غنی: هزارمیلیارد دالر منابع داریم


به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper) کنفرانس دو روزه جنوا با هدف بررسی کمک‌ های بین‌المللی به افغانستان، با حضور وزرای خارجه ۶۲ کشور جهان و نمایندگان ۳۵ نهاد بین‌المللی پایان یافت. اشرف غنی، رییس جمهوری افغانستان در کنفرانس جنوا یکبار...

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper) کنفرانس دو روزه جنوا با هدف بررسی کمک‌ های بین‌المللی به افغانستان، با حضور وزرای خارجه ۶۲ کشور جهان و نمایندگان ۳۵ نهاد بین‌المللی پایان یافت.

اشرف غنی، رییس جمهوری افغانستان در کنفرانس جنوا یکبار دیگر چوب حراج بر ذخایر و معادن افغانستان زد و از همه سرمایه گذاران جهان خواست تا در افغانستان سرمایه گذاری کنند.
وی در اینباره به کشور های دیگر نوید داد که در حال حاضر افغانستان دارای پتانسیل تولید ۲۲۰ هزار مگاوات برق خورشیدی و ۸۰ هزار مگاوات برق بادی است.
او افزود که افزون بر وجود فرصت برای جهش جدی در حوزه انرژی، در عرصه ارتباطات هم افغانستان ظرفیت بالایی برای توسعه شبکه موبایل دارد.

قابل توجه است که اشرف غنی با وجود مشکلات بی برقی در کشور و صرف هزینه های کلان در این زمینه تا هنوز نتوانسته است یک طرح قابل اجرا و دقیق در عرصه برق رسانی به مردم ارایه بدارد ولی اینک از سرمایه گذاری خارجی ها در عرصه تولید برق در افغانستان حرف می زند.
بودجه هایی که اگر بجای خرید برق از کشورهای دیگر صرف تولید برق در افغانستان میشد بطور یقین اینک افغانستان از واردات برق به کشور بی نیاز می شد.
همچنان در عرصه موبایل و تلفن که شرکت های مخابراتی با کمک حواریون جناب غنی، مردم را غارت کرده اند و هنوز حکومت نتوانسته است تا آنان را در چارچوب مقررات مخابراتی جهانی تنظیم کند، اما از دیگر غارتگران در این زمینه نیز میخواهد به افغانستان بیایند و آنان نیز در غارت مردم افغانستان سهم بگیرند.

اشرف غنی در ادامه صحبت هایش تاکید کرد که ارزش منابع طبیعی افغانستان یک‌هزار میلیارد دالر است و بهره‌برداری از این منابع نیازمند سرمایه‌گذاری گسترده در بخش معادن است.
در اینجا گفته های سران طالبان صدق پیدا می کند که اشرف غنی از خود هیچ اختیاری ندارد و صلاحیت تصامیم اصلی و بزرگ در افغانستان از عهده وی خارج است و باید در این زمینه ها خارجی ها و به خصوص آمریکایی ها تعیین تکلیف کنند. اما حالا غنی از آمریکا اجازه گرفته است که از دیگر غارتگران به افغانستان دعوت نماید؟

معادن افغانستان طی چهار دهه اخیر بقدر کافی غارت شده است، حتی سنگ های قبرهای تاریخی نیز به سرقت رفته و ذخیره آثار عتیقه ما از موزیم های کشورهای غربی و عربی سر درآورده است. همچنان معادن مشخص و مشهور سنگ های قیمتی مانند لاجورد، لعل، یاقوت، طلا و مس و غیره ... اینها قسمتی از آثار به سرقت رفته ای است که دیده شده و به چشم آمده است، اما آن قسمت از ذخایری که ما هنوز اطلاعات کافی نسبت به آنها نداریم مانند اورانیوم و لیتیوم و غیره سال ها است که توسط آمریکایی ها و انگلیسی ها و عرب ها و پاکستانی ها و ترک ها و چینایی ها و ... به سرقت می رود و ما هیچ اطلاعی از نحوه سرقت و حتی مقدار سرقت نداریم. در این وضعیت اشرف غنی از دیگر غارتگران معادن در جهان می خواهد تا بیایند و در این وضعیت بلبشوی امنیتی هرآنچه که از ته مانده قدرت های بزرگ باقی میماند نیز به سرقت ببرند و افغانستان را به کشور بدبختی دیگری مانند آفریقا که تمام معادن شان به سرقت رفت و مردم اش حالا از جمله گرسنگان جهان بشمار می روند، تبدیل کنند.

در همین حال، غنی پیش‌بینی کرد که طی ۵۰ سال آینده کشورش صاحب موقعیتی طلایی در مهمترین تقاطع بازار ۴ میلیارد نفری قاره آسیا شود. او همچنین تاکید کرد که برای تصاحب این جایگاه، افغانستان نیازمند اصلاح قوانین پولی، نظام آموزشی و برقراری محیط کارآفرینانه است.
واقعیت قضیه است که غنی شاید تیوریسین خوبی در عرصه جهانی باشد و پنجاه سال آینده افغانستان و حتی دیگر کشورهای جهان را پیش بینی کند اما در حیطه عمل هرگز فرد واقع گرایی نیست و فقط به درد تیوری می خورد که حرف بزند و پیش بینی کند.

اشرف غنی در طی دوره های مسوولیت اش در افغانستان ثابت کرد که به شدت فردی قوم گرا است. آنگونه که در تیوری های علمی خویش بیان می کند هرگز در میدان عمل ثابت نشده است و کاملا تابع سیاست های خارجی ها و نیروی سرسپرده آمریکایی ها است.

کد (4)

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه افغانستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جملات و متن تبریک روز جهانی خلبان به همسرم و عشقم + عکس نوشته و استوری