱ درجه سانتی‌گراد برای ریشه‌زایی قلمه‌ها مناسب است و قلمه‌ها در طی مدت ۲۱-۱۴ روز ریشه خواهند داد.

اشک تمساح، گیاهی مقاوم و با رشد سریع است؛ دوره گلدهی آن نسبتا طولانی است، گل‌ها در حدود ۵ هفته دوام دارند و در صورت جدا کردن گل‌های خشک از گیاه، تا ۴ ماه گلدهی می‌کند. اگر شما هم اطلاعات دیگری در زمینه نگهداری و پرورش گل اشک تمساح دارید، از طریق بخش "ارسال نظر" با ما به اشتراک بگذارید.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


35 تصویر زمینه دخترانه جدید از عکس های شیک کیوت و با کلاس 2022