مقابله با سلطه دلار با نظام پرداخت یوآن و روبل


مقابله با سلطه دلار با نظام پرداخت یوآن و روبل

کارشناسان چینی بر این باورند که طرح چین و روسیه برای ایجاد نظام پرداخت بر مبنای روبل و یوآن می‌تواند با سلطه دلار مقابله کند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ کارشناسان می‌گویند، اگرچه نظام پرداخت بین چین و روسیه که با هدف بالا بردن استفاده از یوآن و روبل در مبادلات دو جانبه بین این کشورها ایجاد شده است، در گام‌های نخست تغییر محدودی دارد، اما در صورتی که آمریکا به سوءاستفاده از سلطه دلار در بازار جهانی ادامه دهد، این نظام پرداخت می‌تواند تقویت شود.

به گزارش فارس، تحریم‌های یکجانبه آمریکا علیه کشورها که حتی کشورهایی که تحریم نشده‌اند را نگران کرده است و به ضرر شرکت‌های آمریکایی نیز بوده، اقتصادهای بزرگ جهان نظیر چین، روسیه و اتحادیه اروپا را به سمت ایجاد یک نظام پرداخت مستقل برای کاهش خطر اقدامات آمریکا سوق داده‌اند.

چین و روسیه توافق کرده‌اند تا استفاده از ارزهای ملی خود در مبادلات دو جانبه و مبادلات بین المللی را افزایش دهند که این تصمیم در سفر نخست وزیر روسیه به چین در اوایل ماه جاری اتخاذ شد. دو کشور عملا تدوین این طرح را آغاز کرده‌اند.

نخست وزیر روسیه می‌گوید؛ پکن و مسکو باید ۱۰ سال پیش چنین مکانیزم پرداختی را ایجاد می‌کردند. در حال حاضر روسیه از سوی آمریکا تحریم شده و چین نیز درگیر یک جنگ تجاری با واشنگتن است.

چن سن گینگ، محقق موسسه روابط بین الملل معاصر چین می‌گوید؛ در حقیقت این اقدام بسیار لازم بود؛ چراکه وابستگی مطلق به دلار همواره پرخطر است.

وی با اشاره به سلطه دلار گفت: آمریکا می‌تواند از این طریق هر زمان که بخواهد به هر کشوری و حتی خود شرکت‌های آمریکایی آسیب بزند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


زهرا داوودنژاد چگونه سلطان نوشابه شد؟ + بیوگرافی و تنها عکس همسر جذابش !