از اولتیماتوم روسیه به ایران تا برگزاری اولین جلسه هیات مقررات ‌زدایی و تسهیل مجوزهای کسب‌و‌کار


از اولتیماتوم روسیه به ایران تا برگزاری اولین جلسه هیات مقررات ‌زدایی و تسهیل مجوزهای کسب‌و‌کار

موضوع اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان در این نوشتار به وقایع تاریخی هشتمین روز آذر ماه اختصاص دارد که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.

به گزارش تابناک اقتصادی، تاریخ اقتصاد ایران و جهان آینه ای است تمام نما از رویدادهای اقتصادی که در گذشته رخ داده است و بیانگر ریشه های تاریخی بسیاری از واقعیت های امروز ایران و جهان است. موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی هشتمین روز آذر ماه اختصاص دارد که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.

8 آذر 1290، سفارت روسیه اولتیماتومی بر مبنای سه اصل به دولت ایران داد و برای اجرای آن ۴۸ ساعت مهلت تعیین کرد. اصول سه‌گانه عبارت بودند از: ۱- اخراج مورگان شوستر آمریکایی ۲- استخدام اتباع خارجی با اجازه روس و انگلیس ۳- پرداخت خسارت لشگرکشی روسیه به ایران.

8 آذر 1311، کارخانه قند کرج با ظرفیت سالانه سه هزار خروار افتتاح شد. همچنین در این روز، دولت ایران رسماً امتیاز شرکت نفت ایران و انگلیس را لغو کرد.

8 آذر 1317، مجید آهی وزیر راه مورد بی‌ مهری قرار گرفت و از کار برکنار شد و به زندان افتاد. همچنین در این روز، دکتر محمد سجادی به کفالت وزارت راه رسید.

8 آذر 1334، شرکت کشتیرانی ملی ایران با سرمایه حدود شصت میلیون ریال برای حمل نفت تشکیل شد.

8 آذر 1356، هوشنگ انصاری وزیر امور اقتصادی و دارائی به جای منوچهر اقبال به ریاست شرکت ملی نفت ایران منصوب شد.

8 آذر 1389، دوهفته پس از مصوبه جنجالی مجلس شورای اسلامی برای استقلال بانک مرکزی، رییس ‌جمهور اعلام کرد که مصوبه مجلس به دلیل تذکر قانون اساسی به کمیسیون تلفیق برگشت خورده است. احمدی ‌نژاد در کنفرانس مطبوعاتی خود با زیرسوال بردن اصل «استقلال بانک مرکزی» ضمن اشاره به قانون اساسی تاکید کرد که طبق این قانون، سه قوه داریم و استقلال بانک مرکزی جز به مفهوم سپردن اختیار سیاست‌ های پولی به بخش‌ خصوصی یا سرمایه ‌داران نخواهد بود.

8 آذر 1390، پس از یک سال سکوت، مرکز آمار ایران سرانجام اقدام به انتشار رسمی آمار مربوط به نرخ بیکاری کرد. مرکز آمار در گزارشی که تحت عنوان «چکیده طرح آمارگیری نیروی کار تابستان ۹۰» منتشر شد، از کاهش ۵/۲ درصدی نرخ بیکاری در پایان تابستان ۹۰، ‌در مقایسه با تابستان ۸۹ خبر داد و این نرخ را ۱/۱۱ درصد اعلام کرد.

8 آبان 1393، اولین جلسه هیات مقررات ‌زدایی و تسهیل مجوزهای کسب‌و‌کار با حضور معاون اقتصادی وزیر امور اقتصادی و دارایی، مدیرکل دفتر پایش و بهبود فضای کسب‌و‌کار و نمایندگان دستگاه‌ های اجرایی در محل وزارت اقتصاد برگزار شد.

منابع: موسسه مطالعات و پژوهش های سیاسی و روزنامه دنیای اقتصاد

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا