چاه های غیرمجاز گلستان همچنان آب برداشت می کند


چاه های غیرمجاز گلستان همچنان آب برداشت می کند

گرگان - ایرنا- مدیرعامل شرکت آب منطقه ای گلستان با اشاره به 16هزار و 300حلقه چاه غیرمجاز آب در استان گفت: تاکنون 2هزار و 530 حلقه از این چاه ها مسدود و چهارهزار مورد نیز امسال تعیین تکلیف می شود.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا از این شرکت، علی نظری در گفت وگویی خبری اظهار داشت که حدود 12 هزار چاه غیرمجاز استان عمقی کمتر از 20 متر دارد، اما برنامه شرکت تعیین تکلیف چاه های عمیق بوده زیرا هرکدام با حدود 20 چاه کم عمق از لحاظ برداشت آب برابری می کند.
وی با بیان این که 78 درصد برداشت سفره های آب زیرزمینی توسط چاه های مجاز انجام می شود، افزود: 13 درصد برداشت آب از سفره های زیرزمینی از طریق چاه های غیرمجاز است.
مهندس نظری همچنین از فعالیت شبانه روزی 32 گروه گشت و بازرسی در استان ودر راستای کنترل برداشت از چاه های غیرمجاز و مجاز خبر داد و اضافه کرد: برداشت بیش از حد از چاه های مجاز نیز از منظر قانون غیرمجاز بوده و از کشاورزان و بهره برداران تقاضا داریم به جهت رعایت قانون و مصرف بهینه آب پروانه بهره برداری را ملاک عمل قرار دهند.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای گلستان تصریح کرد: ما تامین کننده آب هستیم و تولید آب نداریم و در شرایط کنونی به دلیل تغییر اقلیم، خشکسالی و افزایش دما با مشکل کمبود آب رو به رو هستیم و برای ارتقای بهره روی در شرایط کنونی مدیریت عرضه و مصرف باید با هم صورت گیرد.
به گفته وی، افت سفره های آب زیرزمینی موجب کف شکنی، لایروبی و جا به جایی چاه ها توسط بهره برداران شده که همه این ها هزینه بر است و رعایت پروانه بهره برداری ضرورت دارد.
وی با تاکید بر توجه به مصرف بهینه در حوزه های مختلف و بویژه در بخش خانگی و کشاورزی گفت: توسعه کشت های گلخانه ای، افزایش بهره وری از آب و مصرف بهینه از راهکارهای مدیریت مصرف در شرایط کنونی است.
به گزارش ایرنا خشکسالی چند سالی است که مهمان گلستان سرسبز و قطب کشاورزی کشور شده و این مشکل در فصل گرم سال حتی تامین آب شرب شهروندان را دچار چالش می کند.
در این سال ها کاهش نزولات جوی، افزایش دمای هوا، کمبود آب و کم توجهی به مصرف بهینه بر بخش کشاورزی استان نیز تاثیر نامطلوب گذاشته است و این درحال بوده که پایه اقتصاد و درآمد مردم گلستان بر کشاورزی در افزون بر 650 هزار هکتار اراضی مستعد استوار است.
بارش سالانه گلستان در شرایط مطلوب بین 180 تا 850 میلیمتر درسه اقلیم خشک - نیمه خشک، خزری و کوهستانی متغیر بوده که حاصل آن جریان رودخانه های استان است.
برخی کارشناسان گلستان را جزء چهار استان نخست کشور در بحث مشکل کمبود آب دانسته و گفته اند که براساس نقشه های ماهواره ای پدیده خشکسالی مهمان 30 سال آینده این استان خواهد بود.
گلستان با بیش از 20 هزار کیلومتر مربع وسعت و جای دادن هفت اقلیم از 13 اقلیم آب و هوایی کره خاکی طبق سرشماری نفوس و مسکن سال 95 یک میلیون و 869 هزار نفر جمعیت در 30 شهر و حدود یکهزار و 75 روستا دارد که امرار معاش بیشتر آنان بویژه در روستاها به کشاورزی و بارانی برای سیرابی اراضی زیرکشت وابسته است.
7333/1648

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کشاورزی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس های جنجالی و برهنه سارا و نیکا در استخر مختلط