چرا به نقرس مبتلا می‌شویم؟


 چرا به نقرس مبتلا می‌شویم؟

نقرس یکی از انواع بیماری‌های ورم مفاصل است که با درد همراه می‌شود.

اتاق خبر 24:

نقرس در اثر افزایش اسید اوریک در خون به وجود می‌آید و در این بین دریافت زیاد مواد غذایی حاوی اسید آمینه‌ی "پورین" یکی از عوامل افزایش دهنده اسید اوریک است.

 چرا به نقرس مبتلا می‌شویم؟

اسید اوریک اضافی موجود در خون به شکل کریستال‌ در مفاصل ته‌نشین شده و باعث قرمزی، متورم و گرم شدن، درد و التهاب یک یا چند مفصل می‌شود که بیشتر در قوزک، پاشنه و انگشت شست پا، زانو و آرنج ظاهر می‌شود.

حدود 95 درصد از مردان و 5 درصد از زنان دچار نقرس می‌شوند و در این بین زنان پیش از یائسگی، جزو گروه درگیر با نقرس هستند.

آیا شما در معرض خطر ابتلا به نقرس هستید؟

برخی مشکلات احتمال بروز نقرس را افزایش می‌دهند؛ این مشکلات و بیماری‌ها شامل افزایش فشار‌خون، دیابت نوع ۱ و ۲، کلسترول بالا، مشکلات گوارشی، کاهش توده عضلانی، چاقی، مصرف غذا‌های پورین دار، گرسنگی یا کم خواری، بیماری‌های کلیوی و لوسمی (سرطان خون) و پسوریازیس (نوعی بیماری پوستی) و ناهنجاری در هموگلوبین است.

علائم بیماری نقرس

درد شدید و قرمزی مفصل شست پا علامت مشخصه بیماری نقرس است؛ البته ممکن است این بیماری با ورم و درد مفاصل دیگر مانند مچ پا یا زانو نیز خود را نشان دهد اما حالت اول بیشتر شایع‌ است.

در صورت حضور طولانی مدت اسیداوریک بالا در بدن، ممکن است بلور‌ها با رسوب کردن در بافت کلیه تمام بدنه کلیه را تخریب و بیمار را دچار نارسایی کامل کلیه‌ها کنند.

در افراد مبتلا به نقرس، رسوب بلور‌های اسیداوریک در بافت‌های دیگر بدن مانند زیر‌پوست به‌خصوص پوست آرنج و مچ دست به‌صورت برجستگی دیده می‌شود که می‌تواند باعث التهاب بورس مفاصل و درد شود، این برجستگی‌های زگیل مانند که در لاله گوش نیز دیده می‌شوند، علامت خاص نقرس است.

خوردنی‌های مفید برای درمان بیماری نقرس

مصرف سبزی و میوه زیاد و کسب ویتامین C از علائم این بیماری کاسته و با کاهش التهاب، میزان اسید اوریک خون را کم می‌کند. بنا بر تحقیقات انجام شده نوشیدن روزانه یک لیوان شیر کم چرب به کاهش علائم بیماری کمک می‌کند؛ در واقع هدف، مصرف سه وعده لبنیات کم چرب در روز است.

مبتلایان به نقرس از خوردن چه مواد غذایی پرهیز کنند؟

مبتلایان به نقرس باید مصرف گوشت قرمز، ماهی و غذا‌های دریایی را به دلیل پورین‌های موجود در آن‌ها به یک وعده در روز محدود و به جای آن از سایر منابع پروتئینی همچون لبنیات و پروتئین‌های گیاهی استفاده کنند، به همین دلیل از مصرف نوشیدنی‌های الکلی اجتناب کرده و از نوشیدن آب میوه و سایر نوشیدنی‌های حاوی قند خودداری کنند، زیرا قند میوه نقرس را بدتر می‌کند.

گفتنی است؛ نوشیدن سه تا چهار فنجان قهوه در طول روز موجب کاهش تداوم حملات نقرس می‌شود.


حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پست عجیب یکتا ناصر پس از جشن تولد شوهرش منوچهر هادی + ع کس