اگر به دولت روحانی رای دادیم پس عذری پذیرفته نیست/دموکراسی کالای تشریفاتی نیست که یکسال صرف انتخاب شهردار تهران شود/ثبات اجرایی در اداره پایتخت ایجاد نشد


اگر به دولت روحانی رای دادیم پس عذری پذیرفته نیست/دموکراسی کالای تشریفاتی نیست که یکسال صرف انتخاب شهردار تهران شود/ثبات اجرایی در اداره پایتخت ایجاد نشد

دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی گفت: دموکراسی یک کالای لوکس و تشریفاتی نیست که ما یک سال را صرف ترتیبات برای انتخاب شهردار تهران کنیم و نتوانیم ثبات اجرایی و اداری در اداره یک شهر که مردم با هزار امید آن را به ما سپرده‌اند به وجود آوریم. به گزارش...

دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی گفت: دموکراسی یک کالای لوکس و تشریفاتی نیست که ما یک سال را صرف ترتیبات برای انتخاب شهردار تهران کنیم و نتوانیم ثبات اجرایی و اداری در اداره یک شهر که مردم با هزار امید آن را به ما سپرده‌اند به وجود آوریم.

اگر به دولت روحانی رای دادیم پس عذری پذیرفته نیست/دموکراسی کالای تشریفاتی نیست که یکسال صرف انتخاب شهردار تهران شود/ثبات اجرایی در اداره پایتخت ایجاد نشدبه گزارش خبرنگار حوزه احزاب و تشکل‌های گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، غلامحسین کرباسچی، دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی در کنگره حزب کارگزاران سازندگی که صبح امروز (پنج شنبه 8 آذرماه) برگزار شد، به تشریح اهداف اصلی حزب کارگزاران سازندگی پرداخت و گفت: تکوین کارگزاران سازندگی ایران از آغاز بر مبنای ایده و اندیشه‌ی «کار» بوده است. ما در هیئت موسس این حزب (که از اول هم قرار نبود حزب باشد) به این فکر می‌کردیم که کشور نیاز به کار دارد و برای تداوم کار و سازندگی ایران باید جلوی حذف یک جناح (هر جناحی) به وسیله‌ی جناح دیگر را بگیریم.

وی ادامه داد: در طلیعه ظهور کارگزاران با قهر جناح چپ و قدرت گرفتن جناح راست این فکر به وجود آمده بود که چپ برای همیشه حذف شده است و راست در یک قدمی قدرت مطلقه است. این تصور و تلقی از سیاست به نظر ما و مرحوم آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی نادرست بود.

کرباسچی تصریح کرد: آقای هاشمی در آغاز دولت خود در سال ۱۳۶۸ گفت: «کابینه‌ی من کابینه‌ی کار است». او به شوخی گفته بود که من وزیر سیاسی انتخاب نکردم خودم به جای همه‌ی آن‌ها سیاسی هستم!

وی با بیان اینکه تعاریف سیاسی کشور از دو جناح در کابینه متفاوت بود، تصریح کرد: همین حرف آقای هاشمی از سوی جناح چپ آن زمان به خصوص لایه‌های جوان‌تر مورد انتقاد واقع شد و به سیاست‌زدایی تعبیر شد. در حالی که یکی از شاداب‌ترین دوران سیاسی ایران همان دهه ۷۰ بود. این شادابی را می‌توان در سیاست، فرهنگ، مطبوعات، اقتصاد و جامعه ایران یافت.

دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی تصریح کرد: بحث‌برانگیزترین فیلم‌های سینمایی رسانه‌های مکتوب و گروه‌های سیاسی در آن دوره شکل گرفت. از روزنامه سلام و نشریه عصر ما و ایران فردا تا همشهری و ایران و مجله کیان و مجله زنان در آن دوره منتشر شدند. مجاهدین انقلاب در همان دوره احیا شد. نطفه جریان ملی مذهبی شکل گرفت و آثار ادبی و هنری برجسته‌ای از آثار داریوش مهرجویی و بهرام بیضایی تا ابراهیم حاتمی‌کیا و بهروز افخمی در آن دهه تولید شد.

وی ادامه داد: ما آن زمان، چون در بطن کار بودیم خیلی رابطه‌ی علت و معلولی این پدیده را درک نمی‌کردیم. اما جامعه‌شناسان گفته‌اند هر رشد اقتصادی به رشد اجتماعی و در نهایت به رشد فرهنگی و سیاسی منتهی می‌شود و این کلیت مفهوم توسعه را تشکیل می‌دهد.

کرباسچی تصریح کرد: آقای هاشمی بنا به هوش سیاسی خود این رابطه را فهمیده بود هرچند ممکن بود کسی نتواند دقیقا آن را به زبان روشنفکران بیان کند به خصوص که روشنفکران ما هم نوعا چپ‌گرا و چپ‌زده بودند و نمی‌گفتند که چگونه توسعه و سازندگی به تکوین طبقه متوسط منجر می‌شود و قدرت گرفتن طبقه متوسط هم سبب می‌شود دموکراسی تقویت شود. نمی‌گفتند که فقر اتفاقا سبب رشد استبداد می‌شود و اگر به استبداد اشراف نینجامد به دیکتاتوری پرولتاریا هم نمی‌انجامد.

کرباسچی در ادامه اظهار کرد: ما کارگزاران را با این فکر ایجاد کردیم که تولید بنای توسعه و توسعه پایه‌ی آزادی است و تولید و توسعه فقط با حضور همه افکار و جناح‌های سیاسی قابل تحقق است. ما در مجلس پنجم مقابل حذف چپ ایستادیم و در مجلس ششم با پدیده حذف راست مخالف بودیم. چپ‌روی و راست‌روی هر دو راه باطل است و ما هرگز در پی تاسیس یک جناح سوم نبودیم و هنوز هم در فکر این کار نیستیم، اما همیشه این چپ‌روی و راست‌روی است که میانه‌روی را به شکست می‌کشاند. دقت کنید که ما با چپ و راست مخالف نیستم. هر جامعه‌ای نیازمند احزاب سوسیالیست یا محافظه‌کار است. آنچه بد است چپ‌زدگی یا راست‌زدگی و حذف چپ و راست به دست یکدیگر است.

وی تصریح کرد: ما از دولت سازندگی، دوران آقای هاشمی و کارگزاران سازندگی چهره‌ای آرمانی و رویایی ارائه نمی‌کنیم. حتما به دهه‌ی ۷۰ انتقادات بسیاری وارد است. شاید عدم توجه مفاهیمی مانند تامین اجتماعی به عنوان معیار و ملاک عینی عدالت اجتماعی، عدم تفکیک آزادسازی از خصوصی‌سازی، بی‌توجهی به برخی رانت‌ها و فساد‌ها و عدم توجه به روشنفکران سیاسی ایرادات آن دوران باشد، اما جوهر حرف آن زمان درست بود: راه آزادی از سازندگی می‌گذرد. تا کار نکنیم حرف بی‌فایده‌ای است.

وی خاطرنشان کرد: دموکراسی یک کالای لوکس و تشریفاتی نیست که ما یک سال را صرف ترتیبات برای انتخاب شهردار تهران کنیم و نتوانیم ثبات اجرایی و اداری در اداره یک شهر که مردم با هزار امید آن را به ما سپرده‌اند به وجود آوریم. زمان به سرعت سپری می‌شود. دموکراسی برای ما طریقیت دارد. یعنی ابزار کارآمدی ماست.

کرباسچی ادامه داد: من به صراحت می‌گویم چه در سطح نظام جمهوری اسلامی، چه در سطح دولت و قوه مجریه و چه در سطح جبهه اصلاحات فقط و فقط با کارآمدی است که می‌توان مشروعیت نظام، دولت و جبهه اصلاحات را نزد مردم حفظ کرد. دموکراسی بازی تقسیم قدرت و هدف از سیاست‌ورزی هم بازی انتخاباتی نیست، بلکه هدف از انتخابات اداره کشور و خدمت به ملت است.

دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی خاطرنشان کرد: آن چیزی که امروز در اثر چپ‌روی و سیاست‌زدگی (نه چپ‌گرایی و سیاست‌ورزی) در حال تکوین است دموکراسی نیست؛ آنارشیسم است و آنارشیسم بزرگترین خدمت را به توتالیتاریسم می‌کند. در واقع آنارشیسم جاده‌صاف‌کن توتالیتاریسم است.

کرباسچی تصریح کرد: حرف ما پس از دو دهه همان است که بود: «کار». زمانی احزاب کارگری، «کار» را فقط در نیروی کارگری خلاصه می‌کردند، اما خطاب ما به کارآفرینان است. تا کارآفرین نباشد کارگر نیست و تا کارگر نباشد کارآفرین نیست. همه ما در برابر تولید و توسعه و ترقی و تعالی کشور مسئول هستیم.

وی ادامه داد: همه ما چه در نظام چه در دولت چه در جبهه اصلاحات که از مردم رای می‌گیریم باید به مردم پاسخگو باشیم. هر کسی به قدر خویش. مردم نمی‌پذیرند که ما به ضرب و زور استدلال و تبلیغات آن‌ها را به پای صندوق رای بیاوریم بگوییم با همین قانون و با همین حاکمیت امکان کار وجود دارد، اما وقتی در دولت، مجلس و شهرداری قدرت را در دست گرفتیم بگوییم «نمی‌گذارند کار کنیم.» مردم حق دارند به ما بگویند اگر این‌گونه بود اصلا چرا وارد میدان شدید؟ اصلا چرا نامزد شدید؟ حل مشکلات کار کردن هم خودش بخشی از کار کردن است؟

کرباسچی تصریح کرد: من جناح مقابل را تبرئه نمی‌کنم. اما ما مقاومت آن‌ها را می‌شناختیم که وارد این میدان شدیم. ما قدرت خود را می‌شناختیم که وارد این میدان شدیم. ما تجربه دولت‎های مختلف را داشتیم که به دولت آقای روحانی رای دادیم، پس عذری پذیرفته نیست.

وی ادامه داد: اصلاح‌طلبی اسم مستعار هیچ حزب و گروه سیاسی نیست. اصلاح‌طلبی به معنای جدید خود حرکتی و نهضتی است که پس از یک تاخیر ده‌ساله‌ی ناشی از جنگ تحمیلی و در امتداد انقلاب اسلامی از دهه‌ی ۷۰ برای بازسازی و نوسازی ایران شکل گرفت.

دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی تصریح کرد: ما باید هم به ملت و هم به حاکمیت کارآیی و کارآمدی خود را اثبات کنیم و با عدد و رقم و براساس معیار‌های عینی و مادی به مردم ثابت کنیم که هدف‌مان از سیاست‌ورزی و انتخابات، خدمت به ملت است و نه انتخابات برای انتخابات و سیاست برای سیاست...

انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیاسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی