غم محیط بانان گلستان در فصل شکار


غم محیط بانان گلستان در فصل شکار

گرگان - ایرنا - شکار پرندگان پس از چند سال توقف از 15 آذر ماه در شکارگاه های گلستان آغاز می شود اما به دلیل شکار غیرمجاز و برخورد خشونت آمیز متخلفان با حافظان انفال و محیط بانان از هم اکنون حامیان محیط زیست نگران هستند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، هشدار دامپزشکی در مورد شیوع بیماری آنفلوآنزای پرندگان و احتمال ابتلای گونه های مهاجر و بومی به این بیماری، محیط زیست گلستان را در سال های گذشته مجاب به توقف صدور پروانه شکار کرده بود اما این مانع هم اکنون برداشته شده و تا چند روز دیگر فصل جدید شکار در استان آغاز می شود.
یکی از مشکلاتی که محیط زیست گلستان در ایام مختلف سال و بویژه فصل شکار با آن روبه رو است، برخوردهای خشن و حملات شکارچیان به محیط بانان به دلیل جلوگیری از فعالیت غیرقانونی آنان است.
شهادت محیط بان پارک ملی گلستان ،مجروح شدن قرقبان جنگل کردکوی و حمله به مامور شیلات آشوراده فقط بخشی از برخوردهای خشونت آمیز متخلفان شکار با حافظان انفال گلستان در ماه های اخیر بوده است.
پوشش گسترده جنگل های منحصر بفرد هیرکانی، مناطق حفاظت شده و پارک ملی گلستان و میزبانی از گونه های ارزشمند حیات وحش به همراه زندگی انواع ماهیان غضروفی و استخوانی و ماهیان خاویاری در خلیج گرگان و دریای خزر، بخشی از مواهب استان سر سبز گلستان است که این خطه را به یکی از برخوردارترین مناطق کشور از منظر ذخایر طبیعی و ژنتیکی تبدیل و نیز شکارچیان متخلف را وسوسه می کند.
در این پیوند همچنین گسترش شهر نشینی، افزایش مهاجرت ها، نبود صنایع بزرگ و به تبع آن بیکاری گسترده از جمله عوامل بیشتر شدن دست اندازی به ثروت های ملی گلستان و مقابله با حافظان انفال محسوب می شود.
دلایلی که رشد فزاینده تخلفاتی همچون قطع درختان جنگلی برای زمین خواری و یا تهیه زغال، شکار بی رویه پستانداران و پرندگان برای فروش و امرارمعاش و غارت انواع آبزیان به ویژه ماهیان خاویاری نابالغ از دریای خزر را رقم زده است.
در این میان جنگل بانان، محیط بانان و مامورین شیلات تلاش می کنند در کنار حفظ و حراست از میراث ارزشمند متعلق به استان، از وارد کردن آسیب به جان قانون شکنان خودداری کنند که این رفتار مهربانانه به گستاخی و برخورد خشن مجرمان حرفه ای با مامورین دولتی ختم می شود.
یکی از بسترهای مهم تشدید این برخوردها، آغاز فصل شکار و صدور پروانه توسط محیط زیست استان است که در قالب آن هزاران دارنده پروانه شکار وارد زیستگاه های طبیعی استان شده و علاوه بر شکار مجاز و غیرمجاز، احتمال برخورد خشونت آمیز با حافظان انفال را فراهم می کند.
شکارچیان قانون شکن به همراه شکارچیان کم تجربه پای به زیستگاه ها می گذارند و برای خاموش کردن طمع و هوس شکار خود از هیچ کاری حتی شلیک کردن به ماموران محیط زیست دریغ نمی ورزند.
اتفاق تلخی که چندی قبل در پارک ملی گلستان رخ داد و در نتیجه آن تاج محمد باشقره یکی از محیط بانان گلستانی با شلیک گلوله شکارچی غیرمجاز از پای درآمد.
با عنایت به در پیش بودن فصل صید ماهیان استخوانی دریای خزر و افزایش فعالیت صیادان غیرمجاز در شهرستان‌های گمیشان، بندرترکمن و بندرگز در دی ماه نیز امکان افزایش درگیری ها و صدمات به مامورین شیلات استان گلستان وجود دارد.
در این پیوند مدیرکل محیط زیست گلستان در گفت وگو با ایرنا به کمبود نیروی محیط بان در استان اشاره کرد و گفت: طبق الگو و استاندارد جهانی، پارک ملی گلستان باید 184 محیط بان داشته باشد اما این منطقه حفاظت شده به عنوان پناهگاه کم‌ نظیر حیات ‌وحش فقط با 35 نیرو اداره می شود.
امیر عبدوس اظهار داشت: با بودجه، امکانات و نیروهای کنونی نمی توان از گونه های متنوع و رو به انقراض گیاهی و جانوری پارک ملی گلستان به خوبی حفاظت کرد.
وی بیان کرد: اختیارات کم و ضعف قانون در حمایت از محیط بانان نیز مزید بر مشکل شده که در آخرین مورد آن شکارچیان علاوه بر شکار غیرمجاز، قلب یکی از محیط بانان را نشانه گرفته و او را به شهادت رساندند.
فرمانده یگان حفاظت سازمان حفاظت محیط زیست کشور هم گفت: لایحه حمایت از محیط بانان و جنگلبانان پس از سال ها پیگیری در کمیسیون قضایی مجلس شورای اسلامی تصویب شد و به زودی در صحن علنی به رای گذاشته می شود.
سرهنگ جمشید محبت خانی اظهار داشت: در این لایحه بیمه تکمیلی و مسوولیت محیط بانان و جنگل بانان مورد تایید قرار گرفته است.
وی در خصوص قانون بکارگیری سلاح توسط محیط بانان گفت: این قانون باید به گونه ای اصلاح شود که محیط بان بتواند برای شکارچیان متخلف در حین شکار و یا زمانی که مرتکب جرمی در مناطق حفاظت شده و ممنوعه می شوند از سلاح استفاده کند.
یکی از قرق بانان جنگل های گلستان نیز به ایرنا گفت: قرق بان یا محیط بان اگر در برابر متخلفین و قاچاقچیان مقاومت کند و منجر به کشته یا مجروح شدن متخلف شود باید علاوه بر پرداخت دیه، سال‌ها در زندان مانده و یا اعدام شود.
نوید رحیمی اظهار داشت: در مقابل اگر جنگل بان مقاومت نکرده و اجازه تخلف به شکارچیان بدهد دیگر چیزی از جنگل ها و ذخیره های ملی و محیط زیست کشور باقی نخواهد ماند.
وی تاکید کرد: مردم باید به این باور برسند که قرق بانان و محیط بانان برای پایداری معیشت و دوام حیات آیندگان و حفظ ذخار ارزشمند طبیعی و جانوری تلاش می‌کنند.
به گزارش ایرنا در هفته دوم آبان امسال، صیادان غیر مجاز در جزیره آشوراده یکی از مامورین یگان حفاظت شیلات را مصدوم و موجب شکستگی دست وی شدند.
در نقطه ای دیگر از گلستان، قاچاقچیان چوب های جنگلی و متعرضان به اراضی ملی در کردکوی به ضرب و شتم قرق بانان پرداخته و با چاقو، یکی از این نگاهبانان طبیعت را مجروح و راهی بیمارستان کردند.
تلخ ترین برخورد خشونت آمیز با حافظان انفال در گلستان مهرماه در منطقه سولگرد پارک ملی گلستان رخ داد که شکارچیان غیر مجاز با شلیک گلوله تاج محمد باشقره محیط بان این منطقه را از پای درآوردند.
فصل شکار پرندگان در گلستان از 15 آذرماه آغاز می شود.
پارک ملی گلستان، مناطق حفاظت شده جهان نما ، زاو الف و ب در شرق استان و تالاب های گمیشان، چل چلی، چمن، میشاک، عزیزآباد، قازان قایه، همه جنگل ها و نوار 7 کیلومتری مرزی، جزو مناطق شکار ممنوع استان هستند.
مطابق اعلام محیط زیست گلستان، آب بندان ها، نوار حاشیه جنگل، تالاب های آلماگل، آلاگل، صوفی کم و نوار ساحلی دریای خزر، جزو مناطقی است که دارندگان پروانه می توانند اقدام به شکار پرندگان کنند.
شکار بیش از تعداد پرندگان آبزی (چنگر، اردک سرسبز، خودتکا، اردک سرحنایی)، کبک و کبوتر و باقرقره شکم سفید که پروانه شکار فقط برای این گونه ها صادر می شود جریمه نقدی و حبس دارد.
دارندگان پروانه شکار از 15 آذر به مدت 45 روز و 2 روز در هفته( روزهای پنجشنبه و جمعه) مجاز به شکار حداکثر 4 قطعه پرنده مجاز در هر روز هستند.
بر حسب شدت جرایم انجام شده مطابق قانون شکار و صید، متخلفین از 3 میلیون تا 120 میلیون ریال جریمه نقدی و از یک ماه تا سه سال زندانی می شوند.
پروانه شکار پرندگان در سال 95 پس از یک ماه به دلیل احتمال شیوع آنفلوآنزا باطل شد و سال گذشته هم محیط زیست به همین دلیل پروانه شکار صادر نکرد.
7333/3091/1648

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه علمی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


شعر یعنی