میزگرد مشکلات فراروی صنایع دستی در ایرنا برگزار شد


میزگرد مشکلات فراروی صنایع دستی در ایرنا برگزار شد

اصفهان - ایرنا - میزگرد ' مشکلات فراروی صنایع دستی ایران و اصفهان ' روز پنجشنبه با حضور چند تن از فعالان این بخش در خبرگزاری جمهوری اسلامی ( ایرنا ) استان اصفهان برگزار شد.

به گزارش ایرنا، در این میزگرد ' جعفر جعفر صالحی ' معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان ، ' عباس شیردل ' رئیس اتحادیه صنایع دستی و ' غلامعلی فیض الهی ' استاد دانشگاه هنر اصفهان حضور داشتند.
شرکت کنندگان در این میزگرد، بالابودن قیمت مواد اولیه، تولید صنایع بی کیفیت، آشنا نبودن به بازارهای هدف و تبلیغات ضعیف برای صنایع دستی در خارج از کشور، وجود قوانین دست و پاگیر بانکی و گمرکی، وجود رقابت های نابرابر و مافیایی ، قرارگرفتن برخی از رشته های صنایع دستی در سایر صنوف و اعمال نشدن مدیریت واحد بر صنایع دستی را از جمله مشکلات این حوزه بیان کردند.
آنها همچنین جزیره ای عمل کردن دستگاه ها برای فعالیت در بخش صنایع دستی و آشنا نبودن قانونگذاران نسبت به مشکلات صنایع دستی کشور و اهمیت این صنایع در شکوفایی اقتصاد و معرفی توانایی هنرمندان کشور به جهانیان را از دیگر مشکلات این بخش عنوان کردند و از مسئولان ذیربط و قانونگذاران خواستار رسیدگی به این مشکلات، ارائه تسهیلات و اصلاح قوانین مرتبط با صنایع دستی شدند.
به گزارش ایرنا، از ۶۰۲ رشته صنایع دستی شناسایی شده در دنیا ۲۹۹ مورد مربوط به ایران و از این تعداد ۱۹۶ رشته مربوط به استان تاریخی و هنرپرور اصفهان است.
استان اصفهان یکی از بزرگترین مراکز تولید انواع مختلف صنایع دستی ایران محسوب می شود و تزئینات آجری، کاشی کاری، گچ بری و انواع خط در آثار تاریخی اصفهان، از حدود قرنها پیش تا دوره معاصر به مناره ها، مساجد، قصرها و بناهای تاریخی جلوه ای خاص و جذاب بخشیده است.
همچنین هنرهای زری دوزی و قلم کاری، ترمه و نقره کاری و تذهیب و تحریر انواع کتاب، قرآن و قطعات نگارگری و نقاشی جملگی به جایگاه بی بدیل هنر اصفهان گواهی می دهد.
علاوه براین صنایع دستی این استان همچون خاتم کاری، میناکاری، منبت، قلم زنی روی انواع فلزات شهرت جهانی دارد.
شورای جهانی صنایع دستی، روز چهاردهم شهریور 94، اصفهان را از بین شش شهر جهان که نامزد ثبت جهانی صنایع دستی شده بودند به عنوان شهر جهانی صنایع دستی برگزید.
مشروح این میزگرد تحلیلی به زودی بر خروجی خبرگزاری جمهوری اسلامی قرار می گیرد.
2093

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اولین واکنش منوچهر هادی به ویدئوی جنجالی یکتا ناصر