ماجرای توقف «فاندو و لیز» در یک تماشاخانه خصوصی و ادامه کارش در تئاترشهر


ماجرای توقف «فاندو و لیز» در یک تماشاخانه خصوصی و ادامه کارش در تئاترشهر

نمایش «فاندو و لیز» پس از توقف اجرا در سالن خصوصی مهرگان، این‌بار در سالن چهارسوی مجموعه تئاتر شهر روی صحنه می‌رود.

نمایش «فاندو و لیز» پس از توقف اجرا در سالن خصوصی مهرگان، این‌بار در سالن چهارسوی مجموعه تئاتر شهر روی صحنه می‌رود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، نمایش «فاندو و لیز» به کارگردانی هوشمند هنرکار در حالی از شانزدهم آذر در سالن چهارسوی تئاتر شهر روی صحنه می‌رود که حدود یک ماه و نیم قبل اجرای آن در یک تالار خصوصی متوقف شده بود. توقفی که به دستور مدیریت سالن اتفاق افتاد. اما ماجرای توقف اجرای «فاندو و لیز» از کجا آغاز شد؟

نمایش «فاندو و لیز» نوشته فرناندو آرابال به کارگردانی هوشمند هنرکار از روزهای پایانی مهر در تماشاخانه مهرگان روی صحنه رفت. پرستو کرمی، میثم یوسفی، مهناز غمخوار، علی طاهری و سیاوش خادم‌حسینی بازیگران این نمایش نقش پنج انسانی را ایفا کردند که در برهوت، رهسپار شهر خیالی «تار» هستند. پنج شب از شروع اجرای این نمایش می‌گذشت که در خبرها آمد اجرای نمایش متوقف شده است. در نخستین صحبتی که از سوی کارگردان نمایش منتشر شد، تنها به توقف اجرا اشاره شد و هنرکار به بیان این جمله بسنده کرد که «اجرا توسط مدیر سالن تعطیل شده است.»

در ادامه مدیر سالن مهرگان دلیل تعطیلی اجرای این نمایش را چنین عنوان کرد: «آقای هنرکار در نمایش خود برای بازیگر زن بدون مجوز از «کلاه‌گیس» قرمز استفاده کرده و با وجود چند بار تذکر تغییری به وجود نیامد. ضمن اینکه تیزر نمایش را هم بدون مجوز در فضای مجازی پخش کرده بودند.»

او همچنین گفت: «همیشه در نمایش‌هایی که چنین روندی قرار بوده باشد، بخشی از کلاه‌گیس دست‌‌کم با کلاه پوشانده می‌شد ولی در این نمایش اصلا این طور نبود و گاهی اتفاقاتی می‌افتد که از کنترل اداره کل هنرهای نمایشی هم خارج می‌شود. برای این مسئله هم آقای امیری (سرپرست شورای نظارت و ارزشیابی اداره کل هنرهای نمایشی) به من گفتند در رابطه با کلاه‌ گیس یا اصلاحاتی صورت گیرد یا جلوی اجرا گرفته شود و برای این نامه تذکر کتبی از اداره کل داشتیم که به کارگردان نمایش هم ارائه کردم.»

اما چندی بعد؛ هنرکار در سخنانی دلیل توقف اجرای نمایش خود را چنین توضیح داد: «مساله اصلی به این دلیل برمی‌گشت که سالن مهرگان برای یک تاریخ و یک ساعت مشخص با بیش از یک گروه قرارداد بسته بود، مانند اینکه یک کالای مشخص را به چند نفر بفروشید. وقتی این موضوع را متوجه شدم که گروه دیگری همزمان با ما و در آن تاریخی که همچنان کار ما روی صحنه است، بلیت فروشی می‌کنند از مدیر سالن پرسیدم مساله چیست؟ و چطور می‌خواهد این وضعیت را مدیریت کند؟ پاسخ او به این موضوع نشان می‌داد قضیه از دست او در رفته و در نتیجه کار ما را متوقف کرد. بحث ما اصلا نظارتی نیست. این مساله که مطرح شده دلیل توقف کار نظارتی بود و به ما و گروه تذکر داده شده، نادرست است. بعد از توقف اجرا نامه‌ای به من داده شد که مشخصا از سوی مدیر سالن بود و او نکاتی را مطرح کرده بود، به این ترتیب که او برای درست کردن وضعیتی که خودش به وجود آورده بود، نامه‌ای نظارتی از سوی خودش به ما داد.»

هنرکار در این مصاحبه خواسته بود تا ماجرا از سوی مسئولان نظارت نیز پیگیری شود تا روشن شود دلیل اصلی توقف اجرای نمایش او نه مسائل نظارتی بلکه تصمیم شخصی مدیر سالن بوده است.

محسن امیری (سرپرست شورای نظارت و ارزشیابی اداره کل هنرهای نمایشی) هم تاکید کرد که توقف اجرا بنا به تصمیم مدیر سالن بوده است. او گفت: «این (توقف نمایش «فاندو و لیز») تصمیم مدیریت سالن بوده و نامه یا دستور مکتوبی از طرف ما برای توقف اجرا صادر نشده است، چون اصولا تذکر می‌دهیم تا اصلاح شود.»

هنرکار اعلام کرده است که توقف اجرای این نمایش را به صورت قانونی و با شکایت پیگیری می‌کند. در حالی که شکایت او از مدیریت سالن برای متوقف کردن این اجرا در دست بررسی است، قرار بر این شد که «فاندو و لیز» در تالار چهارسوی تئاتر شهر روی صحنه برود. این نمایش از جمعه شانزدهم آذر هر شب ساعت 18 روی صحنه چهارسو خواهد بود.

به نظر می‌رسد با توجه به شرایطی که در برخی سالن‌های خصوصی مشاهده می‌شود و تصمیم‌گیری‌های شخصی برخی سالن‌داران که فشارها را به هنرمندان تئاتر بیشتر کرده، فعلا سالن‌های دولتی و روال قدیمی اجرای تئاتر بتواند امنیت روانی بیشتری برای هنرمندان به وجود آورد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انشا در مورد روستا | 4 انشا زیبا درباره روستا برای پایه های مختلف تحصیلی