بیماری سالک بیخ گوش «اسفراینی‌ها»


بیماری سالک بیخ گوش «اسفراینی‌ها»

معاون بهداشت دانشکده علوم پزشکی شهرستان اسفراین گفت: بیماری سالک تا نزدیکی شهر اسفراین بروز پیدا کرده و اگر تمهیدات لازم انجام نشود به‌زودی وارد شهر می‌شود.

دکتر «نادر نیک‌پرست» در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، با اشاره به این‌که شهرستان اسفراین از دیرباز جزو مناطق بومی درگیر با این بیماری بوده است، افزود: با توجه به اقدامات صورت گرفته و شرایط اقلیمی در این شهرستان، طی دو سال گذشته شاهد کاهش بروز این بیماری بوده‌ایم.

وی با بیان این‌که بیماری سالک شامل دو نوع شهری و روستایی است، ادامه داد: در شهرستان اسفراین بیشتر سالک بروز یافته از نوع روستایی است که موش‌ها عامل اصلی انتقال آن بوده‌اند.

معاون بهداشت دانشکده علوم پزشکی شهرستان اسفراین درباره چگونگی انتقال این بیماری از موش به انسان گفت: عامل انتقال‌دهنده این بیماری از موش به انسان گزش پشه است و بیشترین ابتلا به این بیماری و گزیده شدن افراد از اوایل فروردین آغاز و تا آبان‌ماه ادامه می‌یابد.

به گفته وی، این بیماری در مناطق زرق‌آباد و سارمران این شهرستان به‌صورت عمومی و در مسیر وجود دارد و هر سال افرادی از این مناطق برای درمان به مرکز درمانی مراجعه می‌کنند.

این مقام مسئول با اشاره به این‌که مناطق متروکه به‌علت وجود سایه و نم محل مناسبی برای رشد عوامل این بیماری است، اظهار کرد: امسال بنیاد برکت با همکاری مردم و رضایت مالکان، بخشی از این اماکن متروکه را تخریب کردند هم‌چنین جونده‌کشی، خزه‌زدایی و جلوگیری از گزش افراد از راهکارهای مهم پیشگیری بیماری در این شهرستان بوده است.

وی خاطرنشان کرد: مناطقی که تاکنون درگیر این بیماری نشده‌اند نسبت به مناطق دیگر حساس‌ترند و اگر بیماری در این مناطق شیوع پیدا کند جمع زیادی از مردم را مبتلا خواهد کرد.

معاون بهداشت دانشکده علوم پزشکی شهرستان اسفراین یادآور شد: تشخیص و درمان بیماری سالک در مرکز بهداشت اسفراین به‌صورت کاملاً رایگان صورت می‌گیرد.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان شمالی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


هیچگاه موز و تخم مرغ را باهم نخورید