«خط وشا»؛ اولین قرآنی که وارد الشتر شد/ قدمت 170 ساله این کتاب


«خط وشا»؛ اولین قرآنی که وارد الشتر شد/ قدمت 170 ساله این کتاب

گروه فعالیت‌های قرآنی ـ قرآن خط وشا بیش از 170 سال قبل توسط مرحوم جافرخان دکاموند از نجف به‌عنوان اولین قرآن وارد الشتر شده که در راستای معرفی این قرآن، کتاب «خط وشا» شامل فیلم‌نامه و نمایشنامه‌های قرآنی و با موضوع انسان در قرآن، تدوین و چاپ شد.

«خط وشا»؛ اولین قرآنی که وارد الشتر شد/ قدمت 170 ساله این کتاب

به گزارش ایکنا از لرستان، کتاب خط وشا، با موضوع فیلم‌نامه و نمایشنامه‌های قرآنی جشنواره ملی فیلم‌نامه و نمایشنامه‌نویسی آیات با نام خط وشا و با موضوع انسان در قرآن، تدوین و چاپ شد.
این کتاب در دو جلد شامل فیلم‌نامه و نمایشنامه‌های قرآنی با موضوع انسان در قرآن، با هدف جمع‌آوری آثار قرآنی در این زمینه‌ها و همچنین تشکیل مرجعی برای فیلم‌سازان و کارگردانان که به‌دنبال فیلم‌نامه و نمایشنامه قرآنی می‌گردند، گردآوری و چاپ شده است.
جلد اول کتاب خط وشا شامل 90 نمایشنامه و جلد دوم آن شامل 100 فیلم‌نامه است که می‌تواند توسط فیلم‌سازان و کارگردانان سراسر کشور مورد استفاده قرار بگیرد.

تدوین و گردآوری این کتاب توسط منصور احمدی، رئیس گروه قرآن و عترت اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان لرستان و صفحه‌آرایی آن توسط مرضیه حافظی‌فر انجام شده است.
بنا بر این گزارش، قرآن خط وشا که در حال حاضر در روستای دکاموند شهرستان سلسله نگهداری می‌شود، قرآن نفیس دست‌نویسی است که شاید وجه تسمیه آن به این علت بوده که خطوط آن حدود دو سانتی‌متر از هم فاصله دارند.
استفاده از جوهر زعفران برای نوشتن علامات و استفاده از تخته سه لایه و پوست آهو برای تهیه جلد آن از ویژگی‌های این قرآن است.

قرآن خط وشا؛ اولین قرآنی که وارد الشتر شد

این قرآن به‌عنوان اولین قرآن وارد شهرستان سلسله شده و بیش‌از ۱۷۰ سال قبل توسط مرحوم کربلایی «جافرخان دکاموند» از نجف اشرف به این شهرستان آورده شده است که نمونه آن در موزه شیراز نگهداری می‌شود.
متأسفانه گذشت زمان باعث شده است صفحاتی از اول و آخر این کتاب مقدس از بین رفته و از تاریخ کتابت و کاتب آن اثری در دست نیست، فقط در حاشیه آن در چندین جا مطالبی نوشته‌اند، از آن جمله حدود یک قرن قبل در حاشیه یکی‌از صفحات آن نوشته شده، هرکس این قرآن را تلاوت کرد برای ملا‌محمد، ولد ملا‌عبدالعظیم فاتحه بخواند و در حاشیه دیگر آن عهدنامه‌ای به چشم می‌خورد که بین طوایف شهرستان سلسله جهت وحدت و همبستگی و مقابله با اشرار بسته شده که در آن نام ۳۵ طایفه از طوایف شهرستان سلسله به ثبت رسیده است.
شهرت و احترام خاص این قرآن ‌بین مردم تا حدی است که قسم خوردن تمام اهالی روستای دکاموند و بیشتر مردم شهرستان سلسله به این قرآن است.
این قرآن نفیس که فاقد ترجمه است، طی چندین سال در مقبره شیخ امیدعلی دکاموند نگهداری می‌شد، وی ازجمله کسانی بوده که با دارا بودن فضائل اخلاقی شایسته و ساده‌زیستی، نقش مؤثری در هدایت مردم و جلوگیری از غرق شدن آنان در زندگی مادی داشته است.
شاگردان این عالم ربانی از علما و فضلای مشهور استان لرستان هستند و از جمله آنان می‌توان به شیوخی همچون علی طاهری، ماشاءالله رضایی، یدالله نظری، هادی حسنوند، یدالله بخشایش، محمد‌ولی بلندنظر و حجت‌الاسلام عابدینی اشاره کرد.
روزانه جمع کثیری از مردم شهرستان‌ها و روستاهای اطراف از این قرآن قدیمی بازدید می‌کنند.
معروف است که این قرآن دارای معجزات زیادی است و برای قسامه بارها از آن استفاده شده به‌گونه‌ای که هیچ کس جرات قسم دروغ به قرآن خط وشا را ندارد.
قرآن تاریخی خط وشا و آرامگاه شیخ امیدعلی همواره در طول سال خصوصاً ایام تعطیل دارای زیارت‌کنندگان فراوانی از شهرستان و استان است و اهالی منطقه ارادت خاصی نسبت به آن دارند.
در ایام نوروز اگر به شهرستان سلسله سفر کردید حتماً بازدید از این قرآن تاریخی و زیارت آرامگاه شیخ امیدعلی را در برنامه‌های خود بگنجانید.
یادآور می‌شود، شهرستان سلسله با بیش‌از 75 هزار نفر جمعیت یکی از شهرستان‌های استان لرستان است که مرکز آن شهر الشتر است.
این شهرستان از شمال به شهرستان دلفان، از جنوب به شهرستان خرم‌آباد و از شرق به شهرستان بروجرد محدود است.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فیلم وقاحت تمام بهاره رهنما / شوهرندارم این آقا دوست پسرم است!