قیمت طلا در ماه های اخیر در نتیجه نوسانات بازار ارز دچار تغییرات زیادی شده است و در همین راستا با توجه به عدم ثبات قیمت دلار انتظار می رود قیمت طلا نیز در التهاب باقی بماند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری موج، از ابتدای سال جاری قیمت طلا همزمان با تغییر در نرخ ارز دچار نوسان شد. پیش بینی افزایش قیمت طلا با توجه به سیاست های کنترل تورمی دولت از سوی کارشناسان مطرح شده بود و حال در روزهای آغازی تحریم های یکجانبه آمریکا در حوزه محدودیت تبادلات تجاری ایران با دلار، بحث قیمت طلا نیز در راس یکی از مهمترین مباحث اقتصادی و سرمایه گذاری جامعه است. در این خصوص محمد کشتی آرای، رئیس اتحادیه طلا و جواهر کشور، درباره نوسات قیمت طلا گفت: بازار طلا متاثر از بازار ارز است. براین اساس هر اتفاقی در بازار ارز رخ دهد به طور مستقیم قیمت طلا را تحت تاثیر قرار می دهد.

در همین رابطه لازم است اشاره شود قیمت طلا براساس هماهنگی لازمه بین اتحادیه طلا و جواهر با بانک مرکزی ایران مشخص می شود و تغییرات در اوضاع سیاسی و ثبات اقتصادی نیز بر قیمت طلا اثر می گذارد. زیرا طلا پشتوانه اقتصاد کشور است.

معمولا در ایران قیمت طلا را براساس یک مثقال طلای 705 یا 17 عنوان می‌کنند که فروشنده می‌تواند آن را تبدیل به گرم و هر عیار مورد نیاز خود کند. البته قیمت یک گرم طلای 18 عیار آب شده نیز به عنوان مظنه استفاده می‌ شود.

شرایط خرید طلا

در زمان خرید طلا از مغازه دار معیارهایی مانند مالیات بر ارزش افزوده اجرت ساخت، درصد سود فروشنده نیز به مبلغ طلا اضافه خواهد شد و در زمان فروختن به مغازه دار پارامترهایی مانند مالیات بر ارزش افزوده، اجرت ساخت و درصد سود فروشنده از آن حذف و صرفا پول طلای آن قطعه به شما پرداخت می شود، به همین دلیل است که بین قیمت طلا در زمان خرید و در زمان فروش اختلاف زیادی مشاهده می گردد و اگر طلای انتخابی شما از سنگ های گرانبها یا دیگر سنگ ها ساخته شود، این موضوع نیز در قیمت می تواند تاثیر گذار باشد.

لذا خرید طلای دست دوم برای شما به مراتب با صرفه تر از طلای نو است چراکه دیگر خبری از انواع مبالغ اضافه شده از جمله اجرت، مالیات، و … نیست و هزینه پرداختی شما بسیار نزدیک به هزینه طلای خالص است اما بر عکس برای فروش طلا هم آنچنان نباید به چیزی بیش‌تر از هزینه وزن طلا فکر کنید. پس خرید طلای دست دوم بسیار اقتصادی‌تر از خرید طلای‌نو است البته به شرط ثابت بودن قیمت طلا.

طلای 24 عیار وجود ندارد

تحت هیچ شرایطی فریب چیزی به اسم طلای 24 عیار را نخورید. تنها طلایی که 24 عیار خالص است، شمش طلاست و به خاطر اینکه شمش فلز نرمی است، نمی‌شود به تنهایی از آن زیورآلات ساخت. سازندگان طلا برای اینکه آن را به زیورآلات تبدیل کنند، مس و نقره به آن اضافه می‌کنند تا با پایین آمدن عیار، قابل ساخت باشد.

سکه بخرید نه طلا

اگر هدف‌ تان از خرید طلا، داشتن سرمایه است، بهتر است سکه بخرید. این به معنای آن نیست که ارزش سکه و طلا با هم متفاوت است. این دو ارزش یکسانی دارند، اما موقع فروش سکه، سود بیشتری نصیب شما می‌شود. سکه اجرت ساخت ندارد، اما وقتی بخواهید زیورآلات‌ تان را بفروشید، رقمی برای اجرت ساخت از آن کم می‌شود.

پیش بینی قیمت طلا

همان طور که در بالا اشاره شد قیمت طلا متاثر از اتفاقات داخلی و بین المللی است. در همین خصوص سعید صبوری راد، کارشناس بازار سکه و طلا به خبرنگار موج گفت: «آنچه بر التهاب بازار طلا افزوده است سودجویی برخی از افراد و همچنین نگرانی خانواده ها از کاهش ارزش پول نقدشان است. به همین دلیل علی رغم روند صعودی قیمت طلا، کماکان شاهد هستیم خرید طلا جریان دارد و حتی در برهه ای شدت یافته است.»

براین اساس اگر دولت سیاست های اقتصادی کارآمدی در پیش نگیرد و اثرات تحریم ها بر دلار همچنان ادامه داشته باشد، باید انتظار افزایش قیمت طلا را نیز داشته باشیم. ضمن آنکه متولیان حوزه طلا از جمله روئسای اتحادیه های طلا اعلام کرده اند پیش بینی قیمت دیگر امکان پذیر نیست. لذا در چند روز گذشته روی جدول اعلام قیمت لحظه ای طلا، شاهد عدد صفر بودیم. این اقدامات در راستای مقابله با تورم روز افزون قیمت طلا صورت می گیرد و در واقع نوعی اعتراض به عدم واکنش دولت نیز است.

بیشتر بخوانید:

پیش بینی قیمت دلار/ دلالان چه قیمتی برای دلار پیش بینی می کنند؟