هنر کاشی هفت‌رنگ شیراز ملی می‌شود / هفت رنگ اماکن تاریخی و متبرکه


هنر کاشی هفت‌رنگ شیراز ملی می‌شود / هفت رنگ اماکن تاریخی و متبرکه

یک مسؤل صنایع‌دستی و هنرهای سنتی کشور از تهیه پرونده هنر کاشی هفت‌رنگ شیراز به‌منظور طرح در شورای ثبت میراث‌فرهنگی ناملموس کشور خبر داد.

به‌گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری تسنیم ، حیدر علی زاهدیان نژاد - معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی استان شیراز اظهار داشت: کاشی هفت رنگ، نوعی کاشی‌کاری متعلق به معماری دوران اسلامی است و از کنار هم چیدن کاشی های لعاب دار سفید به ابعاد 15*15 و 20*20 سانتی متر و رنگ آمیزی با رنگ های مختلف به دست می آید.

معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی استان شیراز ادامه داد: کیفیت و ترکیبات خاص لعاب در کاشی هفت رنگ شیراز از شاخصه های مهم این هنر است و از نمونه های بارز این هنر در کاشیکاری مسجد وکیل، ‌مسجد نصیرالمللک و خانه زینت الملوک به کار رفته است.

زاهدیان نژاد اظهار کرد: هفت رنگ متداول و رایج در ساخت این نوع کاشی شامل رنگها سیاه، سفید، لاجوردی، فیروزه‌ای، قرمز، زرد و حنایی است که عموما در اماکن تاریخی و متبرکه از این نوع کاشی‌ها زیاد استفاده شده‌ است و نسبت به انواع کاشی های دیگر از برتری خاصی برخوردار است.

معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی استان فارس خاطرنشان کرد: پرونده هنرکاشی هفت رنگ شیراز به دلیل قدمت و روش تولید اثر، برای طرح در شورای ثبت میراث فرهنگی ناملموس کشورتهیه شده است و امیدواریم با ثبت ملی این هنر، ضمن معرفی بیش از پیش آن، از هنرمندان و صنعگتران شاغل در این عرصه حمایت صورت پذیرد.

انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه میراث فرهنگی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود اهنگ عزیز منی جون منی تو همه میدونن مال منی