شربتی مفید برای دفع سنگ کلیه


شربتی مفید برای دفع سنگ کلیه

یک محقق و پژوهشگر طب سنتی مصرف نوعی نوشیدنی را در دفع سنگ‌های ریز کلیه و مجاری ادراری مفید دانست.

شربتی مفید برای دفع سنگ کلیه اتاق خبر 24:

شربت گزنه حاوی کربوهیدرات، سدیم، پتاسیم، فیبر، منگنز، فولات، امگا۳، کلسیم، پروتئین، سلنیوم، منیزیم، فسفر، سولفور، گوگرد، آهن، اسید‌فولیک، زینک، آنتوسیانین‌ها، کولین، زاگزانتین، لوتئین، ویتامینA، گروه ویتامین B،E، C،K و غیره است.

برای بررسی خواص شربت گزنه و اینکه مصرف این نوشیدنی برای چه افرادی مفید است، با حیدر عظمایی محقق و پژوهشگر طب سنتی گفتگو کردیم که در ادامه مشروح آن را می‌خوانید.
مهمترین خواص شربت گزنه

حیدر عظمایی محقق و پژوهشگر طب سنتی شربت گزنه (گزنه + بابونه + تخم گشنیز+ عسل) این شربت حاوی کربوهیدرات سدیم پتاسیم پروتئین پروفیل تانن آهن منگنز کلسیم منیزم فسفر سلیکا ید سلینیوم گوگرد قند فرکتوز گلوگز اسید چرب امگا 3 اسید فولیک ویتامین a گروه‌های ویتامین b مثل b1, b2 ,b3, b6, e, c, d, k و ... است.
وی افزود: یکی از بهترین خواص این شربت در رفع ناراحتی‌های پروستات و مجاری ادراری است، این شربت تاثیر چشم‌گیری در کنترل و کاهش چربی خون و قند خون دارد؛ شربت گزنه موجب تقویت و جوان سازی پوست و مو می‌شود، همچنین تاثیر چشم‌گیری در رشد موها دارد، شربت گزنه خاصیت ضد درد و ضد التهابی دارد و برای درد مفاصل (آرتریت و دردهای روماتیسمی) مفید است؛ شربت گزنه برای افرادی که مبتلا به نقرس هستند نیز مفید است.

عظمایی ادامه داد: شربت گزنه خاصیت آنتی‌بیوتیکی دارد و موجب رفع عفونت معده،‌ ریه، عفونت مجاری ادراری می‌شود، این شربت خاصیت سنگ‌شکنی نیز دارد و موجب دفع سنگ‌های ریز، کلیه و مجاری ادرار می‌شود.

این متخصص طب سنتی اظهار کرد: شربت گزنه به علت داشتن آهن و اسید فولیک موجب افزایش گلبول‌های قرمز خون می‌شود و برای افرادی که مبتلا به کم خونی هستند بسیار مفید است، شربت گزنه برای کمر دردهای ناشی از قاعدگی در زنان مفید است و از سندرم پیش از قاعدگی pms ، همچنین از دردهای یائسگی پیشگیری و در کاهش درد کمک می‌کند.

وی گفت: شربت گزنه به علت داشتن ویتامین a,e,c خاصیت آنتی‌اکسیدانی دارد و باعث تغییرات سیستم ایمنی بدن می‌شود و از بروز انواع بیماری‌ها به خصوص سرطان‌های مختلف( پروستات) جلوگیری می‌کند، شربت گزنه برای دستگاه تنفسی مفید است و موجب رفع سرماخوردگی، سرفه، برونشیت، خلط سینه می‌شود و برای رفع سردردهای میگرنی مفید است.

عظمایی افزود:شربت گزنه آرام‌بخش است و موجب رفع غلظت خون می‌شود و این شربت همچنین برای زنان شیرده مفید است؛ مصرف شربت گزنه برای زنان باردار ممنوع است و خوردن آن توصیه نمی‌شود.

مواد لازم برای تهیه دو لیتر شربت گزنه:

_عرق گزنه یک لیتر
_عرق بابونه یک لیتر
_ گیاه گزنه 70 گرم
_ تخم گشنیز 30 گرم
_عسل نیم کیلو
طرز تهیه شربت گزنه

-عرقیجات را با هم ترکیب می‌کنیم و سپس تخم گشنیز و گزنه را نیم کوب کرده و سپس داخل عرقیجات می‌ریزیم.

-بعد از سه چهار ساعت ماده به دست آمده را در حرارت ملایم به مدت 5 تا 10 دقیقه می‌جوشانیم.

-هنگامی که حرارت متعادل می‌شود و دمای آن به 50 درجه می‌رسد شربت را صاف و سپس عسل را به آن اضافه می‌کنیم.

-سپس آن را هم می‌زنیم تا قوام بیاید برای مصرف این شربت 3 تا 4 قاشق از آن را داخل لیوان ریخته و آن را با آب جوش میل می‌کنیم.
دستور مصرف شربت گزنه

عظمایی افزود: این شربت را می‌توان در چهار نوبت صبح،‌ ظهر، عصر و شب به اندازه یک لیوان مصرف کرد و این شربت را در فصل‌های گرم سال می‌توان با آب سرد نیز نوشید.


حتما بخوانید: سایر مطالب گروه علمی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


لاوروف درباره تضمین های امنیتی در صورت مذاکرات درباره اوکراین صحبت کرد