بحران پیاز در ترکیه


تهدید اردوغان مبنی بر برخورد شدید با محتکران پیاز دست مایه و سوژه طنز کاربران شبکه های اجتماعی و حتی راهبران اپوزیسیون ترکیه شده است.

ترکیه این روزها با معضل گرانی بیش از حد و کمبود پیاز روبرو است به نحوی که از مقامات ارشد حکومت گرفته تا رهبران اپوزیسیون و مردم عادی در شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌ها همه و همه درباره قیمت پیاز صحبت می‌کنند.

به گزارش عصرایران قیمت پیاز طی روزها و هفته‌های گذشته در ترکیه تقریبا بیش از 4 برابر افزایش یافته است. کمبود پیاز و افزایش قیمت آن حتی منجر شده "رجب طیب اردوغان" عالی‌ترین مقام سیاسی و اجرایی نسبت به این مساله هشدار داده و محتکران و سودجویان را تهدید به مجازات کند.

بحران پیاز در ترکیه

اردوغان گفته است این بحران ناشی از سودجویی و احتکار است و اگر دولت محل احتکار سیب زمینی و پیازها را پیدا کند با شدیدترین شکل ممکن با محتکران مقابله خواهد کرد.

این تهدید باعث شده رهبران اپوزیسیون ترکیه هم به میدان بیایند و حملات خود را به نحوه مدیریت حکومت تشدید کنند. "کمال قلیچداراوغلو" رهبر حزب اپوزیسیون "جمهوریخواه خلق ترکیه" به کنایه در صفحه توییتر خود نوشته است: "پیاز را به گریه نیندازید!"

واکنش توییتری رهبر اپوزیسیون ترکیه به اظهارات اردوغان: پیاز را به گریه نیندازید!

بحران پیاز در ترکیه

"مارال آکشنر" رهبر حزب اپوزیسیون "خوب" ترکیه نیز در واکنش به تهدیدهای اردوغان علیه احتکار کنندگان پیاز در صفحه توییتر خود به کنایه نوشت: اردوغان پیاز را به یک سازمان تروریستی تبدیل کرد!

بسیاری از کاربران شبکه‌های اجتماعی در ترکیه نیز طی روزهای گذشته مساله کمبود پیاز و سیب زمینی را دست مایه سوژه طنز کرده‌اند. تهدید اردوغان سوژه کاربران شبکه‌های اجتماعی شده و آنها با گذاشتن عکس‌هایی از پیازهای درون خانه‌شان این پیازها را با سلاح و انبار مهمات پنهانی گروه‌های مخفی و تروریستی مقایسه می‌کنند.

بحران پیاز در ترکیه

بحران پیاز در ترکیه

برخی نیز به شوخی آگهی‌های فروش پیاز منتشر کرده‌اند.

رسانه‌های دولتی ترکیه نیز طی روزهای گذشته به طور مداوم از کشف انبارهای بزرگ احتکار پیاز در استان‌های مختلف این کشور خبر می‌دهند. وزیر کشاورزی ترکیه نیز امروز – پنج شنبه- در سخنانی اوضاع را تحت کنترل اعلام کرده و از پایین آمدن قیمت پیاز طی روزهای آینده خبر داده است.

کشف یک انبار 30 تنی از پیاز در ماردین ترکیه

بحران پیاز در ترکیه

اما قیمت پیاز همچنان بالاست و طی روزهای گذشته حتی به بالای 8 لیر در هر کیلو (16 هزار تومان) نیز رسیده است و میانگین قیمت آن طی روزهای گذشته بالای 5 لیر بوده است. این در حالی است که قیمت این محصول در ترکیه همواره رقمی حدود 1.5 لیر در هر کیلو بوده است.

جدول افزایش قیمت پیاز در هفته گذشته

بحران پیاز در ترکیه

افزایش قیمت پیاز در حالی است که ارزش پول ملی ترکیه (لیر) طی هفته‌های اخیر به ثبات نسبی رسیده و ارزش لیر در برابر دلار طی روزهای گذشته به بالاترین میزان در 4 ماه گذشته رسیده است.

ارزش برابری هر لیر ترکیه در برابر دلار آمریکا که طی ماه‌های گذشته حتی رقم 7.3 لیر در برابر هر دلارآمریکا هم رسیده بود امروز (پنج شنبه) در بازار استانبول به بالاترین میزان طی 4 ماه اخیر رسیده و هر دلار آمریکا با 5.17 لیر ترکیه مبادله می‌شود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اولین واکنش منوچهر هادی به ویدئوی جنجالی یکتا ناصر