سفر به باغ پاییزی پرندگان مهاجر


سفر به باغ پاییزی پرندگان مهاجر

شهرآرا آنلاین (/fa/component/roojanews/frame.html?href=../../) - طوبی اردلان | با اینکه در روزهای پایانی پاییز قرار داریم، هنوز دلبری رنگ‌ها تمام نشده است،‌ خاصه که مقصدتان طبیعت باشد با کوه‌ها، دشت‌ها و جنگل‌هایی که دست نگارگر خدا...


شهرآرا آنلاین - طوبی اردلان | با اینکه در روزهای پایانی پاییز قرار داریم، هنوز دلبری رنگ‌ها تمام نشده است،‌ خاصه که مقصدتان طبیعت باشد با کوه‌ها، دشت‌ها و جنگل‌هایی که دست نگارگر خدا آن‌ها را نقش زده است. عشق سفرها و آن‌هایی که همیشه پا به راه دارند، دیدنی‌های این فصل را هرگز از قلم نمی‌اندازند؛ زیرا می‌دانند که بعضی مکان‌ها را باید تنها در این فصل به تماشا نشست. یکی از این مناطق که هر سال طبیعت‌گردها را با اشتیاق سمت خود می‌کشاند، تالاب «کردخورد» است، زیرا در‌کنار طبیعت زیبای وصف‌ناپذیرش هر سال در فصل سوم سال، میزبان پرندگان مهاجری است که از مناطق مختلف ایران، روسیه، قفقاز و کشورهای اسکاندیناوی، راه سمت این اقلیم کج می‌کنند.

تالاب «کردخورد» که محلی‌ها آن را با نام «آق‌گل» هم می‌شناسند، علاوه‌بر پوشش گیاهی غنی‌ و زیبایی که دارد، میانه‌راه دنجی برای ۴۶‌گونه از پرندگان نظیر باکلان بزرگ، کشیم بزرگ، اگرت بزرگ، باکلان کوچک، فلامینگوی بزرگ، بوتیمار کوچک، حواصیل زرد، خوتکا، آبچلیک پا سرخ، چوب پا، چنگر نوک سرخ، کاکایی سرسیاه، زرده پره تالابی، پرستوی دریایی، نوک کاکایی و اردک بلوطی هستند که از مهر تا آذر را در این باغ ایرانی مأوا می‌گیرند. شما با سفر به این تالاب، پا در یکی از لوکیشن‌های زیبای فیلم‌های مستند حیات وحش می‌گذارید. جایی‌که می‌تواند شما را کنار صدها پرنده رنگارنگی که دل به تالاب سپرده‌اند، در یک قاب بنشاند. این می‌تواند یک تجربه منحصربه‌فرد و تکرار‌ناشدنی برای هر طبیعت‌دوستی باشد که دلش برای دیدن زیبایی‌های ایران می‌تپد.

علاوه‌بر‌این جالب است بدانید که تالاب کردخورد محل گرد‌آمدن هرزآب‌های فصلی منطقه‌ است که باتوجه‌به بافت و ضخامت تشکیلات زمین‌شناسی آن دارای قدمتی چهل‌هزارساله‌ است. همین است که اواخر فصل بهار خشک‌ می‌شود، ولی در پاییز و زمستان دوباره شکوه پرآبی خود را از سر می‌گیرد. منابع تأمین‌کننده آب این تالاب نزولات جوی، ذوب برف ارتفاعات اطراف، نهرهای فصلی و چشمه‌های حاشیه‌ای و طغیان رودخانه قره‌چای است.همچنین این تالاب ۵‌کیلومتر طول، ٣/۵‌کیلومتر عرض و نیم‌متر عمق دارد. عمیق‌ترین نقطه تالاب در فصل پرآبی به ٨٠‌سانتی‌متر هم می‌رسد. درواقع سفر به تالاب کرد‌خورد را باید جزو سفرهایی دانست که بیشتر دوستداران طبیعت و محیط‌زیست به‌سراغ آن می‌روند.

چطور برویم؟

برای رفتن به این تالاب می‌توانید بلیت قطار یا هواپیمای همدان را بخرید و راهی شوید. این تالاب در حد فاصل استان‌های مرکزی و همدان در ٢٠‌کیلومتری شمال شرقی ملایر و یک کیلومتری جنوب شرقی روستای کردخورد قرار دارد.

چی ببریم؟

گردشگرانی که این منطقه را برای سفر انتخاب می‌کنند، بدانند که شکار پرندگان در این منطقه ممنوع است؛ پس به‌جای بردن هر اسلحه‌ای، بهتر است یک دوربین در کوله‌پشتی‌تان بگذارید و به شکار لحظه‌ها و صحنه‌ها بروید. از‌آنجا‌که پاییز ایران دم‌دمی مزاج است، گولِ آفتابِ نشسته گوشه آسمان را نخورید و لباس گرم کافی به‌همراه داشته باشید. همچنین از خاطر نبرید که شما پا در سفر گذاشته‌اید و ممکن است اتفاق‌های غیرمنتظره بسیاری پیش رویتان قرار گیرد؛ پس در گام اول، جعبه کمک‌های اولیه را در خانه جا نگذارید. در تالاب هم لطفا از انجام هرگونه تفریحی که با فنون آن آشنایی ندارید، بپرهیزید.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی